مجری طرح سد و نیروگاه کارون ۴ گفت: واحد اول نیروگاه «کارون۴» اواسط تابستان امسال با تولید ۲۵۰ مگاوات برق به بهره‌برداری رسیده و با شبکه برق سنکرون می‌شود. حسین رنجبران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، افزود: سد کارون ۴ با ارتفاع ۲۳۰ متر بلندترین سد بتنی کشور است که در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد ساخته شد و در تاریخ پنجم فروردین ماه امسال نیز توسط رییس جمهوری آبگیری شد.

وی ادامه داد: در طی ۲۶ روز گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است که این ذخیره ۵/۲ برابر سد کرج است. رنجبران خاطرنشان کرد: حجم کلی مخزن سد ۲/۲ میلیارد متر مکعب است که پیش‌بینی می‌شود ظرف دو ماه آینده که میزان آب به ترازی برسد که آب را بتوانیم وارد نیروگاه کنیم اولین واحد نیروگاهی نیز تست و راه‌اندازی اولیه شروع می‌شود.

مجری طرح سد و نیروگاه کارون ۴ با بیان اینکه تا پایان سال هر ۴ واحد نیروگاهی این سد با شبکه برق سنکرون (متصل) می‌شود، ادامه داد: امید است تا پایان سال، چهار واحد نیروگاهی به میزان ۲۵۰ مگاوات یعنی ۱۰۰۰ مگاوات را تست و کارهای اولیه را انجام دهیم و آماده تولید برق تجاری شوند.

به گفته وی، حجم بتن این سد هم یک میلیون و ۶۵۰ هزار متر مکعب است که تا این لحظه ۹۸ درصد بتن‌ریزی انجام شده است.

رنجبران گفت: روتور واحد اول نیروگاه نیز ظرف ۹۰ روز مونتاژ و نصب شده است و واحد دوم روتور نیز در حال مونتاژ است که ظرف یک ماه آینده نصب می‌شود.

وی افزود: کل طرح ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که شامل بدنه سد و نیروگاه است و اولین واحد نیروگاهی به ظرفیت ۲۵۰ مگاوات تست و راه‌اندازی آن دو ماه دیگر آغاز می‌شود و اواسط تابستان می‌توان واحد اول را وارد مدار و سنکرون کرد. به گفته وی، واحد دوم، سوم و چهارم به فاصله دو ماه از یکدیگر تست و وارد مدار می‌شوند.