احتمال عرضه یکجای ۷۵۰ میلیون یورو اوراق نفتی در سال ۸۹

«مرحله نخست فروش اوراق مشارکت ارزی پارس جنوبی یک روزه به فروش رفت.» در این رابطه مدیرعامل بانک ملت، «علی دیوان‌دری» اظهار داشت: مرحله نخست فروش ۲۵۰ میلیون یورو اوراق مشارکت از صبح روز چهارشنبه (۱۹ اسفند) آغاز شد و عرضه ۱۰۰ درصدی توزیع و فروش مرحله نخست این اوراق بعد از ظهر همین روز پایان یافت.

به گفته «دیوان‌دری»، متقاضیان خرید اوراق مشارکت ارزی توسعه پارس جنوبی، به‌طور گسترده‌ای از خرید این اوراق استقبال کردند، به‌طوری‌که مجموع ۲۵۰ میلیون یورو اوراق مشارکت، پیش از موعد مقرر و تنها در مدت یک روز کاری به‌طور کامل فروخته شد. به گزارش «شانا»، وی تصریح کرد: در مجموع یک میلیارد یورو اوراق مشارکت در چهار مرحله ۲۵۰ میلیون یورویی از طریق شعبه‌های بانک‌های ایرانی در خارج از کشور توزیع خواهد شد. از سوی دیگر، مدیرکل خارجه بانک ملت نیز در این رابطه گفته است که متقاضیان خرید اوراق مشارکت ارزی صنعت نفت، بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای جنوب شرقی به‌ویژه ژاپن و مالزی هستند. «غفاری» با اشاره به استقبال چشمگیر مردم برای خرید اوراق مشارکت ارزی توسعه پارس جنوبی در سراسر دنیا پیش‌بینی کرد عرضه اوراق مشارکت در مراحل بعدی، در چارچوب یک مرحله و با حجم ۷۵۰ میلیون یورو در اوایل سال آینده انجام شود.

وی با بیان این که برای انتشار و عرضه یک میلیارد یورو اوراق مشارکت هیچ گونه مشکل قانونی وجود ندارد، تصریح کرد: البته برای عرضه ۷۵۰ میلیون یورو اوراق مشارکت به‌صورت یک‌جا لازم است مدیران شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و بانک ملت در نشست مشترکی تصمیم‌گیری کنند.