برنامه صادرات 3 میلیارد دلاری آلومینیوم و فولاد

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در حالی از افزایش ۶۰۰درصدی ارزش صادرات این منطقه ظرف ۲۲ماه آینده خبر داد که به عقیده بسیاری از کارشناسان تحقق این امر با توجه به بحران اقتصادی موجود و کاهش جهانی قیمت محصولات صادراتی با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود. «عیار رضایی» با بیان اینکه ارزش کل صادرات منطقه ویژه خلیج‌فارس در سال گذشته ۵۰۰میلیون دلار بوده است، خاطرنشان کرد: این میزان صادرات تا سال ۱۳۹۰ و با افتتاح طرح‌های در دست اجرا همچون فولاد کاوه جنوب، فولاد هرمزگان و چند طرح دیگر به حدود ۳میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ما، ارزش کل صادرات منطقه ویژه خلیج‌فارس در سال ۸۷ به دلیل بحران اقتصادی که از نیمه دوم سال گریبان‌گیر صنایع شد با ۱۵۶میلیون دلار کاهش نسبت به سال پیش از آن به ۵۰۰میلیون دلار رسید. این در حالی است که بخش اعظمی از صادرات (یعنی ۳۳۲میلیون دلار) نیز تنها در نیمه اول سال محقق شده بود و صادرات شش ماهه دوم با ۵۰درصد کاهش نسبت به نیمه نخست به ۱۶۸میلیون دلار رسید.

منطقه ویژه، قطب جدید فولاد و آلومینیوم

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر چگونگی تحقق این اهداف اظهار داشت: «با تکمیل طرح فولاد هرمزگان که مقرر شده است همین امسال مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و تکمیل طرح فولاد کاوه جنوب به اهداف مد نظر دست خواهیم یافت.» وی ادامه داد: «طی دو برنامه میان مدت و بلندمدت که سررسید یکی از آنها سال ۱۳۹۰ و دیگری ۱۳۹۵ است، این منطقه به قطب تولید فولاد و آلومینیوم کشور تبدیل خواهد شد.»

رضایی با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد این منطقه در حال حاضر ۳۰۰هزار تن است، خاطرنشان کرد: «این ظرفیت تا پایان سال ۱۳۹۰ به ۲/۳میلیون تن و تا سال ۱۳۹۵ به ۱۵میلیون تن خواهد رسید. در همین سال ظرفیت تولید آلومینیوم نیز به ۵۰۰هزار تن می‌رسد.»

به گزارش خبرنگار ما، شواهد حاکی از آن است که در سال جاری با توجه به افزایش تهدیدات ناشی از سرایت بحران جهانی اقتصاد بر پیکره اقتصاد داخلی، امکان صادرات آلومینیوم به حداقل خواهد رسید؛ چرا که هم اکنون قیمت این محصول در بازار بورس لندن (LME) حدود ۱۴۰۰دلار یا اندکی بیشتر در هر تن است که این قیمت تا حد زیادی توجیه اقتصادی صادرات آلومینیوم را از میان خواهد برد. از سوی دیگر به رغم سرعت مطلوب پیشرفت فیزیکی طرح‌های نیمه تمام فولادی در این منطقه همچون فولاد کاوه جنوب و پروژه فولاد هرمزگان، هنوز راه زیادی تا بهره‌برداری از این طرح‌ها باقی است. آنچنان که بنا به اظهارات مدیرعامل منطقه ویژه خلیج‌فارس طرح فولاد کاوه جنوب هم‌اکنون تنها ۴۲درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حضور کارگران هندی در منطقه

عیار رضایی در ادامه با اشاره به طرح نیمه تمام هرمزآل و زمان بهره‌برداری از آن نیز اظهار داشت: کل طرح هرمزآل که شامل ۳ فاز است حدود ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

البته فاز اول آن با ۹۶درصد پیشرفت فیزیکی تا دو یا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص طرح فولاد جنوب که هم‌اکنون ظرفیت تولید ۳۰۰هزار تن فولاد در سال را دارد، اظهار داشت: «این طرح با سرمایه‌گذاری مشترک هند و ایران به ارزش ۳۴میلیون دلار مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. البته یک‌سری اختلاف‌هایی نیز با سرمایه‌گذار هندی بر سر حضور کارگران هندی در این پروژه وجود دارد. با پیگیری‌هایی که صورت دادیم به دنبال خروج این کارگران از این پروژه هستیم.

ناگفته نماند که حضور کارگران خارجی در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس محدود به پروژه فولاد جنوب نیست، بلکه حضور کارگران پاکستانی و افغان در دیگر پروژه‌ها نیز نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.»

یکی از کارگران سابق آلومینیوم المهدی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ما گفت: «برخی از مسوولان این منطقه و پیمانکاران پروژه‌ها نسبت به استفاده از کارگران بومی بی‌توجه‌اند؛ چراکه کارگران پاکستانی و افغان کم‌توقع‌اند و زمانی که حقوق آنها نادیده گرفته می‌شود، دم نمی‌زنند. دوسال پیش برخی کارگران حاضر در این منطقه به دلیل نادیده گرفته شدن حقوقشان دست به اعتصاب زدند که به همین دلیل تعدادی از آنها نیز اخراج شدند. از آن پس به کارگیری کارگران غیربومی در این منطقه شدت گرفت.»

احداث بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن

رضایی همچنین از احداث بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن کشور در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خبر داد و تصریح کرد: «ظرفیت این آب شیرین‌کن ۶۵هزار مترمکعب در روز خواهد بود که فاز اول آن با ظرفیت ۳۰هزار مترمکعب در روز، در نیمه نخست سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.»