گروه صنعت و معدن - دبیر علمی‌نخستین سمینار علمی‌«معدن، فرصت‌ها و چالش‌ها» می‌گوید به دلیل وجود نگاه سنتی حاکم بر استخراج معادن، نمی‌توان از تمام ظرفیت‌های این بخش بهره‌برداری کرد. مجتبی فتحی افزود: این سمینار با هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بخش معدن ۷ تیرماه در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این سمینار محورهایی مانند توسعه فناوری معدن کاری، کاربرد ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، توسعه صادرات و معرفی دستاوردهای جدید در حوزه معدن مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: طراحی خطوط خردایش و دانه‌بندی، تولید ماشین‌آلات معدنی و نقش فناوری اطلاعات در توسعه معدن از دیگر محورهای این سمینار است و کارشناسانی از بخش‌های مختلف به تبیین راهکارهای توسعه معادن خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: با توجه به خلاء‌های علمی‌موجود در بخش معدن، باید راهکارهایی اندیشیده شود تا بر اساس آن، دستاوردهای این بخش از طریق برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف معرفی و در تمام حوزه‌های معدن جنبه‌های کاربردی پیدا کند.

فتحی با اشاره به محدودیت‌هایی که در بخش معدن وجود دارد، گفت: ایران در حال حاضر جزو ۲۰ کشور اول دنیا در بخش کانی و فرآورده‌های معدنی قرار دارد و تا زمانی که بخش خصوصی از انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در این بخش برخوردار نباشد، نمی‌توان آینده روشنی را برای معادن پیش‌بینی کرد.

وی افزود: بخش‌خصوصی به تنهایی قادر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیست و باید ساز و کاری فراهم شود تا از طریق آن، دانش فنی و تکنولوژیکی توسعه معادن به آنان منتقل شود. عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی ایران با بیان اینکه بخش معدن بسیار هزینه‌بر و بازگشت سرمایه آن طولانی مدت است، تصریح کرد: در حال حاضر پتانسیل مناسبی برای به کارگیری این ظرفیت‌ها در بخش معدن کشور وجود دارد، اما به دلیل نگاه سنتی حاکم بر بخش استخراج معادن نمی‌توان حداکثر بهره برداری از این ظرفیت‌ها را محقق کرد. مهدی عباسی، چهره ماندگار صنعت و معدن ایران نیز گفت: تبیین دستاوردهای علمی ‌و انتقال آن به فعالان بخش معدن تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن، توسعه بازار فعالیت‌های معدنی است که از این طریق می‌توان ارزش افزوده بالایی را برای کشور ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بخش معدن ایران در مقایسه با سایر رقبای خارجی از مزیت بالایی برخوردار است، افزود: در زمینه تامین ماشین‌آلات معدنی امکان طراحی و تولید ۹۵ درصد نیاز داخل وجود دارد و تاکنون در این خصوص صادرات به بسیاری از کشورهای دنیا را تجربه کرده‌ایم.

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی کشور را واردات بی‌رویه این محصولات ذکر کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از این ماشین‌آلات از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیستند و این موضوع به طور مستقیم بر کاهش ایمنی معادن تاثیرگذار بوده است.

وی نظارت بیشتر بر این بخش را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: واردات بی‌رویه در حالی رخ می‌دهد که تولیدات داخلی قابل رقابت با انواع مشابه خارجی است.

عباسی ادامه داد: رشد نگران کننده تولیدکنندگان زیرپله‌ای تجهیزات معدنی و ساختمانی از دیگر مشکلات این بخش به شمار می‌رود و رقابت را در بازار نامتعادل کرده است. وی همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌را از دیگر راهکارهای توسعه دانش فنی معادن ذکر کرد و گفت: در سمینار معدن با تقویت بنیه فعالیت‌های علمی، راهکارهای عملیاتی برای توسعه معادن تدوین خواهد شد.

در اولین سمینار علمی‌ معدن، فرصت‌ها و چالش‌ها که هفتم تیرماه در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود به قید قرعه کمک هزینه تحصیلی به سه نفر از دانشجویان اعطا خواهد شد.