گروه انرژی- بعد از پایان مسوولیت وزیر نفت در وزارتخانه، این موضوع که بعد از سرپرستی رییس جمهور چه کسی می‌خواهد مسوولیت وزارتخانه بزرگ را بر عهده بگیرد، این روزها داغ است. در این بین، خبرگزاری «فارس» با بررسی برخی از گزینه‌ها از «احمد قلعه‌بانی»، «سیف‌الله جشن‌ساز»، «جواد اوجی»، «پرویز فتاح» و «رستم قاسمی» به‎عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی سرپرستی وزارت نفت نام برده و برای یکی شانس بیشتری قائل شده است.

بر این اساس، از میان مدیران فعلی صنعت نفت چند نفر برای تصدی، بیشتر مورد توجه انتخاب‌کنندگان وزیر قرار گرفته‌اند. نفر اول از این لیست «احمد قلعه‌بانی»، مدیرعامل شرکت ملی نفت است. وی پیش از به‎عهده گرفتن مدیریت شرکت ملی نفت، مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را به‎عهده داشت و پیش از آن ۶ سال بر صندلی مدیریت گروه خودروسازی سایپا تکیه زده بود.

شانس بعدی از مجموعه مدیران صنعت نفت برای در دست گرفتن سکان وزارت نفت «سیف‌الله جشن‌ساز» است که پیش از این مدیرعامل شرکت ملی حفاری، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیرعامل شرکت ملی نفت بوده است.

وی هم‌اکنون مدیریت شرکت نیکو (شرکت فعال در تامین مالی صنعت نفت) را به‏عهده دارد. نفر سوم در لیست مدیران نفتی برای تصدی سرپرستی وزارت نفت

«جواد اوجی» است. «اوجی» در حال حاضر مدیریت شرکت ملی گاز را به‎عهده دارد. اما فهرست کاندیداها به اینجا ختم نمی‌شود، چنانکه «پرویز فتاح» و «رستم قاسمی» نیز از دیگر کسانی هستند که از آنها برای تصدی پست وزارت نفت نام می‌برند.

«فتاح» در حال حاضر مدیریت بنیاد تعاون سپاه را به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی به‏عهده دارد و «قاسمی» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیا (ص) است. قرارگاه خاتم ‌الانبیا (ص) یکی از پیمانکاران عمومی بزرگ کشور است که پروژه‌های زیادی را از جمله در صنعت نفت به‏عهده گرفته است.