گروه انرژی- غزاله طایفه: وزیر نفت در آخرین روز برگزاری چهاردهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی به میان خبرنگاران آمد و به سوالات آنها پاسخ داد. این کنفرانس خبری در حالی از روز افتتاحیه به روز اختتامیه منتقل شد که غلامحسین نوذری در ابتدای مصاحبه خبر کشف یک‌میدان گازی و یک میدان نفتی را به خبرنگاران داد. وی افزود: با انجام فعالیت‌های اکتشافی از سوی مدیریت اکتشاف لایه سروک در میدان بند کرخه کشف شد و با احتساب حجم ذخایر لایه ایلام که پیش‌تر در این میدان کشف شده بود، مجموع ذخایر نفتی میدان بند کرخه به ۴میلیارد و ۵۰۰میلیون بشکه رسید. وی ادامه داد: میدان سفید باغون نیز در استان فارس با حجم ذخیره ۶تریلیون فوت مکعب گاز نیز کشف شده است. تامین مالی پروژه‌ها

وزیر نفت در مورد تامین مالی پروژه‌ها در صنعت نفت گفت: در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های نفتی در دنیا با خطر توقف به دلیل عدم تامین مالی مواجه هستند. بر همین اساس ما به دنبال انتشار یک‌میلیارد دلار اوراق مشارکت خارجی برای صنعت پتروشیمی هستیم. علاوه بر این برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های کشور نیز در حال رایزنی هستیم تا زمینه سرمایه‌گذاری را روشن‌تر و علاقه به سرمایه‌گذاری را نیز بیشتر کنیم.

اجلاس اوپک

نوذری در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش تقاضای نفت در نشست بعدی اوپک آیا احتمال کاهش تولید وجود دارد، توضیح داد: در فصل فعلی با توجه به افزایش ذخیره نفت و کاهش مصرف و همچنین بحران اقتصادی ما با مشکل کاهش تقاضا برای نفت روبه‌رو هستیم. بنابراین تا خرداد ماه که جلسه اضطراری اوپک برگزار می‌شود، باید تصویر روشن‌تری از بازار به دست آوریم و سپس در اجلاس وزیران در مورد تولید اوپک تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

ادغام دو وزارتخانه

وزیر نفت در خصوص بحث ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو گفت: ما از این موضوع استقبال می‌کنیم؛ اما تغییر در هر سازمان و ساختاری باید با تدبیر خاصی انجام شود تا اثرات جانبی آن کمتر شود. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه مجلس شورای اسلامی مصمم است که در جریان قراردادهای نفتی و گازی ایران قرار بگیرند، اظهار داشت: تفسیر شورای نگهبان این است که در قراردادهایی که بین دو دولت امضا می‌شود، باید مجلس مطلع باشد؛ اما اگر یک طرف قرارداد شرکت‌های خصوصی باشند، نیازی به اطلاع مجلس نیست.

بر این اساس اگر مجددا شورای نگهبان تفسیر جدیدی را ارائه دهد، ما براساس آن عمل خواهیم کرد. وی همچنین در مورد اساسنامه شرکت ملی نفت گفت: ما اساسنامه را به دولت تحویل داده‌ایم و کار در وزارت نفت تمام شده است.

چرا گاز پروم نیامد؟

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های بزرگی که در قراردادهای بزرگ نفتی و گازی طرف ایران هستند (مثل گازپروم) در نمایشگاه چهاردهم حضور ندارند، گفت: این سوالی است که آنها باید پاسخ دهند. نمایشگاه جایی است که کلیه شرکت‌ها با میل و رغبت خود حضور می‌یابند؛ اما شاید آن شرکت‌ها به دلیل اینکه اطمینان یافته‌اند قراردادشان با ایران نهایی شده است،‌ حضور پیدا نکردند.