گروه صنعت‌ومعدن - وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۷ تعداد ۷‌هزار و ۵۸۳ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری صنعتی بالغ‌بر ۲۴۱‌هزار میلیارد و ۹۵۷‌میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۱۵۴‌هزار و ۹۰۶‌نفر را صادر کرده است.

بیشترین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره مربوط به استان‌های اصفهان، تهران و خراسان رضوی است.

در دوره زمانی یاد شده تعداد ۲۶‌هزار و ۸۷ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۴۹هزار میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۸۳۱‌هزار نفر از سوی وزارت صنایع‌ومعادن صادر شده است. بر این اساس، در سال ۸۷ تعداد ۲۲۷‌هزار نفر فرصت شغلی از محل راه‌اندازی طرح‌های بخش صنعت‌ومعدن ایجاد شده است.

همچنین تعداد طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰‌درصد بالغ‌بر ۶‌هزار و ۹۴ فقره و با ‌پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۱۲‌هزار میلیارد ریال و اشتغال بیش از ۲۰۷‌هزار نفر است.

تعداد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۹۹‌درصد بالغ‌بر ۷‌هزار و ۳۳۳ فقره با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۷۸‌هزار میلیارد ریال بوده که با راه‌اندازی این طرح‌ها که ۵/۳۴‌درصد از طرح‌های در دست اجرا را تشکیل می‌دهد،برای بیش از ۲۵۰‌هزار نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

در سال گذشته یک هزار و ۷۳۱ فقره پروانه اکتشاف، ۶۷۵ فقره گواهینامه کشف با ذخیره بیش از ۳‌میلیارد و ۲۴۲‌میلیون تن مواد معدنی همچنین ۶۵۴ فقره پروانه بهره‌برداری با میزان استخراج ۵۴۲۱۸هزار تن و تعداد ۸۱۱ فقره اجازه برداشت صادر شده است.اشتغال ایجاد شده بخش معدن در سال ۱۳۸۷ بالغ‌بر ۱۰‌هزار و ۳۷۴ نفر بوده است.