گروه انرژی- در حالی که مقامات ارشد وزارت نفت از انجام مذاکرات با شرکت نفتی توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر می‌دهند، که یک خبرگزاری در تهران دیروز از خروج این شرکت از پارس جنوبی خبر داد. به نوشته خبرنگار ما، خبرگزاری ایلنا در خبری نوشت که با توجه به خروج توتال از پارس جنوبی، شرکت الهلال یا همان مجری قرارداد کرسنت اعلام آمادگی جایگزینی خود برای حضور در پارس جنوبی را کرده است.

به دنبال انتشار این خبر یک مقام مسوول و آگاه در پی، پیگیری خبرنگار ما جهت صحت و سقم یا تایید خبر گفت: هم‌اکنون توتال در حال مذاکره با مقامات نفتی ایران بوده و خبری با این مضمون تایید یا تکذیب نمی‌شود، چون چیزی هنوز مشخص نیست. توتال به همراه پتروناس از سال ۱۳۸۲ در حال مذاکره برای توسعه بخش بالادستی و پایین‌دستی یعنی اجرای طرح ال‌ان‌جی به ظرفیت ۱۰میلیون تن گاز مایع فشرده شده است، اما تاکنون عقد قراردادی که طرفین مذاکره رقم آن را ۵میلیارد دلار می‌خوانند به نتیجه نهایی نرسیده است.

وزیر نفت و مدیرعامل شرکت‌ ملی نفت ایران از چندی پیش ابراز امیدواری کرده‌اند قرارداد فاز ۱۱ تا پایان سال جاری یعنی دو هفته آینده به امضا می‌رسد. مدیرعامل این شرکت کریستوف دوما ژوری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز هفته قبل اعلام کرد که عقد این قرارداد به سال ۱۳۸۸ موکول شده است.

پیش از این نیز یک مدیر امور اجرایی این شرکت اعلام کرده بود که با مقام‌های نفتی تهران در تماس هستیم، اما مذاکرات به کندی پیش می‌رود.

به گفته تحلیل‌گران در تهران، شرکت توتال برای مشارکت در فاز ۱۱ پارس جنوبی فقط درگیر ملاحظات اقتصادی از جمله سهم طرفین در بخش‌ پایین‌دستی پروژه‌ نیست و زمان ورود مجدد این شرکت به منطقه پارس‌جنوبی باید با تایید «الیزه» صورت گیرد. هم‌اکنون نزدیک به ۹ماه از زمان آخرین ضرب‌الاجل ایران به شرکت‌های نفتی برای عقد قرارداد با تهران می‌گذرد، اما هنوز خبری نیست.

وزیر نفت ایران می‌گوید: «ما منتظر آن‌ها نمی‌مانیم.»