بهره‌برداری از بزرگ‌ترین بندر‌تخصصی‌ کشور

عکس: شانا، حسن حسینی بهره‌برداری از بزرگترین بندر تخصصی کشور

شانا- همزمان با راه‌اندازی طرح‌های بزرگ پتروشیمی در عسلویه، اسکله صادراتی بندر پارس نیز با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افتتاح شد.

روز گذشته، طرح‌های متانول ششم، بوتادین پتروشیمی‌جم،‌ اسکله‌های صادراتی بندر پارس‌ و دو طرح تصفیه پساب‌های صنعتی و جداسازی هوای پتروشیمی‌مبین با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد. متانول ششم پتروشیمی‌زاگرس و بوتادین پتروشیمی‌جم، با ظرفیت تولید به ترتیب یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن و ۲۴۵ هزار تن در سال و سرمایه گذاری ۴۴۰ میلیون دلاری و ۱۴۸ میلیون دلاری از طرح‌های بهره‌برداری شده صنعت پتروشیمی‌کشور هستند.

بر اساس این گزارش، بندر پتروشیمی‌منطقه پارس، یکی از بنادر بزرگ صادراتی مواد پتروشیمی‌در منطقه خاورمیانه و بزرگ‌ترین بندر تخصصی کشور است که صادرات تمام محصولات پتروشیمی‌در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) را به عهده دارد. اسکله‌های این بندر، امکان پهلوگیری همزمان ۱۵ فروند کشتی با ظرفیت ۴ تا ۱۰۰ هزار تن را دارند.

اسکله‌های بندر پتروشیمی‌پارس با ظرفیت بارگیری ۳۵ میلیون تن در سال و سرمایه‌گذاری ۸۶۴ میلیون دلاری دیروز به بهره‌برداری ‌رسید. همچنین طرح‌های تصفیه پساب صنعتی و زباله سوز پتروشیمی‌مبین و جداسازی هوای پتروشیمی‌ مبین با سرمایه‌گذاری به ترتیب ۷۶ میلیون دلار و ۱۵۲ میلیون دلار بهره‌برداری شد. طرح‌های اتیل بنزن و استایرن منومر پتروشیمی‌پارس هم از جمله طرح‌هایی هستند که «محمد رضا رحیمی» آنها را افتتاح کرد.

همه درهای دنیا باز است

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، «محمدرضا رحیمی» در مراسم بهره برداری از ۶ طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه، گفت: هم‌اکنون سر سفره‌ای نشسته‌ایم که شریک ما در حال بهره‌برداری از آن است، آن هم در شرایطی که تمام درهای سرمایه‌گذاری دنیا برای بهره‌برداری از مخازن به روی آن گشوده است.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: ما با توان داخلی از مخازن مشترک بهره‌برداری کرده‌ایم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

رحیمی ادامه داد: می‌خواهیم در دولت دهم با جذب سرمایه‌های خصوصی، بیش از دولت‌های گذشته، در پارس جنوبی سرمایه جذب کنیم.

وی با بیان اینکه هر فاز پارس جنوبی روزانه ۵ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی دارد، تاکید کرد: اگر همه ۲۸ فاز پارس‌جنوبی به بهره‌برداری برسد، درآمدهایی برای این سرزمین حاصل می‌شود که می‌تواند در عمران و آبادانی کشور نقش بسزایی ایفا کند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: در سفر به کشورهای مختلف یا استقبال از سران کشورهای دیگر در ایران، از آنها برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی دعوت شده است و تاکید کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری در این بخش برای آنان درآمدزا خواهد بود.

وی ادامه داد: در نشست‌های ماهانه با مسوولان وزارت نفت، از بانک‌ها نیز دعوت خواهیم کرد و سعی می‌کنیم آنها را به سمت سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی هدایت کنیم.

غفلت نکنید

«سید مسعود میرکاظمی» وزیر نفت هم در آیین بهره برداری از این طرح‌ها در عسلویه، با قدردانی از مدیران و مشاوران در زمینه مشاوره، کنترل پروژه، نظارت و اجرای این پروژه‌ها، افزود: «بهره‌برداری از چنین طرح‌هایی غرورانگیز است؛ چراکه ایران تا چند سال پیش تنها صادرکننده نفت بود، ولی امروز با وجود همه مشکلات به کشوری قدرتمند تبدیل شده که می‌تواند روی پای خود بایستد.»

وی با بیان اینکه ایران دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، تاکید کرد: «باید از این ذخایر استفاده بهینه و آنها را به محصولات پتروشیمی‌ با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم، ضمن اینکه نباید از اهداف صادراتی غافل بمانیم.» «میرکاظمی» با تاکید بر این که توسعه راهبردی صنعت پتروشیمی‌باید بازنگری شود، تصریح کرد: «صنعت پتروشیمی‌ باید با سیاست‌های کلی اصل ۴۴، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و خصوصی‌سازی هماهنگ باشد و برای اجرای طرح‌های توسعه، از مردم، بخش خصوصی و نهادهای عمومی‌مدد بگیرد.»

وزیر نفت ادامه داد: «در گذشته طرح‌های پتروشیمی ‌با منابع دولت اجرا می‌شده است؛ در حالی که با اجرای خصوصی‌سازی در این صنعت، حضور مردم و بخش‌خصوصی پررنگ تر خواهد بود.» وی تاکید کرد: «البته نباید ترکیب واگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که روند توسعه صنعت را متوقف کند؛ زیرا هدف از واگذاری‌ها افزایش بهره‌وری، توسعه رقابت و کاهش تصدی‌گری است.»

وی یادآوری کرد: «صنعت پتروشیمی‌برای توسعه، نیازمند درآمد و منابع مالی است و اگر قرار باشد که مجتمع‌ها واگذار شوند، باید بخشی از درآمد حاصل از آنها به داخل صنعت بازگردد؛ در غیر این صورت روند توسعه پتروشیمی‌ کند می‌شود.»

افزایش ۳میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی

از سوی دیگر، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هم در این مراسم گفت: با بهره‌برداری از ۶ طرح بزرگ پتروشیمی در منطقه عسلویه، ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مدار تولید قرار گرفت و بیش از سه میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده شد.

«عبدالحسین بیات» اظهار داشت: واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر پارس، جداسازی هوا و تصفیه پساب پتروشیمی مبین، واحد دوم پتروشیمی زاگرس و واحد بوتادین پتروشیمی جم که هر یک به نوبه خود در منطقه و جهان کم نظیر هستند، به منظور توسعه مستمر و تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها که نشانه همت بلند و تلاش شبانه‌روزی فرزندان ایران است، برگ افتخار دیگری به صنعت پتروشیمی ایران افزوده شد.

بیات با اشاره به راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید محصولات پتروشیمی در سال ۴۲ گفت: ۱۵ سال پس از بهره‌برداری از این واحد و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور با سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیارد ریال تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود.

وی ادامه داد: در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم‌اکنون ظرفیت اسمی تولیدات محصولات پتروشیمی به ۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن با تنوع تولید ۸۰ محصول رسیده است و علاوه بر آن اشتغالزایی افزون بر ۲۳ هزار و ۸۰۰ نفر در این صنعت ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مقایسه با ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی پیش و پس از انقلاب گفت: ظرفیت تولید این محصولات ۳۰ برابر افزایش یافته که با حمایت‌های دولت و مجلس طی برنامه‌های آتی نیز توسعه بیشتری خواهد یافت.

به گفته او با بسترسازی‌های انجام شده، حمایت‌های دولت، حضور سرمایه‌گذاران خصوصی و تامین منابع ارزی و ریالی مورد نیاز طرح‌ها، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۳ ظرفیت نصب شده محصولات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش یابد. بیات از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در طرح‌های صنعت پتروشیمی دعوت و تاکید کرد: با توجه به سودآوری مناسبی که این صنعت برای سرمایه گذاران در پی دارد، ما با اطمینان خاطر از آنها برای سرمایه گذاری دعوت می‌کنیم.

وی در پایان از تلاش مدیران پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ساخت و راه‌اندازی طرح‌های این صنعت قدردانی کرد. در همین حال،‌ مجری پروژه اتیل بنزن و استایرن منومر توسعه پتروشیمی‌پارس گفت: با راه‌اندازی این واحدها برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۲ تا ۳ هزار نفر هم به طور غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود. به گفته «ریاحی فر»، طرح اتیل بنزن با ظرفیت سالانه ۶۴۵ هزار تن به عنوان خوراک واحد استایرن منومر در فروردین ماه امسال به تولید رسیده بود.

وی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری این دو طرح ۳۵۰ میلیون دلار و مجموع ارزش تولید سالانه آنها نیز ۷۶۰ میلیون دلار است.

واحد بوتادین پتروشیمی ‌جم نیز به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدی این محصول در خاورمیانه، نیاز داخلی صنایع لاستیک‌سازی را برطرف می‌کند. مازاد تولید این محصول به کشورهای دیگر صادر می‌شود و طبق برآورد‌ها، فروش محصولات این واحد با در نظر گرفتن قیمت کنونی بوتادین در بازارهای جهانی، سالانه ۱۰۳ میلیون دلار، ارزآوری برای کشور دارد. طرح تصفیه پساب‌های صنعتی پتروشیمی‌مبین نیز با ظرفیت تصفیه پساب‌های روغنی COC ۴۲۵ مترمکعب در ساعت، تصفیه پساب‌های روغنی POC ا۲۰۰ مترمکعب در ساعت و تصفیه پساب‌های Sanitaryا ۶۰ مترمکعب، از دیگر واحدهای طرح توسعه مبین است که روز گذشته با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسمی‌ رسید.