عوارض صادرات موادخام معدنی افزایش می‌یابد

گروه صنعت و معدن- معاون معدنی وزیر صنایع و معادن، از افزایش عوارض صادرات مواد خام معدنی در آینده نزدیک خبر داد.

محمدحسین بصیری که در حاشیه بازدید از معدن انگوران سخن می‌گفت، اظهار داشت: هم‌اکنون در حال بالابردن عوارض صادرات برای کلیه مواد خام معدنی هستیم با این هدف که محدودیتی در صدور خام این فرآورده‌ها ایجاد کنیم. وی افزود: در کنار این برنامه، در نظر داریم نرخ عوارض ورودی محصولات معدنی را به صفر برسانیم و به صورت کلی شرایط ایجاد ارزش افزوده بالا و نیز اشتغالزایی را در داخل کشور فراهم سازیم.

دکتر بصیری تصریح کرد: صدور شمش روی، به معنی خام‌فروشی است در صورتی که ما نباید به این شیوه صادرات رضایت دهیم، بلکه باید به فکر ایجاد ارزش افزوده و توسعه صنایع پایین‌دستی باشیم.

بصیری با اشاره به وضعیت فعلی معدن انگوران، خاطرنشان ساخت: درحال‌حاضر ۲ بخش اکسیده و سولفوره در معدن وجود دارد که بخش اکسیده دارای ۵/۸میلیون تن ذخیره بوده و بخش زیرین که هنوز به‌ آن دست پیدا نکرده‌ایم ۲/۴میلیون تن سولفوره دارد که قسمت پر‌عیار معدن به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: برای استفاده از قسمت‌های زیرین و پر عیار معدن ۲تونل در حال احداث است و نزدیک به ماده معدنی و استخراج هستیم.

بافق ده‌ها برابر زنجان ذخیره دارد

او خاطرنشان ساخت: از نظر ذخایر روی در کشور نگرانی نداریم و درحال‌حاضر حتی ذخایر عظیمی در بافق وجود دارد که ده‌ها برابر ذخایر زنجان است که می تواند پایه‌ای برای اشتغالزایی و منافع کشور باشد.

به گفته بصیری، ذخیره معدن انگوران در‌حال‌حاضر حدود ۶۰۰‌هزار تن است که با تکیه بر این ذخیره در تامین مواد اولیه در ۶۰ کارخانه کشور (که ۴۰ کارخانه در‌استان زنجان مستقر هستند)، هیچ نگرانی احساس نمی‌شود.

بصیری با اشاره به اینکه ریزش معدن انگوران نه تنها در تولید و باطله‌برداری مشکلی ایجاد نکرده بلکه دارای مزیت‌هایی نیز بود، خاطرنشان کرد: مواد ورودی که به کارخانه‌ها می‌رفت، مواد پرعیاری بود که باطله‌های آنها حتی دارای ۸ تا ۹‌درصد عیار بودند، ولی پس از ریزش معدن محصول کم عیار به کارخانه‌ها ارسال شد و درحال‌حاضر کارخانه‌ها کلیه مواد کم‌عیار را بازیافت می‌کنند که این نوعی حفظ و بازیافت ذخایر ملی به حساب می‌آید.