گروه انرژی- در آستانه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، وزیر نفت اعلام می‌کند که قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز ۳۵۰ تومان است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این در حالی است که تا پیش از این قیمت تمام شده گاز طبیعی مندرج در بودجه سال ۸۹، ۹۰ تومان به ازای هر مترمکعب بود، اما اظهارات جدید وزیر نفت حاکی از افزایش ۴ برابری قیمت تمام شده گاز است. در همین حال، پیش از این «مصطفی کشکولی»، معاون شرکت ملی گاز از افزایش قیمت تمام شده گاز تا پایان برنامه پنجم به ۲۴۰ تومان خبر داده بود. در مقابل وزیر نفت در خصوص قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز می‌گوید: «قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز حدود ۳۵۰ تومان است، این در حالی است که به طور متوسط ۱۳ تومان از مشترکین بابت هر مترمکعب مصرف دریافت می‌شود.» «مسعود میرکاظمی» معتقد است که «تفاوت قیمت تمام شده گاز و قیمت دریافتی از مشترکین باعث هدررفتن سرمایه‌های کشور شده که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها این روند متوقف می‌شود.» بر اساس گزارشی که از سوی «ایلنا» منتشر شده، وی ادامه می‌دهد: «پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت گازبهای ارگان‌های دولتی بیش از مصارف خانگی افزایش خواهد یافت که لازم است مسوولان و کارشناسان شرکت گاز ضمن نظارت دقیق، راهکارهای لازم را جهت کاهش مصرف گاز این بخش از مصرف کنندگان پیش بینی و اجرا نمایند.»

از افزایش تا کاهش قیمت تمام شده

به گزارش خبرنگار ما، افزایش ۴ برابری قیمت تمام شده گاز در حالی اعلام می‌شود که پیش از این یک مقام مسوول در شرکت ملی گاز اعلام کرد: «قیمت تمام شده در مورد گاز بر اساس ارزش ذاتی آن تعیین می‌شود و باید دید هر مترمکعب گاز چه میزان ارزش ذاتی دارد.» «حسن منتظرتربتی»، مدیر دیسپچینگ شرکت گاز گفته بود: «با این حال سعی می‌کنیم همان‌طور که تاکنون انجام شده است قیمت تمام شده گاز را کاهش دهیم تا برای مردم مشکلی پیش نیاید.» به اعتقاد کارشناسان اعلام قیمت جدید ۳۵۰ تومانی برای گاز آن هم در آستانه اجرای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به این معنا است که عملا مصرف‌کنندگان باید بهای این افزایش قیمت را بدهند؛ چرا که بر اساس الگوی محاسبه تعرفه گاز، جریمه مشترکانی که بیش از الگو مصرف کنند به صورت پلکانی محاسبه شده و در نهایت تعرفه مشترکانی که در پله آخر قرار بگیرند، در قیمت تمام شده گاز ضرب خواهد شد.

دلایل افزایش قیمت تمام شده

اما سوال این است که چه چیزی منجر به افزایش یکباره قیمت تمام شده گاز طبیعی شده است؟ به نظر کارشناسان عوامل مختلفی در قیمت تمام شده گاز موثر است که از جمله آن می‌توان به قیمت گذاری بر اساس هزینه تمام شده گاز در سرچاه و انتقال یا قیمت گذاری بر اساس قیمت‌های بین‌المللی اشاره کرد. در این بین اگر قیمت تمام شده ۳۵۰ تومانی برای گاز بر اساس هزینه تمام شده در سرچاه یا در مسیر انتقال تعیین شده باشد، نشان دهنده این موضوع است که عملا هزینه تولید در کشور در سال جاری به شدت افزایش یافته است. همچنین فرسودگی خطوط لوله، اتلاف گاز در سرشاخه‌ها، افزایش هزینه‌های پرسنلی و عملیاتی و تورم نیروی انسانی از دیگر عوامل جانبی است که می‌تواند سبب افزایش قیمت تمام شده گاز شود.

لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص تعرفه‌ها

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این افزایش قیمت تمام شده گاز در حالی اعلام می‌شود که در سایت رسمی ‌«شرکت ملی گاز» و در نمایه محاسبه تعرفه امور مشترکان، اطلاعات جدیدی در مورد قیمت تمام شده گاز و تعرفه‌های آن در نیمه دوم سال جاری وجود ندارد. این در حالی است که در قبوض جدیدی که از اول مهر ماه توزیع شده مبنای قیمت تمام شده گاز ۳۵۰ تومان به ازای هر مترمکعب در نظر گرفته شده است؛ به طوری که یک کارشناس در بخش محاسبه تعرفه در شرکت گاز در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» از محاسبه تعرفه گاز مشترکانی که بیش از ۱۰۵۰ مترمکعب مصرف می‌کنند، با قیمت ۳۵۰ تومان خبر داده بود. آنچه مسلم است افزایش قیمت گاز در سال‌جاری قطعی شده است، اما اینکه دولت این سطح افزایش قیمت و رسیدن به مطلوب را به چه شکل اعمال خواهد کرد هنوز مشخص نیست. آیا ملاک قیمت تمام شده ۳۵۰ تومانی است؟