آمارگیری آغاز شد

گروه صنعت و معدن- وزارت صنایع و معادن سرانجام در آستانه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، اقدام به اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات واحدهای صنعتی و بنگاه‌های تولیدی کرده است. به این ترتیب همزمان با آماده‌باش صنعتگران برای طرح اقتصادی دولت، وزارت صنایع و معادن نیز خود را آماده رو‌به‌رو شدن با این طرح می‌کند.

براساس این طرح که امروز آغاز شده است، صنعتگران باید با مراجعه به پایگاه اینترنتی این وزارتخانه، آمار و اطلاعات مربوط به واحد تولیدی خود را وارد کنند تا به گفته وزیر صنایع و معادن، در سال آینده از خدمات دولتی و تسهیلات بانکی بی‌بهره نباشند.

پرسش و پاسخ ۱۲صفحه‌ای از صنعتگران

این پرسشنامه ۱۲صفحه‌ای که با هدف جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات بنگاه‌های تولیدی تهیه شده، تولیدکنندگان را با پرسش‌های مختلفی روبه‌رو می‌کند. سوالاتی همچون تعطیل یا فعال بودن واحد تولیدی، سرمایه در گردش سال ۸۸ بنگاه، کل سرمایه ثابت در سال صدور پروانه بهره‌برداری، میزان مصرف حامل‌های انرژی، وضعیت تسهیلات دریافتی و بسیاری سوالات دیگر، ازجمله پرسش‌هایی است که صنعتگران در زمان تکمیل این پرسشنامه با آن روبه‌رو می‌شوند. در بخش دیگری از این پرسشنامه، از واحدهای تولیدی برای اولویت‌بندی مشکلات آنها نظرسنجی شده است. در این بخش، ۷ محور برای شناسایی مشکلات صنعتگران مشخص شده است. مشکلات مواد اولیه، مشکلات بازار، مشکلات فنی خطوط تولید، مشکلات مالی و کمبود نقدینگی، مشکلات مدیریتی و نیروی انسانی، مشکلات مربوط به دریافت مجوزهای قانونی و مشکلات زیربنایی و انرژی، محورهایی است که برای اولویت‌بندی مسائل و مشکلات صنعتی در برابر صنعتگران قرار می‌گیرد. البته اگر مشکل واحد صنعتی هیچ یک از این ۷محور نباشد، تکمیل‌کننده می‌تواند در بخشی جداگانه به طرح مشکل خاص واحد تولیدی خود بپردازد.

در بخش پایانی این پرسشنامه هم از صنعتگران خواسته شده که اگر نیاز به اعتبارات مالی دارند، مقدار و مورد مصرف آن را به اطلاع وزارت صنایع و معادن برسانند.

معدنی‌ها؛ شاید وقتی دیگر

اما آخرین خبرها حاکی از آن است که آمارگیری واحدهای معدنی نیز بعد از اتمام آمارگیری از واحدهای صنعتی انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، در پایان اجرای این طرح بر اساس کد یکتا (شناسه صنعتی) نیز برای واحد‌های ثبت نام شده دراین سامانه صادر خواهد شد. براساس این طرح، از سال آینده ارائه هر گونه خدمات دولتی به واحد‌های صنعتی اعم از تعیین تعرفه‌های برق،آب و مصارف سوختی یا ارائه هر گونه تسهیلات بانکی و سایر موارد مشابه براساس شناسه صنعتی خواهد بود.

جزئیات طرح به روایت وزیر

در همین رابطه وزیر صنایع و معادن با اشاره به جزئیات این طرح گفت: به منظور اجرای هر چه بهتر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش صنعت از امروز (شنبه) طرح به‌روزرسانی اطلاعات واحدهای صنعتی در سراسر کشور آغاز می‌شود. «علی‌اکبر محرابیان» با بیان این خبر گفت: وزارت صنایع ‌و معادن با اجرای این طرح، سیاست‌ها و تصمیمات مهمی را برای حمایت از تولید ملی با کمک تشکل‌ها برای کلیه واحدهای صنعتی در آینده اتخاذ می‌کند.

بازدید حضوری از واحدها

از سوی دیگر، «سعید زرندی» مدیرکل آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنایع‌ و معادن جزئیات بیشتری را در خصوص این طرح و مزایا و چگونگی اجرای آن ارائه می‌کند.

به گفته مدیرکل آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنایع و معادن، در مرحله نخست اجرای این طرح از همه واحد‌های صنعتی خواسته می شود با مراجعه به وبگاه اینترنتی وزارت

صنایع و معادن اطلاعات مورد نیاز را وارد این سامانه کنند.

زرندی گفت: در سامانه تدوین شده فرم‌های اطلاعات مورد نیاز واحد‌های صنعتی به همراه راهنمایی تکمیل، دستورالعمل‌ها و نمونه فرم‌های تکمیل شده نیز قابل مشاهده است.

وی اعلام کرد: پس از جمع آوری اطلاعات داده‌های واحد‌های صنعتی از ۲۲ اسفند ۸۸ تا پایان فروردین ۸۹ ، کارشناسان وزارت صنایع و معادن از همه واحد‌های صنعتی ثبت شده در سامانه جمع آوری آمار و اطلاعات که قبلا از وزارتخانه مجوز گرفته‌اند، بازدید حضوری خواهند داشت.

اسم رمز، «کد یکتا»

زرندی تاکید کرد: بر اساس ابلاغیه کارگروه اجرایی طرح تحول اقتصادی، مرکز آمار ایران موظف به ارائه «کد یکتا» به همه کارگاه‌های صنعتی شده است. به گفته مدیرکل آمار و فرآوری داده‌ها، اولویت اصلی این طرح کلیه واحد‌های فعال صنعتی اعم از دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری یا گواهی فعالیت صنعتی یا کارت شناسایی از وزارت صنایع و معادن است. وی با توجه به انرژی بر بودن بعضی صنایع، از واحد‌های صنعتی فاقد هر‌گونه مجوز در حوزه‌های ریخته‌گری، آجرپزی و شیشه نیز خواست جهت برنامه‌ریزی دقیق‌تر در اجرای طرح تحول، در این سامانه ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام با مسوولیت محدود

زرندی با اعلام اینکه ثبت نام از واحدهای معدنی نیز در پایان اجرای این طرح انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: ثبت نام در این سامانه هیچ تعهدی برای ارائه پروانه بهره‌برداری به واحدهای فاقد مجوز نخواهد بود.

طرح جدید وزارت صنایع و معادن در شرایطی آغاز شده است که بسیاری از واحدهای صنعتی از جزئیات برنامه حمایتی وزارت صنایع، کمترین اطلاعی ندارند. به گفته کارشناسان، چنانچه وزارت صنایع اقدامات پوششی خود را برای به حداقل رساندن آثار اجرای طرح‌ هدفمند کردن یارانه‌ها از مجاری رسانه‌های جمعی (البته نه از طریق تیزرهای تلویزیونی) انجام دهد، می‌تواند صنعتگران را بیش از پیش مهیای روبه‌رو شدن با چالش‌های فرارو کند.