دریافت هزینه بنزین آزاد به صورت نقدی در جایگاه‌ها

کارت‌های ویژه هوشمند عرضه بنزین آزاد به تعداد کافی در اختیار جایگاه‌داران عرضه‌کننده فرآورده‌ نفتی در سراسر کشور قرار داده شده است.

سید‌نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان مطلب فوق گفت: نرم‌افزار مخصوص توزیع بنزین آزاد در مرکز داده نیز از بامداد امروز فعال و در همه جایگاه‌های کشور اجرایی می‌شود.

وی با اعلام آمادگی این شرکت نسبت به توزیع بنزین آزاد در جایگاه‌های عرضه فرآورده افزود: بیش از ۲۰‌هزار کارت ۱۰‌هزار لیتری صادر شده که به طور کامل بین جایگاه‌داران توزیع می‌شود.

به گفته وی، معیار تعداد کارت‌هایی که به هر جایگاه تحویل داده می‌شود، برآورد فروش آنها برحسب فروش قبلی آنها بوده است. در این زمینه حداقل تعداد کارت‌ در کوچک‌ترین جایگاه‌ها دو کارت ویژه است که در جایگاه‌های ‌پرفروش‌تر حتی تا ۱۰ کارت نیز ارائه شده است. وی ادامه داد: در هر صورت در خصوص تامین کارت مشکلی نیست، زیرا هرگاه جایگاه‌داران به دلیل تمام شدن ظرفیت کارت قبلی، تقاضای کارت جدید کنند به آنها تحویل داده خواهد شد.

شهنازی‌زاده با تاکید بر این‌که هزینه بنزین آزاد به صورت نقدی در جایگاه‌ها تحویل گرفته می‌شود، توضیح داد: با توجه به اجرای آزمایشی این طرح در ایام نوروز و به مدت یک ماه، ساده و کامل‌ترین روش، تحویل بنزین آزاد از طریق کارت‌های ویژه است. در این زمینه روش دیگری مبنی بر دریافت بنزین آزاد به کمک فعال شدن نرم‌افزار دیگری برروی کارت‌های هوشمند سوخت کنونی افراد وجود داشت، ولی علاوه بر پیچیدگی کار، اشکالاتی داشت که عملی نشد؛ از جمله این‌که اگر فردی کارت خود را به هر دلیلی گم کند، دیگر امکان تامین بنزین آزاد نیز نخواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که در شرایط کنونی امکان سوءاستفاده از طرح عرضه بنزین آزاد وجود ندارد، استدلال کرد: خروجی بنزین جایگاه‌ها کلا به سیستم ای.پی.سی متصل است و امکان تعیین میزان فروش بنزین به تفکیک نرخ (آزاد و سهمیه‌بندی) وجود دارد؛ از سوی دیگر محاسبات به صورت شفاف و روشن براساس روش‌های مالی موجود در جایگاه‌ها صورت می‌گیرد.

شهنازی‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به عرضه بنزین آزاد، میزان ذخیره‌سازی مورد نیاز بنزین چگونه برآورد شده است؟ تصریح کرد: رفتار مصرف مردم کاملا متناسب با قیمت بنزین آزاد خواهد بود، بنابراین تا زمان مشخص شدن قیمت بنزین آزاد،‌ امکان پیش‌بینی دقیق از میزان مصرف نخواهیم داشت، ولی آنچه مسلم است،‌ در خصوص ذخایر و مصرف بنزین هیچ‌گونه مشکلی نداریم؛ یعنی حتی اگر ۱۰‌درصد بیش از میزان بنزین سهمیه‌بندی مصرف شود، باز هم ذخایر کافی به این منظور در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به حضور نیروهای متخصص در جایگاه‌ها و روند رو به بهبود تعمیر اشکالات فنی برخی جایگاه‌ها خاطرنشان کرد: اشکالات فنی قطعات دستگاه‌های موجود در جایگاه‌ها نسبت به روزهای اول سهمیه‌بندی و به کارگیری آنها بسیار کمتر و روند تعمیر آن منظم‌تر شده است. اگر‌چه به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید در دورترین نقاط کشور، نگرانی جایگاه‌داران از ایجاد اشکالات فنی طبیعی است، ولی برای رفع مشکل تمهیداتی دیده و اجرایی شده است.

تولید بنزین ارزان‌قیمت

بهای بنزین تولیدی بدون استفاده از نفت‌خام تنها ۲۵۰ تومان در هر لیتر است که درخواست بارگیری نخستین محموله نیز تحویل وزارت نفت شده است. رضا چراغی، سرپرست و طراح پروژه تولید بنزین بدون استفاده از نفت‌خام در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ویژگی‌های طرح تولید بنزین ۲۵۰ تومانی در هر لیتر گفت: از حدود دو سال پیش یک تیم کارشناسی از وزارت نفت و اداره کل پژوهش و فن‌آوری این وزارتخانه بر روی تولید بنزین بدون استفاده از نفت خام مشغول کار بودند.

وی افزود: این تیم متشکل از استادان دانشگاه صنعت نفت و کارشناسان این صنعت است که با اداره مذکور کار می‌کردند که از ۵ ماه پیش همکاری رسمی این دو بخش با یکدیگر قوت بیشتری گرفت.

چراغی گفت: در این مدت این تیم موفق شدند از مواد مازاد بر تولید پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی که ارزش خاصی از نظر تولید انرژی ندارند و حتی بعضا در کار اختلال ایجاد می‌کنند، بنزین سوپر با درجه اکتان ۹۵ تولید نمایند. سرپرست تیم پژوهشی تولید سوخت در اداره پژوهش و فن‌آوری وزارت نفت در ادامه یادآور شد: مشخصات و ویژگی‌ این بنزین به تایید پالایشگاه شیراز رسیده و آلایندگی آن نیز حتی کمتر از مقدار استاندارد مربوطه است. به گفته وی، هم‌اکنون در حال مذاکره و رایزنی با مقامات وزارت نفت برای تولید این بنزین هستم که مذاکرات قدری به طول انجامیده است. با امکانات و شرایط موجود توان تولید روزانه تا ۱۵میلیون لیتر از این نوع بنزین در کشور وجود دارد که نیازی به تاسیسات پالایشگاهی یا خوراک نفت خام ندارند.

بنزین ۵۰۰‌تومانی و سی.ان.جی ۴۵‌تومانی تکذیب شد

عرضه بنزین آزاد با نرخ ۵۰۰‌تومان از بامداد امروز و همچنین عرضه سی.ان.جی به نرخ ۴۵‌تومان تکذیب شد.

به گزارش شانا، روابط عمومی وزارت نفت اعلام عرضه بنزین آزاد با نرخ ۵۰۰‌تومان را تکذیب کرد.

براساس این گزارش، قیمت بنزین آزاد هنوز به طور رسمی از سوی ستاد تبصره ۱۳ اعلام نشده، بنا بر این تا زمان اعلام رسمی قیمت از سوی این ستاد، نرخ‌های اعلام شده به نقل از منابع آگاه، معتبر و مورد استناد نیست.

رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران نیز افزایش قیمت سی.ان.جی را به نرخ ۴۵‌تومان تکذیب کرد.

وی گفت: این موضوع در حد پیشنهاد بوده و در‌حال‌حاضر هیچ تصمیمی برای عرضه سی.ان.جی به نرخ ۴۵‌تومان گرفته نشده است. در‌حال‌حاضر قیمت فروش هر مترمکعب گاز طبیعی فشرده در جایگاه‌ها حدود ۱۶تومان است.