پرداخت بدهی‌های دولت به شرکت‌ها در ابهام

گروه صنعت و معدن- یوسف بهمن‌آبادی: پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت بدهی وزارت نیرو به شرکت‌های پیمانکار، به نتیجه‌ای نرسیده است. مهندس پارسا، رییس سندیکای برق ایران با بیان این مطلب گفت: گرچه این مساله به صورت لایحه درآمده و قرار شده از محل صندوق ذخیره ارزی ۹۰۰میلیون دلار پرداخت شود اما در حال حاضر، صورت عینی به خود نگرفته است.

چندی پیش، دبیر سندیکای برق از احتمال پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو به شرکت‌های پیمانکار از محل صندوق ذخیره ارزی خبر داده و طلب صنعت برق را ۵/۱ تا ۷/۱میلیارد دلار برآورد کرده بود.

رییس سندیکای برق گفت: متاسفانه بدهی وزارت نیرو به شرکت‌های پیمانکار بیش از این مبلغ بوده و این شرکت‌ها با شرایط پیش آمده، ناگزیر از پرداخت ۵۰۰میلیون دلار خسارت دیرکرد و تعدیل به بانک‌ها هستند.

پارسا ادامه داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌ها گرفتار مشکلات چک و پول هستند و شرکت‌هایی وجود دارند که درآمد سالانه آنها به ۱۰میلیارد تومان نمی‌رسد اما ناچارند سه‌میلیارد تومان در سال به بانک‌ها بهره دهند که این امر بسیاری از شرکت‌ها را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

رییس سندیکای برق با بیان اینکه متاسفانه قانونی در این زمینه وجود ندارد اظهار کرد: برخی شرکت‌ها که نتوانسته‌اند صورتحساب‌های خود را پرداخت کنند هزینه‌های دیرکردشان افزایش یافته و با نرخ‌های بهره بانکی فعلی ناچارند ۴۰ الی ۴۵درصد به بانک بهره پرداخت کنند.

صرفه‌جویی ۱۸۰۰میلیارد تومانی

مهندس پارسا همچنین، با بیان اینکه در حال حاضر تلفات برق در بخش‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع صنعت برق بیش از ۳۰درصد است گفت: اگر بتوانیم ۱۰درصد تلفات برق را کاهش دهیم سالی یک‌هزار و ۸۰۰میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.

رییس سندیکای برق، با اشاره به اینکه صنعت برق با یک تناقض افزایش مصرف و افزایش تلفات مواجه است گفت: مسوولان باید با اقدامات موثر خود سرمایه‌گذاری در صنعت برق را رونق بخشند.

وی با اشاره به طرح پایلوت گفت: این طرح از اسفند ۸۴ با همکاری سندیکای صنعت برق و انجمن مهندسان برق و الکترونیک ایران و میزبانی شرکت برق منطقه‌ای شمال غرب تهران انجام شده است.

پارسا افزود: از نکات بسیار مهم در این طرح، استفاده از کنتورهای دیجیتالی سه تعرفه‌ای و سیستم SVC بود که موجب افزایش ۲۰درصدی ظرفیت شبکه می‌شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش تلفات برق اقدامات خوبی در نقاط مختلف انجام شده اما به دلیل کمبود بودجه ناتمام مانده و چنانچه از این تجربه‌ها استفاده شود بسیار موثر خواهد بود.