روز سی بهمن ماه گروه صنعت و معدن «دنیای اقتصاد» گفت‌وگویی با سیدحسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس منتشر کرد که در آن از مسائل کلان نظیر بودجه و رشد بخش صنعت و معدن سخن گفته شده بود. انجمن سنگ ایران نیز روز گذشته توضیحاتی به روزنامه ارسال کرد که در آن به «مسائل مطرح نشده» آن مصاحبه همچون صنعت سنگ پرداخته شده است. اینک متن ارسالی انجمن سنگ از نظر مخاطبان ارجمند می‌گذرد: باسلام

احتراما، با توجه به گفت‌وگو با ریاست محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در شماره ۱۴۶۳ مورخ ۳۰/۱۱/۸۶ آن روزنامه و مطالب مطرح شده در این گفت‌وگو، مواردی قابل توجه است که به طور مختصر و به شرح ذیل ارائه می‌گردد. خواهشمند است در صورت امکان، دستورات مقتضی جهت درج و چاپ آنها صادر فرمایید:

۱ - با توجه به سوابق و تجارب جناب آقای مهندس سیدحسین هاشمی و خصوصا فعالیت چندین ساله در وزارت معادن و فلزات به نظر می‌رسد که نکات موردنظر این نماینده محترم و رییس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی از جهات مختلف قابل توجه بوده و امید است که توسط مسوولین محترم وزارت صنایع و معادن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

۲ - موضوعی که در گفت‌وگوی فوق‌الذکر هیچ‌گونه اشاره‌ای به آن نشده است، نقش عمده و مهم سنگ‌های ساختمانی و تزئینی است و در مجموع به نظر می‌رسد که جناب آقای مهندس هاشمی به رغم آگاهی و اطلاعات کافی در امور معادن، به صنعت سنگ کشور به عنوان زمینه بسیار مساعد برای رشد و پیشرفت و جهش‌های اساسی توجه لازم را ننموده‌اند. در حالی که فعالیت اصلی بخش‌خصوصی در کشور ما در امر بهره‌برداری از معادن سنگ‌های ساختمانی و همچنین صنایع فرآوری سنگ است و در خصوص سایر موادمعدنی مانند سرب و روی، کرومیت و سایر فلزات غیرآهنی یا آهن حضور اشخاص حقیقی یا حقوقی از بخش‌خصوصی به ندرت مشاهده می‌شود یا حتی اصلا قابل اشاره نمی‌باشد.

۳ - اگر اهداف و برنامه‌های اساسی و زیربنایی دولت تشویق و ترغیب بخش‌خصوصی برای حضوری تمام و کمال در بخش معادن است و واگذاری واحدهای بزرگ و عمده به متقاضیان سرمایه‌گذاری و فعالیت در معدن و صنایع معدنی واقعا موردنظر است، مسلما بهترین و مناسب‌ترین گزینه اولیه برای شروع این حرکت و گسترش آن بخش معادن سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، کارخانجات فرآوری وابسته و همچنین شرکت‌های فعال در امور صادرات این نوع ماده معدنی است؛ زیرا همان‌طوری که مسوولان محترم وزارت صنایع و معادن و قطعا نمایندگان محترم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مستحضر هستند، در‌حال‌حاضر فعالیت اصلی و گسترده توسط بخش‌خصوصی علاقه‌مند در امور معادن به طور عمده در رابطه با صنعت سنگ کشور است.

۴ - آقای سیدحسین هاشمی آگاهی دارند که ذخایر سنگ‌های تزئینی در ایران از جهات مختلف مانند حجم ذخایر، تنوع در رنگ و کیفیت و خلاصه سایر موارد واقعا قابل توجه هستند و در صورت حمایت و عنایت کافی و لازم به این بخش، رشد و پیشرفت گسترده و عمده‌ای را شاهد خواهیم بود.

با این اوصاف اگر مسوولین وزارت صنایع و معادن اولویت خاصی برای حمایت‌های لازم و ایجاد تسهیلات، جهت رفع مشکلات و موانع موجود در صنعت سنگ کشور را مورد توجه ویژه قرار دهند، مسلما ارتقای این صنعت و مطرح شدن آن در جهان می‌تواند موجب تشویق و ترغیب بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند داخلی یا حتی خارجی در امور معادن و صنایع معدنی گردد.