گروه انرژی- بلندترین سد بتنی دو قوسی کشور هفته اول فروردین آبگیری شد. وزیر نیرو در مراسم آبگیری سد «کارون ۴» که با حضور رییس جمهوری انجام شد، با تاکید بر اینکه آبگیری این سد یک سال زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده، آغاز شده، اظهار داشت: تمامی مراحل ساخت‌وساز این سد به دست مهندسان و متخصصان ایرانی انجام شده است. «مجید نامجو» افزود: اجرای سد و نیروگاه «کارون ۴» بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت و برای اجرای طرح‌های جایگزین سد نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده است.

به گزارش «ایرنا»، وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از سد «کارون ۴»، یک هزار مگاوات برق پاک در کشور تولید و وارد شبکه سراسری خواهد شد و این سد دارای چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی است.

به گفته «نامجو» با کاهش هزینه‌های پروژه‌های سدسازی و خشکسالی‌ها اخیر، آبگیری سد «کارون ۴»در ذخیره‌سازی آب در بالادست کارون، حرکت مطلوبی خواهد بود؛ به طوری که با آبگیری این سد، سد گتوند در استان خوزستان و در پایین دست کارون چهار نیز آبگیری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۸۹ به سال همت مضاعف و کار مضاعف گفت: این وزارتخانه امسال با اهتمام بیشتر و سرعت در اجرای طرح‌های عمرانی به ویژه سدسازی برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی کشور تلاش می‌کند.

«نامجو» گفت: وزارت نیرو برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدتی برای کاهش مصرف انرژی در کشور دارد.

در این مراسم همچنین مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز گفت: تولید انرژی برقابی سالانه به میزان دو هزار و ۱۰۰گیگاوات ساعت، پیوستن به گروه سدهای زنجیره‌ای کارون، تنظیم آب رودخانه، کنترل طغیان و سیلاب‌های مخرب رودخانه کارون از اهداف اجرای این پروژه ملی است.

«ابوالقاسم مظفری» افزود: حجم مخزن سد «کارون ۴» دو میلیارد و۱۹۰میلیون مترمکعب، ارتفاع سد از پی ۲۳۰متر، عرض تاج سد هفت متر، طول تاج ۴۴۰متر، حجم حفاری یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب و حجم کل بتن‌ریزی بدنه یک میلیون و ۶۵۰هزار مترمکعب است.

به گفته وی، با تلاش متخصصان و مهندسان ایرانی رکورد بتن‌ریزی در سد «کارون ۴» با ۸۹ هزار مترمکعب شکسته شد و این یک افتخار در زمینه سدسازی در کشور است.

سد کارون چهار در استان چهار محال و بختیاری در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد واقع شده و با ساخت این سد زنجیره سدهای ساخته شده روی رودخانه کارون تکمیل و سیلاب‌های این رودخانه کنترل خواهد شد.