گروه صنعت و معدن- در شرایطی که قرار بود از صبح امروز تعرفه برق مشترکان پر مصرف دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ (بخوانید ثروتمندان)، با قیمت تمام شده محاسبه شود،‌ وزیر نیرو از عدم ابلاغ این مصوبه از سوی رییس جمهور خبر داد. به این ترتیب، برق مشترکان پرمصرف فعلا گران نمی‌شود. براساس اظهارات «مجید نامجو»، رییس جمهور هنوز مصوبه افزایش قیمت برق دهک‌های پردرآمد را امضا نکرده و از وزارت نیرو مستندات بیشتری را برای بررسی مجدد، مطالبه کرده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران، در رابطه با این مصوبه گفت: «وزارت نیرو امکان افزایش قیمت برق به صورت مستقیم را ندارد. افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف یا باید از سوی رییس جمهور امضا شود، یا مجلس آن را تصویب کند.»

منتظر امضای رییس‌جمهور

وی با بیان اینکه رییس جمهور برای بررسی افزایش قیمت برق پر مصرف‌ها، اطلاعات بیشتری را از وزارت نیرو طلب کرده است، خاطرنشان کرد: «در این شرایط احتمال تغییر مصوبه و تعدیل آن هم وجود دارد. بنابراین باید تا زمان تصمیم نهایی رییس جمهور منتظر بمانیم.»

براساس تصمیم وزارت نیرو قرار است تعرفه برق مشترکان پرمصرف (دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰) و برق ادارات و سازمان‌های دولتی با قیمت ۸۳۲ریال محاسبه شود.

وزیر نیرو همچنین در رابطه با برخی خاموشی‌ها طی روزهای اخیر در شهر تهران هم گفت که تا امروز هیچ‌گونه خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در دستور کار وزارت نیرو قرار نگرفته است. با این حال اگر در برخی نقاط تهران خاموشی وجود داشته، به دلیل مشکلات ناشی از شبکه بوده است.

«زنجان» به داد «تهران» می‌رسد

به گزارش خبرنگار ما، اگرچه «نامجو» در این نشست خبری، بر عدم وجود خاموشی برنامه‌ریزی شده در شهر تهران تاکید کرد، اما با این حال، اذعان کرد که به دلیل افزایش ۲/۷درصدی مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته، نگرانی‌هایی هم برای تامین برق شهر تهران وجود دارد. البته وزیر نیرو راهکارهایی هم برای رفع نگرانی تامین برق شهر تهران بر شمرد و افزود: «برای رفع این نگرانی‌ها مقرر کرده‌ایم که با ورود برق نیروگاه زنجان۱ و زنجان۴، مشکل کمبود برق تهران را جبران کنیم.»

وی با اشاره به اینکه گرمای امسال سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها آغاز شد، تاکید کرد: «آخرین راهکار خاموشی است، اما سعی می‌کنیم با مدیریت مصرف از خاموشی جلوگیری کنیم. به عنوان مثال افزایش همکاری با کشورهای ترکمنستان و ارمنستان که از آنها برق وارد می‌کنیم را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین محدود کردن صادرات به کشورهای طرف قرارداد همچون عراق را هم در برنامه داریم.»

«نامجو» با اشاره به اینکه پیک مصرف برق در تابستان امسال، ۴۱هزار و ۶۰۰مگاوات برق پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: «تولید نیروگاه‌های حرارتی، برقابی و وارداتی، در مجموع به ۳۹هزار ۴۰۰مگاوات بالغ خواهد شد. به این ترتیب ۲۲۰۰ مگاوات برق باید مدیریت شود.»

کسری آب برای ۶۰۰هزار نفر

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تعداد شهرها و افرادی که در کشور با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند، تصریح کرد: «شهرهای مشکل‌دار در این زمینه شهرهای کوچک هستند. این شهرها عمدتا روستاهایی هستند که تازه به شهر تبدیل شده‌اند و کمتر از ۶هزار نفر جمعیت دارند. در مجموع تعداد شهرهایی که مشکل کمبود آب دارند ۳۰ شهر و تعداد افراد آن کمتر از ۶۰۰هزار نفر است.»

پیشنهاد هزار مگاواتی اسلام‌آباد

وزیر نیرو همچنین از تمایل اسلام آباد برای خرید هزار مگاوات برق از ایران خبر داد و افزود: مذاکره معاون وزیر خارجه کشورمان با تیمی از پاکستان برای صادرات هزار مگاوات برق ایران به این کشور در حال انجام است، البته هنوز به صورت رسمی مذاکراتی صورت نگرفته است.

نامجو در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلفات شبکه برق کشور در حال حاضر حدود ۱۸درصد است که باید در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به ۱۴ درصد کاهش یابد. بر همین اساس، به وزارت نیرو تکلیف شده است تا این تلفات را سال به سال کاهش دهد، ضمن اینکه در قانون بودجه سال ۸۹ کل کشور نیز اعتباری معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که به طور قطع اگر وزارت نیرو بتواند این مبلغ را دریافت کند، اقدام خوبی در زمینه کاهش تلفات صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: البته در قانون پیش‌بینی شده تا وزارت نیرو بتواند با فروش اموال و دارایی‌های خود این اعتبار را تامین کند.

مشکل « قم» جدی است

این عضو کابینه دولت، به مشکل کمبود آب در استان قم هم اشاره کرد و گفت: «حجم آب پشت سد ۱۵خرداد که آب شرب مردم این منطقه را تامین می‌کند نسبت به سال گذشته نصف شده و به ۱۸ میلیون متر مکعب رسیده است. از همین رو برای تامین آب مورد نیاز ساکنان شهر قم، تعداد ۱۰ چاه حفر کرده‌ایم و برخی چاه‌های کشاورزی را هم اجاره کردیم تا مشکلی برای تامین آب قم به وجود نیاید.»