کارشناسان بین‌المللی اعلام کردند ارزش یارانه‌های پرداختی به سوخت‌های فسیلی در جهان ۵۰۰میلیارد دلار در سال است که این رقم معادل یک درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان است. به گزارش «فارس»، در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از این رقم به مصرف‌کنندگان و با هدف پایین نگه داشتن فرآورده‌های نفتی پرداخت می‌شود. ایران، روسیه و چین بزرگترین کشورهای یارانه دهنده در جهان هستند. کانادا نیز با کاهش مالیات‌ها در بخش سوخت یک کشور یارانه دهنده سوخت محسوب می‌شود.

حجم یارانه‌های پرداختی به بخش سوخت در ایران بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار برآورد شده است که این امر علاوه بر تشویق به مصرف بی رویه، آثار و تبعات زیست محیطی بسیاری داشته است. مطالعات اخیر کارشناسان نشان می‌دهد که حذف یارانه‌ها در ۲۰ کشور در حال توسعه انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا را ۱۳درصد کاهش می‌دهد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای و زیان‌های آن بر محیط‌زیست به یکی از موضوعات مطرح در سطح بین‌الملل طی سال‌های اخیر تبدیل شده است. در حالی که پرداخت یارانه‌های سنگین به سوخت‌های فسیلی در انتشار گسترده این گازها نقش مهمی ‌دارد؛ اما فعالیت‌های صنعتی در کشورهای توسعه یافته مهم‌ترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان محسوب می‌شود.