تدوین استراتژی معدن؛ اواسط سال آینده

ذخایر قطعی معدنی کشور با حدود ۳۰‌درصد رشد در سال‌جاری به ۴۰‌میلیارد تن رسیده است.

محمدحسین بصیری، مشاور وزیر صنایع و معادن در امور معادن و صنایع معدنی، اضافه کرد: در سال‌جاری تعداد معادن فعال و غیرفعال کشور نیز با حدود ۵/۱۰‌درصد رشد به حدود ۴۵۵۰ معدن رسیده است. وی ادامه داد: همچنین امسال، میزان تولیدات معدنی با ۱۸‌درصد رشد از مرز ۲۰۰‌میلیون تن فراتر رفت.

او با بیان این که ارزش افزوده بخش معدن در سال ۸۶ نسبت به اهداف برنامه ۱۱۰‌درصد و سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ۱۱۱‌درصد نسبت به اهداف چهارم تحقق یافته است، افزود: اهداف برنامه چهارم در سال‌جاری، تولید ۸/۴میلیون تن سنگ تزئینی فرآوری شده بوده که این میزان با ۱۷۸‌درصد رشد به ۵/۸میلیون تن رسید.

وی ادامه داد: امسال پنج‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور، ۳۰‌درصد اشتغال، ۳۰‌درصد صادرات و ۳۰‌درصد سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش صنعت و معدن، مربوط به معادن و صنایع معدنی بوده است. همچنین ۴۵‌درصد ارزش بازار بورس کشور مربوط به معادن و صنایع معدنی بوده و صنایع معدنی رتبه اول را در تخصیص حساب ذخیره ارزی داشته است.

مشاور وزیر صنایع تصریح کرد: در سال‌جاری، تولید سنگ ساختمانی با ۱۰‌درصد رشد به بیش از ۶۰‌‌میلیون مترمربع، کاشی با ۱۰‌درصد رشد به ۱۲۰‌‌میلیون مترمربع و شیشه با هفت‌درصد رشد به حدود ۶۰۰‌‌میلیون مترمربع رسید. تولید سیمان نیز ۱۵‌درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر بیش از ۹۰هزار نفر در بخش معدن مشغول به کارند که در سال ۸۶ حدود ۵/۴‌درصد رشد داشته است. در بخش صنایع معدنی نیز نزدیک به ۴۲۰هزار نفر مشغول به کار هستند.

به گفته او، همچنین صادرات مواد معدنی در سال جاری حدود سه‌میلیارد دلار بوده که از نظر ارزش، ۲۳‌درصد نسبت به سال ۸۴ رشد داشته است.

مشاور زیر صنایع و معادن با بیان این که پیش‌نویس قانون جدید معادن با مشاوره بخش‌خصوصی آماده شده و در مرحله نظرسنجی است که برای تصویب به مجلس آینده ارائه می‌شود، ادامه داد: طرح تدوین استراتژی بخش معدن کشور پیشرفت خوبی داشته و تا اواسط سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری ذخایر زیادی از سنگ‌آهن و مس شناسایی شد که در‌حال‌حاضر در دست بخش دولتی بوده و برنامه خصوصی‌سازی آن در حال تدوین است. در جهت بومی‌سازی صنعت فولاد و مس نیز برنامه‌هایی در دست اجرا است.

ارزش افزوده معدن

او با بیان این که برنامه تکمیل زنجیره تولید فولاد در کشور را نیز در دست اجرا داریم، خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر میزان ارزش سنگ‌آهن خام تنی ۱۰۰ دلار است که در صورت تبدیل به کنسانتره ۱۴۰ دلار و تبدیل به گندله حدود ۲۱۰ دلار ارزش افزوده آن خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به این که در صورت تبدیل گندله به آهن اسفنجی، ارزش افزوده آن به حدود ۴۰۰ دلار و در صورت تبدیل آن به شمش، به بیش از ۵۰۰ دلار و با تبدیل شمش به ورق گرم و سرد، ارزش افزوده آن به ۸۰۰ و ۶۰۰ دلار و با تبدیل به فولادهای مخصوص، ارزش افزوده آن تا هفت هزار دلار هم می‌رسد، اظهار کرد: با توجه به این میزان رشد ارزش افزوده، در تدوین استراتژی بخش معدن برنامه تکمیل این زنجیره در کشور دیده شده و اجرا می‌شود تا بیشترین ارزش افزوده فولاد از آن کشور شود.