قرارداد طرح‌های ایران ال.ان.جی و حفاری میدان گازی کیش در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت منعقد خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) قرارداد حفاری طرح توسعه میدان گازی کیش امروز توسط مدیرعامل این شرکت و مدیرعامل شرکت ملی حفاری به امضا می‌رسد. میدان گازی کیش ۴۸ تریلیون فوت مکعب گاز در جا دارد که پیش‌بینی می‌شود روزانه ۶۰ تا ۱۰۰‌میلیون مترمکعب گاز از آن برداشت شود، در این راستا حفر ۱۰ چاه در خشکی و حفر ۱۵ چاه در دریا در برنامه قرار دارد.

ارزش تولیدات سالانه طرح توسعه میدان گازی کیش در فاز اول یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار است، و ارزش تولیدات سالانه این طرح در مجموع برای ۳ فاز بیش از سه‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار خواهد بود.

همچنین قرار است آخرین بخش از قراردادهای پروژه ایران ال.ان.جی نیز امروز و در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت امضا شود.

علی خیراندیش، مدیرعامل شرکت ایران ال.ان.جی، چندی پیش در مورد بخش آخر قرارداد این طرح گفته بود: مذاکرات اجرایی شدن این پروژه با یک شرکت آسیایی و سه شرکت خارجی دیگر در حال پیگیری بوده و یک شرکت آسیایی برای فاینانس بخش مایع‌سازی آن اعلام آمادگی کرده است. به گفته وی، یک گروه عربی و یک سرمایه‌گذار اروپایی در صف مذاکره‌کنندگان تامین مالی پروژه مایع‌سازی ایران ال.ان.جی هستند و قرار است ۴۰‌درصد سهام این پروژه به بخش‌خصوصی ایران، ایرانی‌های مقیم خارج و شرکت‌های بخش‌خصوصی مقیم خارج واگذار شود، ۴۰‌درصد آن به خریداران ال.ان.جی و شرکای استراتژیک و ۲۰‌درصد نیز در اختیار وزارت نفت باقی بماند.