گروه انرژی- همزمان با سفر هفته آینده رییس جمهوری (۱۵ دی ماه) به ترکمنستان، خط لوله دوم گاز این کشور به ایران افتتاح خواهد شد. در این رابطه محمدرضا فرقانی، سفیر ایران در عشق‌آباد خاطرنشان کرد: «محمود احمدی‌نژاد به دعوت رسمی «قربان قلی بردی محمداف»، همتای ترکمنی‌اش، در راس هیاتی ۱۵ دی ماه، مصادف با ۵ ژانویه ۲۰۱۰ به مدت دو روز به ترکمنستان سفر می‌کند. در جریان این سفر رسمی با حضور رییسان جمهور دو کشور در منطقه سرخس خط لوله گازی دولت آباد ـ سرخس ـ خانگیران افتتاح می‌شود.»

به گزارش ایسنا، قرار است از طریق این خط لوله که با هزینه ۳۵میلیارد تومانی در فاز اول اجرایی شده سالانه ۶ میلیارد متر مکعب گاز از میدان دولت‌آباد ترکمنستان به خانگیران ایران منتقل شود.

بر این اساس مجموع صادرات گاز ترکمنستان به ایران از طریق خطوط لوله گاز مذکور و خط لوله گاز کرپجه ـ کردکوی که ظرفیت کنونی آن ۸ میلیارد مترمکعب است، سالانه به ۱۴ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، بخش ایرانی و بخش ترکمنستانی خط لوله جدید انتقال گاز ترکمنستان به ایران به طول ۳۵ کیلومتر و قطر ۴۸ اینچ در روز جمعه (۴ دی ماه) به یکدیگر متصل شد. این طرح در مدت ۱۰۰ روز در فاز اول اجرایی شده و قرار است در سال آینده با ۱۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری جدید در فاز دوم، به خط انتقال گاز ۴۸ اینچ شمال ـ شمال شرق کشور در منطقه سنگ‌بست فریمان متصل شود.

پیش‌بینی می‌شود خط لوله سرخس ـ سنگ‌‌بست در فاز دوم تا پایان سال ۱۳۸۹ تکمیل شود. مسوولان ترکمنستان و ایران توافق کرده‌اند که سقف میزان صادرات گاز ترکمنستان به ایران در آینده نزدیک به ۲۰ میلیارد مترمکعب برسد.

مقامات ایران و ترکمنستان تیر ماه امسال روی فرمول جدید فروش گاز و افزایش ۶ میلیارد متر مکعبی تبادلات گازی به توافق رسیدند.بر اساس توافق‌های صورت گرفته فرمول واردات گاز از ترکمنستان هر ۳ سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد، از این جهت از ابتدای جولای ۲۰۰۹ میلادی قیمت جدید گاز براساس فرمولی وابسته به فرآورده‌های نفتی شامل قیمت گازوئیل، نفت کوره کم‌سولفور و پرسولفور تعیین شده است.

واردات گاز طبیعی ایران از ترکمنستان از سال ۱۳۷۴ و به دنبال انعقاد قراردادی ۲۵ ساله آغاز شد. بر این اساس ترکمنستان در قالب این قرارداد متعهد شد تا صدور گاز به ایران را با قیمت ثابت و به تدریج تا سقف سالانه ۸ میلیارد متر مکعب افزایش دهد،تاکنون این حجم صدور گاز با ساخت خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ایران موسوم به «کربچه - کردکوی» به طول ۲۰۰ کیلومتر انجام شده است. همچنین ترکمنستان در سال ۲۰۰۷ میلادی متعهد شد که صادرات گاز خود به ایران را به سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب برساند.