گروه صنعت و معدن- «خیابان سمیه - وزارت صنایع و معادن- طبقه ۹» این مکان از دیروز صبح برای سرپرست جدید وزارت صنایع، خانه اول یا خانه دوم شده است.

«مهدی غضنفری» دیروز صبح (سه‌‌شنبه) و در پی معارفه‌اش به عنوان سرپرست جدید وزارت صنایع و معادن و به عنوان اولین روز کاری در دفتر کاری جدیدش حاضر شد تا با معاونان صنعتی‌ و معدنی‌ این دستگاه بیشتر آشنا شود. این دیدار تا اندازه‌ای به یک بیت کاری نزدیک بوده است. به گزارش «فارس»، «مهدی غضنفری» که از صبح دیروز در وزارت صنایع حضور یافته با تعدادی از معاونان وزارت صنایع جلسه کاری داشته که گفته می‌شود این جلسات تا عصر دیروز ادامه داشته است.

گفته می‌شود سرپرست وزارت صنایع برای اینکه از نزدیک در جریان روند کاری وزارت صنایع قرار گیرد، فعلا در دفتر خود در وزارت صنایع مستقر خواهد بود.

پیش از این و در روز دوشنبه ، مراسم تودیع «علی‌اکبر محرابیان» وزیر سابق صنایع و معادن و معارفه «مهدی غضنفری» سرپرست جدید وزارت صنایع و معادن با حضور معاون اول رییس‌جمهور در ساختمان اصلی این وزارتخانه برگزار شد و پس از این مراسم معاونان وزارت صنایع برای عرض تبریک در دفتر کار «غضنفری» حاضر شدند.

وزارت صنایع و معادن در حالی شاهد مراسم تودیع و معارفه بود که دل‌های نازک صنعتگران، معدنکاران و کارکنان وزارتخانه، هنوز که هنوز است، با تردید، شاید و اما، دست و پنجه نرم می‌کند؛ به شکلی که معاون بین‌الملل وزارت صنایع و معادن به دو دغدغه موجود در وزارت صنایع یعنی بحث «رویه ادغام» و « ثبات و امنیت شغلی» اشاره کرد و با بیان اینکه « دل بچه‌های صنعت نازک است» خواستار قوت قلب دادن به صنعتی‌ها شد.

در این جلسه معاون اول رییس‌جمهور نیز با بیان اینکه ایام جدایی بسیار دردآور است، اعلام کرد که «علی‌اکبر محرابیان» در ارتباط با دولت خواهد بود و جدا از صنعت نیز نخواهد بود.

همچنین، وزیر سابق صنایع و معادن نیز ضمن تشکر از تلاش‌های بی‌وقفه همه معاونان، ‌مدیران، صنعتگران، ‌معدنکاران و تشکل‌های صنعتی ‌و معدنی، از حضور آنها در اجرای موفقیت‌‌آمیز طر‌ح‌ها و پروژ‌ه‌های بخش صنعت ‌و معدن کشور تقدیر و تشکر کرد.

کوچک‌سازی هدف ثانویه

در ادامه «مهدی غضنفری» در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی پدیده‌ای فراتر از کوچک‌سازی دولت است، گفت: «این ادغام باید در راستای تولید صادرات محور باشد تا به ارز آوری منجر شود.»

۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی در وزارت جدید

وی ادامه داد: «در حال حاضر صنعت و معدن کشور به نقطه اوج خود رسیده است و این امر دولت را برای ادغام مصمم کرد.

وی با بیان اینکه صنعت و معدن سرچشمه تجارت و تجارت محرک تولید است، افزود: «بخش صنعت و معدن بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و با ادغام وزارتخانه‌ها بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی در اختیار بخش صنعت و معدن و بازرگانی قرار می‌گیرد.»

سرپرست وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه این ادغام باید زودتر انجام می‌شد، افزود: «ادغام باید به سمتی حرکت کند که سرآغازی برای ورود صنعت و معدن ایران به بازارهای جهانی باشد.»

وی گفت: «در حال حاضر قابلیت‌های حضور پایدار بخش صنعت و معدن در بازارهای جهانی وجود دارد و این مهم محقق نمی‌شود مگر در سایه ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی.»

استراتژی‌های صنعتی تغییر نمی کند

«غضنفری» تصریح کرد: «در استراتژی تولید صنعتی، تغییری به وجود نمی آید و صادرات متکی به نفت جای خود را به صادرات غیر نفتی خواهد داد.» سرپرست وزارت صنایع ومعادن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه واردات باید در خدمت تولید و صادرات باشد، افزود: «بهبود فضای کسب و کار، کاهش مقررات زائد، حذف رانت و انحصار،بهبود روند خصوصی‌سازی از اهم برنامه‌های وزارتخانه جدید است.»

کاهش بهای تمام شده

وی ادامه داد: «توسعه زیرساخت‌های صنعتی و معدنی و تجاری، کاهش قیمت تمام شده برای افزایش رقابت‌پذیری و تجاری‌سازی تحقیقات صنعتی از دیگر برنامه‌های وزارتخانه جدید خواهد بود.»

نتایج و الزامات ادغام

«غضنفری» با بیان اینکه بهترین مدل ادغام باید طراحی شود، افزود: «این مهم باید به گونه‌ای صورت بگیرد که نه به سمت صنعت کشیده شود و نه به سمت تجارت گرایش پیدا کند.»

وی با بیان اینکه ادغام صحیح بهبود تراز تجاری را به ارمغان می‌آورد، افزود: «توسعه اشتغالزایی، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کاهش تصدیگری، استفاده از توان جامعه اصناف و تعاونی‌ها برای تنظیم بازار داخلی و ایجاد یک جریان رودخانه ای از تولید تا تجارت کالا دستاورد یک ادغام صحیح است.»

سرپرست وزارت صنایع ومعادن در پایان با اشاره به اینکه وزارتخانه جدید باید چابک باشد، تصریح کرد: «تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید به وزارتخانه مربوطه محول شود.»

به عقیده کارشناسان، مشخص نبودن چگونگی رویه ادغام یا روشن نبودن آن می‌تواند ادغام را با سرانجامی ناخوشایند یا غیرمفید مواجه کند. اقدام به حرکت مهم و تاثیرگذار ادغام، قبل از هرچیز نیاز به برنامه‌ریزی، طراحی مدل ادغام کارآمد، استراتژی روشن و قدرتمند و هدفگذاری منطقی دارد.

برنامه مدل ادغام که بتواند بهترین بازده را بدهد و برنامه اشتغال و امنیت شغلی کارکنان، از جمله اقداماتی است که برای موفقیت روند ادغام، بهتر است که زودتر معرفی و روشن شود.