محدودیت بخش‌خصوصی برخی از کشورها برای همکاری در صنعت فولاد ایران

گروه صنعت و معدن - علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن روز گذشته در حاشیه سفر خبرنگاران برای پیگیری مصوبات استانی احمدی‌نژاد به هرمزگان اعتراف کرد، مقام‌های برخی از کشورها برای بخش‌خصوصی خود برای همکاری در صنعت فولاد ایران محدودیت ایجاد کرده‌اند که البته با انتقاد بخش‌خصوصی مواجه شده‌اند. عکس: حمید جانی‌پور

او تاکید کرد، با توجه به وضعیت دنیا اگر نیازی به واردات تکنولوژی داشته باشیم برای این واردات از اقصی‌نقاط دنیا با مانع مواجه نیستیم و هیچ منعی نداریم. پروژه فولاد هرمزگان نیز با همکاری شرکت‌های ایتالیایی ادامه می‌یابد.

وزیر صنایع و معادن با بیان این‌که فولاد جزو اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین موارد توسعه کشور است، گفت: تا سال ۱۳۹۰ ظرفیت تولید در بخش فولاد خام به ۳۲میلیون تن خواهد رسید.

محرابیان خاطرنشان کرد: به این منظور طرح‌های متنوعی شروع شده که یکی از آنها طرح هرمزگان است. در این منطقه‌ برنامه‌ای برای تولید فولاد آغاز شده که حدود ۶۰درصد پیشرفت داشته است.

وی اظهار داشت: ظرفیت تولید فولاد امروز هفت میلیون تن است و برای این‌که به ظرفیت کامل برسد، تولید فولاد خام باید با سرعت رشد پیدا کند.

وزیر صنایع و معادن، با ابراز تاسف از این‌که بخشی از فولاد کشور وارداتی است، اظهار داشت: از پایان سال آینده با بهره‌برداری از طرح‌های بهره‌برداری شده، این واردات کلا قطع می‌شود و تا سال ۸۸ به عنوان صادرکننده فولاد شناخته خواهیم شد.

او با بیان این‌که امروز مقام ۲۰ را از نظر تولید فولاد در دنیا داریم، خبر داد: تا پایان سال ۱۳۹۰ به مقام ۱۴ تولید فولاد در دنیا خواهیم رسید که این امر افتخاری برای صنعت و تولیدکنندگان خواهد بود.

محرابیان، از کشور چین به عنوان یکی از کشورهایی که با آنها همکاری استراتژیک داریم، یاد کرد و گفت: بیش از ۱۵۰ قرارداد در زمینه‌های مختلف با کشور چین داشته‌ایم و چین از جمله کشورهایی است که حجم قرارداد با آن بسیار بالا است و امیدواریم این حجم بیشتر شود. این قراردادها دو طرفه و نشان‌دهنده همکاری بالا میان ایران و چین است. در رابطه همکاری با چین آینده خوبی را پیش‌رو خواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که مصرف فولاد به دو صورت خام و محصول است، گفت: در محصول ۱۸میلیون ظرفیت وجود دارد و فولاد خام خوراک محصول است و وقتی ۱۸میلیون ظرفیت محصول داریم می‌توانیم به همین میزان تولید خام هم داشته باشیم. او در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن فولاد خام داریم و بقیه را وارد می‌کنیم. وزیر صنایع و معادن، یکی از اقدامات مهم دولت نهم را احداث هشت طرح فولاد در مناطق محروم عنوان کرد و با بیان این‌که پیشرفت‌های مختلفی در این زمینه ایجاد شده است، ادامه داد: طرح‌های دیگری نیز در حال اجراست که یکی از آنها در هرمزگان است.

محرابیان همچنین گفت: افتتاح طرح‌ها در دهه فجر امسال بی‌سابقه بوده؛ به طوری که نسبت به سال گذشته ۴۵درصد و نسبت به دو سال قبل با بیش از ۱۵۰درصد رشد روبه‌رو بوده است. وزیر صنایع و معادن، درباره تعداد طرح‌های وزارت صنایع و معادن در ایام دهه فجر با بیان مطلب فوق از افتتاح ۷۹۱ طرح و اشتغال ۴۵هزار نفر در بخش صنعت خبر داد و گفت: وزارت صنایع و معادن نیز نظیر سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در این دهه طرح‌هایی را افتتاح می‌کند که مجموع آنها به ۷۹۱ طرح می‌رسد و سرمایه‌گذاری در حدود ۷ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان به صورت ریالی و ۶/۱میلیارد دلار به صورت ارزی بر روی آن انجام شده که برای حدود ۴۵هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان این‌که طرح‌های وزارت صنایع و معادن در تمام زمینه‌های صنعتی و معدنی شامل طرح‌هایی در خصوص تولید فولاد، تولید انواع و اقسام فلزات، طرح‌های معدنی، طرح‌هایی در زمینه خودروسازی و دیگر شاخه‌های صنعتی در این دهه افتتاح خواهند شد، تصریح کرد: در طول سالگردهای پیروزی انقلاب تقریبا در هر سالگرد طرح‌های مختلفی در حوزه صنعت و معدن افتتاح شده است، ولی افتتاح طرح‌ها در دهه فجر امسال بی‌سابقه بوده و با رشد بالایی روبه‌رو بوده است؛ به طوری که نسبت به سال گذشته ۴۵درصد و نسبت به دو سال قبل با بیش از ۱۵۰درصد رشد روبه‌رو بوده است. او خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که همواره وزارت صنایع و معادن به دنبال آن بوده، توسعه در امر معدن و استفاده بهینه از آنها در کشور بوده و بدین منظور نیازمند مراکز مجهز آزمایشگاهی برای آنالیز مواد و تجزیه و تحلیل برداشت‌های اولیه و پی‌جویی‌های اولیه هستیم.

محرابیان ادامه داد: قبلا ظرفیت آنالیز مواد در کشور سالانه ۳۱هزار مورد بوده که با افتتاح این مرکز، ظرفیت آنالیز به ۱۱۰هزار مورد در سال می‌رسد که گام بزرگی در استفاده و توسعه معادن کشور است.

وزیر صنایع و معادن با بیان این که کشور ما در حال حاضر می‌تواند درآمدها و ثروت عظیمی را در بخش معادن خود کسب کند، خاطرنشان کرد: میزان برداشت سالانه کشور از معادن حدود ۲۰۸میلیون تن و این در حالی است که ما حدود ۳۵میلیارد تن ذخیره قطعی و ۵۵میلیارد تن ذخیره احتمالی داریم.

به گفته وی میزان اکتشافات ما در خور میزان وسعت و دارایی‌های بخش معدن نیست و با این چنین مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی باید به این پی‌جویی‌ها و اکتشافات سرعت دهیم.