گروه انرژی- در حالی انجمن صنایع دریایی ایران به عنوان یک مرجع تخصصی از سقوط و غرق شدن یکی از جکت‌های تازه ساخته شده میدان مشترک «هنگام»، خبر می‌دهد که کارفرمای این پروژه یعنی شرکت دولتی نفت فلات قاره ایران می‌گوید: «جکت سکوی «هنگام» غرق نشده، بلکه به صورت کنترل شده به بستر خلیج فارس هدایت شده است.» هدایت «جکت» به بستر خلیج‌فارس

به گزارش خبرنگار ما، بعداز آنکه انجمن صنایع دریایی ایران بعد از یک هفته از حادثه هدایت، سقوط یا غرق شدن یکی از دو جکت ۱۹۰۰ تنی میدان «هنگام» به عمق ۸۰ متری آب در آستانه نصب آن پرده برداشت، شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان کارفرمای میدان مشترک «هنگام» روایت دیگری را در مورد غول ۱۹۰۰ تنی اعلام می‌کند.

...وناگهان امواج سهمگین رسید

بر اساس این گزارش، این جکت پس از اتمام عملیات ساخت و بارگیری بر روی بارج، به محل نصب منتقل و پس از شناورسازی در فاصله یک کیلومتری موقعیت نصب، آماده برپاسازی شد، ولی به دلیل شرایط نامساعد جوی در محل تنگه هرمز و بروز امواج سهمگین، عمودی نمودن جکت در موقعیت نصب غیرممکن شد.

هدایت پیشگیرانه

بر اساس این گزارش، کار هدایت جکت به بستر دریا یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت به سازه فولادی جکت بوده است و طی یک برنامه‌ریزی فنی صورت گرفته هدایت جکت به عمق آب، طی ۴۸ ساعت انجام پذیرفته است، به همین دلیل آنچه از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان غرق شدن این جکت مطرح می‌شود، از نظر فنی فاقد اعتبار است.

نصب جکت منتظر مساعد شدن هوا

این گزارش می‌افزاید: «به طور قطع با مساعد شدن شرایط آب و هوایی در اولین فرصت مناسب جوی، کار شناورسازی مجدد این جکت و نصب آن در محل میدان نفتی «هنگام» انجام خواهد شد.»

رسانه‌ها؛ به کجا چنین شتابان؟!

شرکت نفت فلات قاره ایران از رسانه‌ها و کارشناسان درخواست می‌کند تا نسبت به مسائل فنی با دید کارشناسی اظهارنظر کرده و از روایت‌های شتاب‌زده پرهیز کنند.

ابتکار نادر برای شناورسازی

اما شرکت نفت فلات قاره ایران در حالی این گزارش را منتشر کرده که خبرگزاری «مهر» به نقل از کارشناسان حوزه صنایع دریایی اعلام می‌کند: «در هیچ کجا اقدام به غرق کردن تعمدی سکو یا جکت‌های نفت و گاز نمی‌کنند. از سوی دیگر، قبل انجام عملیات نصب سازه‌های مختلف نفتی در دریا، ابتدا وضعیت کامل آب و هوایی از سازمان هواشناسی استعلام می‌شود و سپس برای انجام عملیات نصب اقدام می‌شود. بنابراین غرق شدن پایه سکو قطعا هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالایی به همراه خواهد داشت.