گروه صنعت و معدن - مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران گفت: در نیمه اول برنامه پنجم توسعه تمامی‌واحدهای نیروگاهی که به مدار می‌آیند توسط بخش‌خصوصی احداث خواهند شد. محمد بهزاد با تشریح عملکرد سازمان توسعه برق ایران گفت: در مجموع ۱۹ واحد نیروگاهی به ظرفیت نصب شده بیش از ۲هزار و ۶۰۰ مگاوات در سال‌جاری وارد مدار شده؛ این درحالی است که از ابتدای شکل‌گیری سازمان توسعه برق در سال ۷۵ تاکنون ۱۹هزار و ۸۰۰ مگاوات توسط این سازمان به ظرفیت شبکه سراسری برق اضافه شده است.مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران افزود: در سه سال اخیر(۸۴ تا ۸۶) حدود ۸هزار مگاوات از طریق پروژه‌های سازمان توسعه برق ایران به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده که این موضوع عملکرد دولت را ظرف سه سال اخیر در خصوص ظرفیت احداثی نیروگاه‌ها نمایان می‌کند.

به گفته وی، واحدهای دیگری نیز برنامه ریزی شده که تا پایان سال جاری وارد مدار شوند، به این ترتیب ظرفیت نیروگاهی اضافه شده به شبکه سراسری برق کشور در سال جاری به ۸هزار و ۷۰۰ می‌رسد. وی اظهار داشت: سازمان توسعه برق در سال‌جاری موفق به احداث ۲۷۷هزار مترمکعب مخزن ذخیره سازی سوخت شامل ده مخزن شده است که بر این اساس برنامه دارد که در سال آتی ۹۰۰هزار مترمکعب و در مجموع سال‌های ۸۸ و ۸۹ نیز حدود ۹۰۰هزار مترمکعب دیگر مخزن وارد مدار کند به نحوی که طی سال‌های ۸۶ تا ۸۹ حدود ۲میلیارد مترمکعب مخزن جدید احداث شود.به گفته بهزاد در حال حاضر ظرفیت مخازن ۲‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون لیتر بوده که اگر تا سال ۹۰ این میزان مخزن جدید را اضافه کنیم ظرفیت مخازن سوخت نیروگاه‌های کشور دو برابر می‌شود.

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران تصریح کرد: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی‌۴ واحد نیروگاه ارومیه، نیروگاه شیروان و نیز ۲ خط انتقال نیز آماده افتتاح است، ضمن اینکه خط ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه مسجد سلیمان به اهواز و آبادان به شلمچه نیز که مجموعا ۱۵۰ کیلومتر است نیز افتتاح می‌شود. این درحالی است که افتتاح خط مشهد به سرخس برای تبادل انرژی و خط قله دیزج به مرز آذربایجان نیز در دستور کار قرار دارد.بهزاد گفت: مجموع هزینه‌هایی که برای واحدهای نیروگاهی و خطوط انتقال انجام شده معادل هزار‌میلیارد تومان است.

وی با اشاره به پروژه‌های آماده کلنگ‌زنی در دهه فجر نیز گفت: نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی BOO یزد، نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان شامل ۲ واحد بخار ۱۶۰ مگاوات و توسعه نیروگاه بیستون شامل ۲ واحد بخاری مجموعا به ظرفیت ۶۵۰ مگاوات نیز از جمله این پروژه‌ها هستند.بهزاد در این رابطه با بیان اینکه ۱۰۰درصد کارهای مهندسی نصب و بهره‌برداری در شبکه‌های توزیع بومی‌شده اظهار داشت: بیش از ۹۵درصد سیستم انتقال توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود و ۵درصد دیگر نیز برای اجرا در داخل کشور اقتصادی نیست؛ این درحالی است که بیش از ۹۵درصد ساخت خط ۴۰۰ کیلوولت دومداره و سه مداره در داخل کشور انجام می‌شود.

به گفته وی، در سیستم تولید برخی نیروگاه‌ها نیز ۹۵درصد کار به دست متخصصان ایرانی و ساخت داخل است ولی در مجموع ۸۵درصد کارهای مهندسی طراحی توسط مهندسان ایرانی صورت می‌گیرد؛ اما در مجموع می‌توان گفت که بیش از ۹۰درصد صنعت برق کشور بومی‌شده و برنامه‌ریزی ما بر این است که تا پایان برنامه چهارم توسعه بتوانیم صددرصد صنعت برق را در کشور بومی ‌کنیم.این مقام مسوول در وزارت نیرو با تاکید بر لزوم حمایت‌های منطقی از صنعتگران داخلی صنعت برق تصریح کرد: این درحالی است که بسیاری از کشورهای همسایه کارهای مهندسی، طراحی و احداث نیروگاه‌ها و خطوط انتقال انرژی و نیز شبکه‌های توزیع خود را به مهندسان ایرانی سپرده اند.

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان توسعه برق ایران در کربلا و نجف پست‌های برق، خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع نصب کرده و در الحارثه عراق نیز خطوط انتقال برق اجرا می‌کند. این درحالی است که به این سازمان ابلاغ شده تا در نجف اشرف نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی با اعتبار ۱۵۰‌میلیون یورویی بسازد که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود به نحوی که ابتدا بخش گازی آن احداث و بعد از آن بخش بخار سیکل ترکیبی احداث می‌شود.

بهزاد خاطرنشان کرد: حمایت از احداث نیروگاه توسط بخش‌خصوصی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و این وزارتخانه تنها نیروگاه‌هایی را که از قبل در حال احداث دارد را تکمیل می‌کند این درحالی است که در سال گذشته ۲۱درصد ظرفیت نیروگاهی که وارد مدار شده توسط بخش‌خصوصی ساخته شده بود و در سال جاری نیز ۴۵درصد ظرفیتی که وارد مدار می‌شود توسط بخش غیردولتی ساخته شده است که در صورت ادامه کار با روند فعلی در نیمه اول برنامه پنجم توسعه همه واحدهایی که وارد مدار می‌شود توسط بخش‌خصوصی ساخته خواهد شد. وی افزود: در حال حاضر ۵هزار ‌مگاوات نیروگاه BOT و حدود ۲۷‌هزار مگاوات نیروگاه BOO در دست قرارداد، اجرا یا در شرف بهره‌برداری توسط بخش غیردولتی است این درحالی است که عملیات اجرایی نیروگاه خرمشهر در سوم خردادماه سال‌جاری در سالروز آزادسازی خرمشهر شروع شد.

وی افزود: طبق محاسبات صورت گرفته در پایان سال ۸۳ ظرفیت نصب شده کشور ۳۷هزار و ۳۰۰ مگاوات بوده که در چشم‌انداز ۲۰ سال آتی باید طبق برآورد ۱۰۰هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده با رشد ۷درصد اضافه شود.