سیاست‌های اقتصادی نامناسب دولت و بازی‌های بدون برنامه با تعرفه واردات شکر، این صنعت را دچار بحرانی کرده که حتی افزایش تعرفه واردات شکر به ۲۰درصد هم نتوانست موجب برون‌رفت صنعت شکر از این بحران بزرگ باشد. بحران شکر علاوه بر کارخانجات تولیدکننده، دامان چغندرکاران را هم گرفته است تا ابتدا با بدون خریدار ماندن محصولاتشان و سپس با پرداخت نشدن مطالباتشان از سوی کارخانجات قند و شکر مواجه باشند. یک مقام آگاه به سایت الف گفته است: این سال‌ها کسانی واردکننده شکر شدند که سلطان شکر در مقابل آنها به حساب نمی‌آید.

این مقام آگاه در صنعت قند و شکر، با اشاره به اینکه حداکثر نیاز کشور به شکر وارداتی سالانه ۷۰۰-۶۰۰هزار تن است، گفت: از ابتدای سال ۱۳۸۵ تاکنون ۳میلیون و ۵۶۳هزار تن و به ارزش یک‌میلیارد و ۵۴۹میلیون دلار شکر سفید وارد کشور شده است.

این در حالی است که در این مدت میزان شکر تولیدی کارخانه‌های کشور که در انبارها انباشته شده یک‌میلیون و ۴۶هزار تن است.

وی گفت: عدم خرید شکر داخلی باعث شده میزان بدهی کارخانه‌ها به کشاورزان بابت چغندر خریداری شده ۱۵۹میلیارد تومان و بدهی کارخانه‌ها به بانک‌ها ۱۸۱میلیارد تومان رسیده است.

این مقام مطلع گفت: کسی مانند «م‌ی» سهامدار عمده شرکت‌های مختلف قندوشکر به عنوان «سلطان شکر» معروف شد که به اتهام زمین‌خواری در حال محاکمه است، اما در دو سال اخیر، کاهش تعرفه واردات از ۶۵درصد به ۴درصد عوارض قانونی، باعث شد، افرادی در واردات شکر «سلطان» شوند که سلطان قبلی در برابر آنها نوچه هم به حساب نمی‌آید.

وی گفت: افرادی مانند قیر‌فروش، ساختمان‌ساز، چتایی‌فروش و ... اقدام به واردات شکر کرده‌اند.

این مقام مطلع افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران ۴۰‌درصد سهم واردات به وزن یک‌میلیون و یک‌هزار و ۴۰۶ تن رتبه اول، شرکت پ م ط با ۷‌درصد واردات، مقدار ۱۸۰‌هزار و ۷۵۰ تن در رتبه دوم و مجتمع م ک (م‌م) فعال صنعت روغن نباتی و وارد‌کننده ذرت با ۱۶۹‌هزار و ۹۱۰ تن ۷‌درصد واردات شکر در سال ۸۵ را به خود اختصاص داده و در رتبه سوم قرار دارد.

این مقام مطلع گفت: مقام چهارم وارد‌کنندگان عمده شکر حس د ج با ۱۴۵‌هزار و ۴۰۲‌تن شکر ۶‌درصد حجم واردات، پنجم شرکت س ص آ با ۷۱هزار و ۵۰۰ تن ۳‌درصد واردات، ششم ع ا با ۶۱‌هزار و ۷۵۷ تن ۵/۲‌درصد واردات، هفتم ا پ از شرکت ت و ۵۱‌هزار و ۵۰۲ تن ۲‌درصد، هشتم م م ۴۶‌هزار تن ۲‌درصد واردات شکر، نهم شرکت ن ج خ ۴۱‌هزار و ۴۱۸ تن ۲‌درصد، دهم م ک با ۳۶‌هزار و ۷۳۶ تن ۵/۱‌درصد، یازدهم شرکت ش با ۳۲‌هزار و ۸۱ تن ۵/۱‌درصد، رتبه دوازدهم شرکت ش ا ت با ۳۰‌هزار ۵۰۶ تن سهم یک‌درصدی، سیزدهم م ز با ۲۸‌هزار و ۸۷۳ تن یک‌درصد و رتبه ۱۴ پ س ا (ی ژ س) با ۲۶‌هزار ۴ تن یک‌درصد سهم واردات شکر را در سال ۱۳۸۵ به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، مجموع واردات شکر توسط ۱۴ وارد‌کننده عمده در سال ۸۵ رقم یک‌میلیون و ۹۲۳‌هزار و ۸۴۶ تن با سهم ۵/۷۷‌درصد و سایر وارد‌کنندگان در مجموع ۵۵۷‌هزار و ۵۴۱ تن با سهم ۵/۲۲‌درصد واردات را برعهده داشته است.

تاخیر در پرداخت قیمت محصول و تجمع اعتراض‌آمیز

گروهی از کشاورزان چغندرکار مرودشتی، دیروز در اعتراض به آنچه که تاخیر ۵ ماهه در پرداخت قیمت محصولات خود عنوان می‌کردند، مقابل فرمانداری مرودشت تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، کشاورزان فارسی در سال‌جاری با تحویل بیش‌از ۴۴۳‌هزار تن چغندرقند، بیش‌ از ۲۴‌میلیارد تومان از کارخانجات قند و شکر طلب‌کار هستند. جعفر حسینی، عضو انجمن کشاورزان خبره شهرستان مرودشت، در حاشیه این تجمع گفت: این نوع تعامل دولت با کشاورزان در دراز مدت و کوتاه مدت اثرات نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت. حسینی با اشاره به خواص چغندرقند گفت: در تناوب کشت، چغندرقند یک محصول بی‌نظیر به شمار می‌رود که خاک را دگرگون می‌کند و با گندم و ذرت و کشت‌های دیگر متفاوت است و باعث باروری‌ خاک می‌شود.

این کشاورز مرودشتی، معتقد است: در صورت ادامه سیاست‌های موجود و بی‌تفاوتی نسبت به محصولاتی چون چغندرقند، به تدریج این محصولات از سبد تناوب کشت کشاورزان خارج می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در پرداخت پول چغندرقند به کشاورزان، گفت: با اتفاقات دو سال اخیر، کشاورزان اصلا تمایلی به کشت ندارند و کارخانه‌های قند هم با توجه به حجم واردات شکر، قدرت این ریسک را ندارند که با کشاورز قرارداد منعقد کنند.

حسینی با انتقاد از واردات بی‌رویه شکر در دو سال گذشته، گفت: شکر وارداتی به روند تولید در کشاورزی و صنعت خسارت وارد کرده و هیچ منفعتی برای مصرف‌کننده نداشته است. وی گفت: شاید مصرف‌کننده به جای ۸۵۰تومان، ۳۰۰تومان پول دهد؛ اما در مجموع عرصه تولید کشور صدمه دیده است.

عضو انجمن کشاورزان خبره مرودشت، گفت: باید منتظر روزی باشیم که تولید شکر در کشور تعطیل شده و باید شکرهای با نرخ‌های جهانی گزاف وارد کنیم. وی با بیان اینکه هم‌اکنون یک‌هزار و ۸۰۰ کشاورز فقط در مرودشت تحت تاثیر بحران چغندرقند و شکر قرار گرفته‌اند، افزود: چغندرقند از کشت تا حمل و فرآوری محصولی اشتغال‌زا است. هیچ محصولی به اندازه چغندرقند در مراحل کشاورزی کارگر جذب نمی‌کند. ضمن اینکه حمل‌ونقل را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی افزود: کشاورزان چغندرکار دیروز در تجمعی آرام مقابل ساختمان فرمانداری مرودشت، خواستار تسریع در پرداخت پول چغندر شدند.