گروه صنعت و معدن- هرچند کسی نمی‌داند که از چه زمانی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی آغاز می‌شود، اما شتاب مدیران صنعتی در آغاز پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به واحد‌های کوچک و بزرگ صنعتی نشان می‌دهد که ‌این تصمیم در‌ آینده‌ای نه چندان دور اجرا می‌شود. تازه‌ترین اظهارات مقامات صنعتی نشان می‌دهد که شماری از واحد‌های صنعتی آمادگی خود را برای دریافت تسهیلات یارانه‌های اعلام کرده و از سوی صاحبان صنایع ۲۳ گانه انرژی‌بر به منظور همفکری با ستاد تحول صنایع و معادن در نشست «اتاق‌ایران»، آثار افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سیاست‌های حمایتی دولت از بخش صنعت را بررسی و خواسته‌ها و تهدیدات ناشی از اجرای «طرح» را بیان کرده اند.

گفت‌وگو با تشکل‌ها

به نظر می‌رسد اگرچه هنوز بسیاری از صنایع خود را در مسیر اجرای «طرح» قرار ندادند، اما با شتاب‌گیری اجرای طرح، موج درخواست‌ها و چانه‌زنی‌ها از راه خواهد رسید، به ویژه از روزی که «طرح» به طور رسمی‌‌اجرا شود.

خبرهای دریافتی از منابع دولتی حاکی است که رییس ستاد تحول صنایع و معادن با تشریح بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن اظهار داشت‌: «دور جدیدی از تعامل و گفت‌وگو‌های دو و چند جانبه با تشکل‌های غیردولتی آغاز خواهد شد.»

به گزارش روابط عمومی‌وزارت صنایع و معادن، «رضا فاطمی‌امین» افزود: «در حال حاضر همه فعالیت‌ها و برنامه‌های ستاد به صورت الکترونیکی به متقاضیان ارائه می‌شود».

«فاطمی‌امین» تصریح کرد: «هر یک از واحد‌های تولیدی برای انجام مراحل اداری اعم از ثبت نام، آشنایی با نحوه حمایت‌های وزارت صنایع و معادن از واحد‌های تولیدی و معرفی جهت کسب تسهیلات به پایگاه اطلاع‌رسانی ‌این ستاد به آدرس www.stsm.ir مراجعه کنند.»

خط ویژه با شرایط آسان

رییس ستاد تحول وزارت صنایع و معادن افزود: به زودی بنگاه‌های تولیدی جهت استفاده از خط اعتباری ویژه صنایع انرژی‌بر با شرایط آسان و با کارمزد سه درصد به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

در همین حال، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن‌ایران که در نشست مشترک حضور داشت،‌ اعلام کرد: صنایع کشور انتظار دارند با افزایش قیمت حامل‌های انرژی حمایت از صنایع به گونه‌ای انجام شود که دچار بوروکراسی نشوند.

این «طرح» یک بعدی نیست

رییس اتاق بازرگانی‌ایران گفت: نمی‌شود قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بدون هماهنگی با سیاست‌های اعتباری و ارزی با موفقیت اجرا کرد.

در‌این نشست، همچنین چند تن از نمایندگان صنایع انرژی‌بر، ابهام‌ها و خواسته‌های خود را در مورد آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح کردند.

معرفی واحد‌های صنعتی به بانک‌ها

از سوی دیگر، «رضا فاطمی‌امین» مسوول ستاد تحول وزارت صنایع نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» از آغاز معرفی واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات یارانه‌ای از هفته آینده به بانک‌های عامل خبر می‌دهد.

به گفته «رضا فاطمی‌امین» تعداد واحدهای صنعتی آسیب پذیر از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور به ۸ هزار واحد نزدیک شد. وی اعلام کرد که تا کنون بیش از ۷۵۰ بنگاه صنعتی علاوه بر بنگاه‌هایی که در قالب ۲۳ رشته آسیب‌پذیر معرفی شده‌اند، برای دریافت تسهیلات اجرای هدفمندی یارانه‌ها ثبت نام کرده‌اند.

هر کس زودتر ثبت‌نام کند

رییس ستاد تحول وزارت صنایع و معادن با تاکید بر نامحدود بودن زمان ثبت نام واحدهای صنعتی آسیب‌پذیر گفت: هر واحد صنعتی که سریع‌تر اقدام به ثبت‌نام کند، زودتر برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌شود.

وی افزود: در بخش مولدهای برق تاکنون ۴۰۰ بنگاه ثبت‌نام کرده‌اند.

تسهیلات در ازای بهره‌وری

به دنبال اظهارات مشاور وزیر صنایع «علی اکبر محرابیان»، وزیر صنایع و معادن هم در حاشیه مراسم افتتاح یک کارخانه، نحوه حمایت از صنایع بزرگ در قالب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را اعلام کرد.

به گفته وی، واحدهای بزرگ که نیازمند به اقدامات اساسی و ریشه‌ای برای اصلاح مصرف انرژی هستند، در قالب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت؛ به طوری که برای ‌این واحدها، به اندازه ۸۰ درصد کل سرمایه‌گذاری جدید مورد نیاز با هدف افزایش بهره‌وری، تسهیلات اعطا می‌شود تا سازوکار مصرف انرژی خود را اصلاح کنند.

حتی تا ۱۰۰میلیارد تومان

وی در عین حال تاکید کرد: سود تسهیلات ارائه شده یارانه‌ای بوده و مدت بازپرداخت اقساط آن طولانی است. با ‌این حساب، اگر یک واحد تولیدی برای افزایش بهره‌وری، ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد، وزارت صنایع و معادن ۸۰ درصد‌ این اعتبار را تسهیلات پرداخت می‌کند.

وزیر صنایع و معادن در خصوص نحوه حمایت از واحدهای کوچک و متوسط هم گفت‌: در بسته حمایتی بخش صنعت، شیب افزایش قیمت را به وسیله تسهیلات جبران کرده و خط اعتباری انرژی برای واحدهای انرژی‌بر را تعیین کرده‌ایم. مابقی واحدها نیز از طریق پرداخت یارانه حمایت خواهند شد، تا با یک شیب ملایم هزینه اضافی مصرف انرژی خود را پرداخت کنند.

بر اساس ‌این گزارش به طور کلی بنگاه‌های آسیب‌پذیر شامل رشته فعالیت‌هایی هستند که با افزایش هزینه (مستقیم و حمل و نقل) یا کاهش تقاضا بیشترین زیان را می‌بینند. این بنگاه‌ها برای ادامه فعالیت در بازار رقابتی قادر نیستند افزایش هزینه‌های خود را در قیمت نهایی کالاها لحاظ کنند که از جمله دلایل آن؛ ثبات قیمت مواد اولیه در دیگر رشته‌های صنعتی و جلوگیری از افزایش تورم و زیان خانوارها است.

بدین ترتیب‌ این افزایش هزینه، آنها را آسیب‌پذیرتر می‌کند. نساجی‌، ظروف شیشه‌ای‌، چینی‌، کاغذ و چوب‌، فولاد‌، مس‌، آلومینیوم‌، فروآلیاژ‌، سرب‌، روی و ریخته گری‌، سیمان، کاشی و سرامیک، شیشه تخت‌، چینی بهداشتی‌، آجر‌، گچ، آهک و سنگ، قند و شکر، روغن نباتی‌، لبنیات؛ صنایع شیمیایی از جمله صنایع شناسایی شده و به عنوان صنایع آسیب‌پذیر هستند.