فراخوان وزیر برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن

گروه صنعت و معدن- بعد از اینکه رییس‌جمهوری «استفاده عمومی از معادن» را یکی از راهکارهای عبور از مشکلات اقتصادی کشور اعلام کرد، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن، از آمادگی برای جذب سرمایه‌های مردمی به این بخش خبر داد. «محمود احمدی‌نژاد» چهارشنبه گذشته ایده‌های جدیدی را برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور ارائه کرد و گفت: «باید با ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی از تحریم عبور کنیم.» به گفته وی، استفاده عمومی از معادن کشور یکی از چهار راهکار اصلی برای حل مشکلات اقتصادی است. در بررسی‌ای که دولت انجام داد مشخص شد معادن کشور قابل تقسیم به ۲۵۰هزار بلوک معدنی است، اما در حال حاضر کمتر از ۱۵هزار بلوک استفاده شده است. در حالی که می‌شود قانون و آیین‌نامه آن را اصلاح کرد و گفت هر کس که این معادن را اکتشاف کرد تا ۵۰سال با شرایط خاص خودش از آن بهره‌برداری کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که «مهدی غضنفری»، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است: شرایط اقتصاد کشور با توجه به تحریم ها به گونه‌ای است که علاقه‌مندی بیشتری برای سرمایه‌گذاران در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده و این امر می‌تواند به تحقق شعار اقتصاد بدون نفت کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۷۳درصدی سرمایه‌گذاری در بخش معدن در سال ۹۰، گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری مربوط به معادن فلزی با رشد ۲۱درصد بوده است. غضنفری افزود: میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن در سال ۸۰ معادل ۷۵میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۸۷ با رشد پنج برابری به ۳۸۷میلیارد تومان رسیده است.

حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه این وزارتخانه از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی حمایت می‌کند، گفت: حوزه معدن درگذر از تحریم‌ها قادر است نقش مهمی را ایفا کند. غضنفری وجود ذخایر غنی فلزی و غیرفلزی، ذخایر فراوان انرژی، رشد مستمر تقاضای داخلی و بین‌المللی برای محصولات صنایع معدنی، نیروی کار فراوان و دسترسی به آب‌های آزاد را از جمله مزیت‌های بخش معدن عنوان کرد و گفت: مقایسه این بخش با سایر بخش‌های اقتصادی نشان می‌دهد که معدن می‌تواند نقش اساسی در توسعه پایدار و نیز شکوفایی سایر بخش‌های اقتصادی کشور ایفا کند. به گفته وی، معادن پیش نیاز توسعه صنایع مادر و سایر صنایع پایین دستی در توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند و بر اساس طرح‌های جامع خصوصا اهداف کشور در پایان برنامه پنجم توسعه صیانت بهره‌برداری بهینه و بهنگام از ذخایر معدنی کشور مهم‌ترین شرط دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است.

ذخایر قطعی ایران در حوزه معدن

غضنفری درباره تفاوت سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن به آمارهای رسمی اشاره کرد و گفت: در سنگ آهن، رتبه دوازدهم جهانی به واسطه در اختیار داشتن ۲/۵ میلیارد تن از ذخایر قطعی را در اختیار داریم و در زغال سنگ نیز رتبه ۲۶ جهانی به دلیل در اختیار داشتن ۱/۲ میلیارد تن از ذخایر قطعی را از آن خود کرده‌ایم.

وی افزود: در سرب و روی به واسطه داشتن ۲۳میلیون تن فلز محتوی سرب و روی، در رتبه بیستم جهانی قرار داریم و در مس نیز رتبه نهم جهانی به واسطه در اختیار داشتن حدود ۱۸میلیون تن فلز محتوی مس، معادل ۴ درصد منابع جهانی از آن ایران است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در طلا نیز رتبه پنجاه و هفتم جهانی را از لحاظ میزان ذخایر از آن خود کرده‌ایم و البته در سنگ‌های تزیینی با تنوع کم نظیر در نوع و کیفیت مواجه هستیم .

وی یادآور شد که صندوق بیمه سرمایه‌گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت ‌تاکنون برای پرو‍‍ژه‌هایی با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، ۵۶۳ فقره بیمه‌نامه اعتباری صادر کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری در مرحله بهره‌برداری از ۷۵۱ میلیارد ریال در سال ۸۰ به ۳ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال در سال ۸۷ رسید که رشد دو برابری را نشان می‌دهد و تعداد معادن ایران در این دوره از ۲ هزار و ۸۰۰ معدن به ۵ هزار و ۷۰۰ معدن رسیده است که بیانگر رشد دو برابری بوده و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش آغاز شده است.

ضرورت ایجاد زیربناهای لازم

غضنفری در ادامه به ضرورت ایجاد زیربناهای لازم در بخش معدن اشاره و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، راه‌اندازی و تجهیز معادن به خودی خود سرمایه‌بر و دیربازده است؛ ضمن اینکه مناطق معدنی عمدتا در مناطق محروم قرار دارد و فاقد امکانات زیربنایی هستند. مجموعه عوامل فوق سبب می‌شود بخش خصوصی چندان رغبتی به سرمایه‌گذاری در مناطق معدنی نشان ندهد.

وی ادامه داد: ایجاد و تقویت ساختارهای سازمانی موجود مرتبط با بخش توسعه معدن به نحوی که ساختارها حمایت‌کننده بوده و خود مانع توسعه نباشند، توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی و بسترسازی به منظور بسیج همه‌جانبه جامعه متخصص و مهندسان در جهت توسعه بخش معدن و استفاده از قابلیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، نیازهای معدن برای افزایش سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است تقویت ساختارهای پژوهشی و تحقیقاتی کشور، بهره‌وری و بهره‌برداری بهینه از منابع انسانی، ‌آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و کاربردی متناسب با استانداردهای متداول روز دنیا، رفع بوروکراسی مرتبط با توسعه و حذف موانع سرمایه‌گذاری، شفاف کردن مرزهای عملیاتی کار به‌خصوص جلوگیری از تداخل در وظایف بخش دولتی و خصوصی، کمک به نهادها و تشکل‌های صنفی بخش معدن و برقراری ارتباط مداوم و مستمر با آنها، به ارتقای میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن کمک بسیاری می‌کند. غضنفری این نکته را نیز یادآور شد که هدایت منابع مالی به بهترین وجه به سمت توسعه بخش معدن و کمک به جذب سرمایه‌های خارجی و تسهیل در کار، از دیگر نیازهای معدن برای افزایش سرمایه‌گذاری است.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت و توانمندسازی بخش خصوصی به خصوص از طریق حمایت‌های بیمه‌ای و به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش اکتشاف و تجهیز معادن، بومی‌سازی تکنولوژی و تقویت شرکت‌های مهندسی مشاور و پیمانکار به عنوان سرمایه اصلی توسعه معدن کشور و تقویت توسعه ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وغیره را برای تحقق اهداف سرمایه‌گذاری بسیار مهم ارزیابی کرد.

اولویت های سرمایه‌گذاری

غضنفری با تشریح اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن گفت: از جمله اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می‌توان به پودر آلومینیوم آلیاژی، فویل آلومینیومی غیرآلیاژی، شمش طلا، آلومینا، کنسانتره نقره، کنسانتره طلا، کنسانتره مس، کنسانتره تیتانیوم، کنسانتره مولیبدن، فروسیلیکومنگنز، کاتد مس، انواع پودر آلومینیوم، فرومنگنز، پودر بنتونیت، الیاف شیشه وغیره اشاره کرد.

تنوع بازارهای صادراتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این جمله که یکی از راه‌های توسعه سریع کشور در کنار توسعه صادرات توجه به صنایع معدنی است، گفت: صنایع معدنی نظیر فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس اکنون حدود یک دهه است که در کشورهای ترکیه، عربستان، بحرین، امارات و قطر مورد توجه قرار گرفته و به‌ویژه منطقه جنوب خلیج فارس به دلیل نزدیکی به بازارهای عظیم آسیای شرقی و جنوبی و برخورداری از انرژی ارزان (که لازمه توسعه صنایع معدنی است) در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ صنایع معدنی است. وی گفت: ایران اهداف بسیار بزرگی را در توسعه صنایع معدنی خود دنبال می‌کند که اگر این اهداف با جدیت دنبال شود، به جز در بخش آلومینیوم قادر است در سایر رشته‌ها حریفان خود را از میدان به در کند.