دبیر شورای تولید‌کنندگان پودر شوینده ایران گفت: دولت ۶۰درصد هزینه تمام شده پودر شوینده را با ۲۵۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند. سید‌مصطفی مقدسی، نایب رییس انجمن صنایع شوینده ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، افزود: با وجود اینکه ظرفیت نصب شده تولید پودرهای شوینده در کشور ۲ برابر نیاز داخلی است، اما به دلیل یارانه دار بودن این محصول و تعیین تکلیف سقف تولید از سوی دولت، سال گذشته ۴۴۰هزار تن پودر شوینده در ایران تولید شد. وی خاطرنشان ساخت: دولت ۶۰درصد هزینه تمام شده پودر شوینده را در سال گذشته با ۲۵۰میلیارد تومان یارانه به تولید کننده جبران کرد.

نایب‌رییس انجمن صنایع شوینده ایران تصریح کرد: اگر مکانیسم بازار آزاد در صنعت پودر شوینده حاکم باشد، ظرفیت بیشتر از نیاز کشور است، ولی چون دولت یارانه می‌پردازد، سقف تولید را هم مشخص می‌کند، برای سال ۸۶ ابتدا سقف ۴۰۰هزار تن مشخص شده بود که سپس با بحران در بازار و کمبود پودر سقف آن به ۴۴۰هزار تن افزایش یافت. مقدسی در مورد سقف تولید سال جاری برای پودر شوینده گفت: هنوز این سقف از سوی شورای اقتصاد مشخص نشده و بر اساس روال گذشته مانند سال قبل همان ۴۴۰هزار تن تولید می‌شود تا سقف دقیق آن مشخص شود که در اردیبهشت یا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

قاچاق پودر

مقدسی خاطرنشان ساخت: پودر شوینده دستی به دلیل یارانه‌‌ای بودن به کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان عراق و آسیای میانه قاچاق می‌شود، ولی سال گذشته کمبود در پودر ماشینی رخ داد.

دبیر شورای تولید کنندگان پودر شوینده تصریح کرد: قبلا ۷۰درصد تولید پودر شوینده دستی و ۳۰درصد ماشینی بود؛ ولی با افزایش درآمد سرانه مردم و ورود هر سال ۵۰۰هزار دستگاه ماشین لباسشویی در زندگی مردم و ازدواج زوجهای جوان و افزایش سطح بهداشت خانوار تقاضای پودر ماشینی رو به افزایش است و باید این نسبت عکس شود؛ در حالی که از سال ۸۳ این نسبت تغییر نکرده بود. مقدسی گفت: اواخر سال گذشته با کمبود پودر ماشینی قیمت هر کارتن از ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان به ۲۶هزار تومان افزایش یافته بود که با تصمیم دولت مبنی بر تولید ۴۰هزار تن پودر اضافی، قیمت به حالت اول برگشت.

مقدسی اظهار امیدواری کرد: مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تعیین میزان یارانه پودر شوینده و سقف تولید تا اوایل اردیبهشت ۸۷ از سوی شورای اقتصاد اعلام شود.