گروه انرژی - امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های بخش انرژی بین ایران و ترکیه در سال گذشته در جهت توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، اجازه ترانزیت گاز ترکمنستان از ایران به ترکیه، انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه و ... همچنین ایجاد یک خط انتقال گاز از عسلویه تا مرز ترکیه زمینه حضور مقامات ترکیه به ایران را فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده که برای گسترش همکاری‌ها در بخش انرژی به ایران سفر می‌کند.

این در حالی است که «سونر آکسوی»؛ رییس‌کمیسیون انرژی و منابع طبیعی مجلس ترکیه در راس یک هیات پارلمانی در آستانه سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران برای گفت‌و‌گو در زمینه همکاری‌های انرژی دو کشور در منطقه و بین‌الملل شب‌شنبه وارد تهران شد.

به گزارش فارس، به نقل از ترکیش دیلی نیوز، نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به سفر آتی خود به ایران برای گسترش همکاری‌های انرژی میان دو کشور در مورد پروژه نابوکو گفت: اروپایی‌ها این طرح را جدی نگرفته‌اند.

رجب طیب اردوغان افزود: من قصد دارم پس از سفر به باکو و مسکو در آینده نزدیک از تهران بازدید کنم که امیدوارم در آن جا راجع به آینده همکاری‌های تهران آنکارا با مقامات ایران بحث و گفت‌وگو نمایم.

اردوغان همچنین ایران،‌ترکمنستان و آذربایجان را تامین‌کنندگان بالقوه گاز مورد نیاز برای خط لوله نوباکو معرفی کرد.

اردوغان در پاسخ به پرسشی راجع به سرنوشت پروژه نابوکو گفت: واقعیت را بگویم. من معتقدم اروپایی‌ها این طرح را جدی نگرفته‌اند. این خط لوله به سالانه ۲۰‌میلیارد مترمکعب گاز نیاز دارد که یک کشور واحد نمی‌تواند آن را تامین کند.

از سوی دیگر رییس کمیسیون انرژی مجلس ترکیه درخصوص دستور کار گفت‌وگوهای هیات پارلمانی با اعضای مجلس شورای اسلامی و مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: در این سفر همکاری‌های انرژی بین دوکشور و همکاری‌های اقتصادی، صنایع و بازرگانی و فناوری گفت‌وگو خواهد شد.

آکسوی در پاسخ به اینکه مساله «نابوکو» با توجه به نتایج مذاکرات اجلاس عالی پراگ نیز در این گفت‌وگوها مطرح خواهد شد یا نه؟ گفت: البته گفت‌وگو خواهد شد و ما معتقدیم که ایران باید سهم لایق خود را در این طرح داشته باشد.

طرح نابوکو از۳۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال گفت‌وگو می‌کند و موفقیت آن در قبال نیاز فزاینده اروپا به گاز در گرو مشارکت کشورهای توانمند در این طرح است.

وی گفت: ما بر این باوریم که دریای خزر را می‌توان به دریای دوستی و همکاری صمیمی بین چهار کشور ایران، ترکیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل کرد.

او گفت: اگر ما بتوانیم هوشمندانه توانایی‌های خود را یکی کرده و همفکری خوبی داشته باشیم، طرح‌های بزرگ و موثری را در سطح منطقه و بین‌المللی انجام خواهیم داد که بسیار فراتر از طرح‌های مطرح شده فعلی است.