سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تفاهمنامه مشترکی با بانک توسعه صادرات ایران با هدف توسعه و تعمیق روابط دو طرف، توسعه صادرات صنعتی و تسهیل و تسریع در انجام خدمات‌رسانی به صاحبان صنایع کوچک و واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور امضا کردند. به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل این سازمان، براساس این تفاهمنامه بانک توسعه صادرات ایران بر اساس مصوبات اعتباری خود به واحدهای صنعتی صادراتی مستقر در شهرک و خوشه‌های صنعتی که از سوی سازمان صنایع کوچک معرفی شوند، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تسهیلات ریالی و ارزی ارائه می‌کند.

در ادامه این تفاهمنامه مقرر شده که سایر خدمات بانکی نظیر افتتاح حسا‌ب‌های ارزی و ریالی، صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، گشایش انواع اعتبارات اسنادی وارداتی و داخلی برای تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این واحدها توسط بانک توسعه صادرات فراهم شود.

وثیقه مورد نیاز و مورد تایید بانک برای پرداخت تسهیلات، ضمانت نامه‌های صادره توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک خواهد بود. بر این اساس بانک متقاضیان دریافت این تسهیلات را که از سوی سازمان معرفی‌نامه داشته باشند، در صورت داشتن همه شرایط قانونی در اولویت دریافت تسهیلات قرار خواهد داد.

بنابراین گزارش، با امضای این تفاهمنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران متعهد خواهد شد نسبت به ایجاد و استقرار شعب این بانک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی روستایی با حداکثر تسهیلات ممکن اقدام کند.

همچنین سازمان متعهد شده که نسبت به ترغیب واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی مرزی با کشورهای همجوار را برای ایجاد حساب و سپرده‌گذاری اقدام کند.

بر اساس این تفاهمنامه در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات توسط واحدهای صنعتی، سازمان باید حداکثر همکاری را برای وصول مطالبات با بانک توسعه صادرات داشته باشد. از زمان امضای این تفاهم کارگروه اجرایی مشترکی برای تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی این تفاهمنامه تشکیل خواهد شد، ضمن آنکه این تفاهمنامه به مدت دو سال برای دوطرف معتبر خواهد بود و در پایان این مدت در صورت نداشتن مخالفت از سوی دو طرف این تفاهمنامه به طور خودکار برای دو سال تمدید خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در صورت فسخ و تمدید نشدن این تفاهمنامه همه قراردادهای اعطای تسهیلات بانک به معرفی شدگان تا انقضای مدت قرارداد اعطای تسهیلات و تسویه و واریز همه بدهی‌ها به بانک همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.