گروه صنعت‌و‌معدن - در حالی که به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان هم‌اکنون ۷میلیون تن سیمان مازاد در کارخانه‌های کشور وجود دارد، تنها قرارداد صادرات ۵/۲میلیون تنی سیمان منعقد شده است.

از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌های وزارت صنایع‌ راه‌اندازی پروژه‌های جدید برای افزایش ظرفیت تولید سیمان از ۶۵میلیون تن فعلی به ۷۲میلیون تن تا پایان امسال است، در حالی که هم‌اکنون کارخانجات فعال سیمان بین ۸۵ تا ۹۰درصد ظرفیت خود فعال هستند.

محمدحسن پورخلیل با اشاره به انعقاد قرارداد صادرات ۵/۲میلیون تن سیمان در سال جاری به فارس گفت: تاکنون ۵۰۰‌هزار تن از این رقم به کشورهای همسایه صادر شده است.

وی افزود: تاکنون برای صادرات ۵/۲میلیون تن سیمان به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، عراق و عمان تا پایان امسال قرارداد منعقد شده که حدود ۲۰‌درصد این رقم طی ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت به خریداران خارجی عرضه شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه هم‌اکنون تقاضای خرید ۶۰۰‌هزار تن سیمان تولید ایران از سوی خریداران ایتالیایی مطرح است، گفت: درخواست‌هایی نیز برای خرید ۵/۱میلیون تن سیمان توسط برخی کشورهای اروپایی مطرح شده که در دست بررسی است.

به گفته پورخلیل به‌‌رغم بروز بحران اقتصادی جهان در حال حاضر درخواست‌هایی برای خرید یک میلیون تن سیمان از سوی برخی کشورهای آفریقایی مانند آنگولا، کنیا و لیبی و همچنین برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عمان مطرح است، ولی به دلیل وجود رقابت شدید قیمتی، صادرات برای برخی کارخانه‌ها مقرون به صرفه نیست و صرفا از طریق برخی کارخانه‌های سیمان در استان خوزستان شامل سیمان کارون، بهبهان، خوزستان و همچنین کارخانه‌های سیمان بندر‌عباس و خاش از طریق بندر چابهار توجیه اقتصادی دارد. دبیر انجمن سیمان در مورد نحوه صادرات ۵۰۰‌هزار تن سیمان از ایران نیز گفت: حدود ۱۰‌درصد این رقم به صورت فله و بقیه به صورت بسته‌بندی صادر شده و در حال حاضر صادرات سیمان به صورت فله به کشورهای همسایه مقرون ‌به‌صرفه نیست.

وی در ادامه با اشاره به وجود هفت میلیون تن سیمان مازاد در کارخانه‌های کشور گفت: در حال حاضر بین ۸۵ تا ۹۰‌درصد ظرفیت کارخانه‌های سیمان کشور فعال است که در صورت نیاز بازار، امکان فعال شدن بقیه ظرفیت کارخانه‌ها نیز وجود دارد.

پورخلیل با اشاره به اجرای تعدادی پروژه‌ جدید سیمان در کشور گفت: با اجرای این طرح‌ها ظرفیت تولید سیمان کشور از ۶۵‌میلیون تن فعلی به ۷۲‌میلیون تن تا پایان امسال خواهد رسید.

پورخلیل قیمت هر تن سیمان در بازار کشورهای همسایه را بین ۷۵ تا ۸۵‌دلار عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون هر تن سیمان فله در بازارهای بین‌المللی ۷۰‌دلار و هر تن سیمان پاکتی ۷۵‌دلارخرید و فروش می‌شود.

وی قیمت دولتی هر تن سیمان فله تیپ یک را در کشور ۴۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان و هر تن سیمان پاکتی را ۵۴‌هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت سیمان در بازار آزاد نیز همین رقم است.