مهر- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکره و توافق گازی با چند شرکت آلمانی و فرانسوی در نشست برلین خبر داد و افزود: در این مذاکرات تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی تمایل خود را برای خرید گاز پروژه ایران LNG و مشارکت در این طرح اعلام کردند.

سید رضا کسایی‌زاده با تاکید بر این که پیش‌تر یک برنامه زمان بندی برای تعیین شریک خارجی در پروژه ایران ال‌ان‌جی در تهران تدوین شده بود، اظهار کرد: پیش بینی می کنیم این برنامه ظرف مدت ۶ ماه آینده به طور کامل اجرایی شود.

کسایی‌زاده با مطلوب ارزیابی کردن پیشرفت فیزیکی ساخت پروژه ایران ال‌ان‌جی، تصریح کرد: در نشست‌های برگزار شده در برلین با وجودی که محور مذاکرات ایران ال ان جی نبوده است، اما تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی برای خرید گاز این طرح یا مشارکت در ساخت آن اظهار تمایل کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در ادامه در رابطه با برگزاری نشست اخیر برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی برای تعیین تکلیف وضعیت خط لوله نابوکو گفت: تاکنون برای اجرای این طرح گازی هیچ گونه تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده است و با توجه به پیش‌بینی افزایش نیاز کشورهای اروپایی به گاز طبیعی در طی دهه آینده، حتی با ساخت این خط لوله هم نمی‌توان کل نیازها را تامین کرد.

وی با اشاره به برنامه ایران برای صدور گاز به اروپا و با تاکید بر اینکه سیاست ما این است که گاز را در مرز ایران - ترکیه تحویل دهیم و مابقی موضوعات مربوط به ساخت خط لوله و امنیت عبور آن توسط شرکت‌های خریدار تامین شود، اظهارکرده بود: لازم است امنیت تقاضای خریداران و همچنین امنیت مسیر انتقال برای ما نیز محرز شود.