گروه صنعت و معدن- بعد از توافق ایران و ترکیه بر سر احداث یک شهرک صنعتی در مرز مشترک دو کشور، این بار نوبت به عراق رسیده تا بر سر احداث یک شهرک صنعتی مشترک مرزی با مسوولان کشورمان به توافق برسد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نخست‌وزیر کردستان عراق و استاندار کردستان ایران در دیدار با یکدیگر، برای احداث شهرک صنعتی مشترک در مرز باشماق توافق کردند. براساس این گزارش، «برهم صالح»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در نشستی مشترک با استاندار کردستان در مرز «باشماق»، بر تعمیق و گسترش همکاری‌های بیشتر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در این نشست که در مرز رسمی «باشماق» انجام شد هیات‌های دو کشور به بررسی امکان افزایش همکاری‌های اقتصادی‏، عمرانی و سرمایه‌گذاری پرداختند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: «با توجه به همکاری‌های خوب چند سال اخیر دو طرف، امیدواریم این تعامل در سطح وسیعی گسترش یابد.»

وی اظهار داشت: «ایران کشوری است توانمند و دارای نیروهای متخصص و کردستان عراق در زمینه‌های عمرانی و اقتصادی از تخصص و سرمایه‌گذاری آنها استقبال می‌کند.»

بر اساس این گزارش «اسماعیل نجار»، استاندار کردستان هم با اشاره به رسمی شدن مرز باشماق افزود : «خوشبختانه امروز شاهد رونق تجارت مابین دو کشور از طریق این مرز هستیم و توسعه و تجهیز آن به امکانات گمرکی و رفاهی ادامه دارد.»

وی افزود: «احداث شهرک صنعتی مشترک در مرز باشماق از مهم‌ترین توافقات دو طرف بود که باتوجه به مراودات بازرگانی، ایجاد

یک شهرک صنعتی ضروری به نظر می‌رسید و قطعا با احداث آن کمک بسزایی به توسعه همکاری، حمایت از تولید‌کنندگان داخلی و آشنای بازرگانان با پتانسیل‌های دو طرف خواهد شد.»

استاندارکردستان افزود: «۲۴ساعته شدن فعالیت گمرک طرفین با توجه به حجم بالای مبادلات و درخواست‌های مکرر تجار از این امر و ایجاد شرکت حمل‌ونقل مشترک و تعیین تکلیف بیمه کامیون‌های حمل سوخت از دیگر توافق‌های نشست مشترک بود.»