گروه انرژی- در شرایطی بر اساس قرارداد وزارت نفت با پیمانکاران داخلی، توسعه ۸ فاز جدید پارس جنوبی باید در مدت ۳۵ ماه محقق شود که مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی از اختصاص منابع مالی جدید به این فازها خبر می‌دهد. به گفته «موسی سوری» از نیمه اول امسال ۶ میلیارد دلار منابع مالی به فازهای در دست اجرای پارس جنوبی تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با تاکید بر اینکه با توسعه فازهای جدید پارس جنوبی در مدت ۳۵ ماه امکان جبران عقب‌ماندگی ما از شریک قطری فراهم می‌شود، گفت: هم اکنون تامین زمین مورد نیاز برای ایجاد سایت، کارگاه‌های پشتیبانی و صنعتی فازهای جدید انجام شده، به طوری که دو هزار و ۳۸۰ هکتار زمین به ۸ فاز جدید پارس جنوبی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با راه‌اندازی ۱۰ فاز گازی ۴۰ درصد گاز مورد نیاز کشور از این میدان تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین ماموریت وزارت نفت تمرکز بر تولید و توسعه میادین مشترک نفت و گاز به ویژه پارس جنوبی است.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۷ درصد ذخایر گاز طبیعی ایران و بیش از ۱۵ درصد ذخایر گازی جهان در میدان پارس‌جنوبی قرار گرفته است، اظهار داشت: در صورت توسعه کامل این میدان با احتساب نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار، سالانه ۹۶ میلیارد دلار درآمد نصیب اقتصاد کشور می‌شود.

«سوری» همچنین با اشاره به آغاز سفارش خرید کالا و تجهیزات برای توسعه فازهای جدید پارس‌جنوبی از سازندگان داخلی و خارجی تاکید کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌کنیم ۷۰ درصد از تجهیزات فازهای پارس جنوبی از داخل و بقیه آن از سازندگان خارجی تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه ساخت ۱۰۰ درصدی تجهیزات صرفه اقتصادی ندارد، گفت: با وجود افزایش محدودیت‌های بین‌المللی، برخی از سازندگان خارجی از وزارت نفت برای ساخت تجهیزات و کالاها درخواست داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، صنعت نفت در دور زدن تحریم‌ها تخصص کسب کرده است تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، درباره توسعه میادین گازی منطقه پارس شمالی اظهار داشت: با توجه به اینکه اولویت وزارت نفت تمرکز بر توسعه میادین مشترک بوده، توسعه میادین گازی «پارس شمالی»، «گلشن» و «فردوسی» در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است.