6 طرح صنعتی و معدنی 468 میلیارد تومانی

گروه صنعت و معدن - مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی می‌گوید: با افتتاح چندین طرح تا پایان سال رتبه ایران در تولید جهانی فولاد، آلومینیوم و مس به ترتیب دو، سه و سه مرتبه افزایش خواهد یافت. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به نقل از مدیرعامل این سازمان، طرح‌های معدنی و صنایع معدنی به ارزش سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی معادل ۴۶۸میلیارد تومان در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مهندس احمدعلی هراتی‌نیک رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با اعلام این مطلب گفت: طرح توسعه و افزایش ظرفیت معدن چادرملو با توان تولید سالانه ۷/۱‌میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن از جمله این طرح‌ها است. وی افزود: طرح تجهیز معدن زغال‌سنگ همکار، احداث راه مناطق معدنی در گلستان و خراسان‌جنوبی به میزان ۲۵ کیلومتر و لوپ ۲ و ۳ آلومینیوم ایران از جمله طرح‌های آماده افتتاح در دهه فجر هستند.

به گفته هراتی‌نیک، طرح توسعه چغارت نیز از جمله طرح‌های آماده بهره‌برداری هستند.به گفته رییس هیات‌عامل ایمیدرو، افتتاح این طرح‌ها ظرفیت کشور در بخش‌های فولاد، مس، آلومینیوم، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ را افزایش داده و موجب اشتغال هزاران نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم استان‌های هرمزگان، یزد، کرمان، گلستان و مرکزی می‌شود.

وی افزود: افتتاح این طرح‌ها رتبه ایران را در تولید فولاد از ۲۰ به ۱۸، در تولید آلومینیوم از ۲۵ به ۲۲ و رتبه مس را از ۲۱ به ۱۸ افزایش خواهد داد. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی همچنین درباره طرح‌های آماده افتتاح تا پایان امسال گفت: احداث واحد کوره بلند شماره ۳ ذوب‌آهن اصفهان و توسعه فولاد خوزستان از طرح‌های بسیار مهم کشور است که در اسفندماه افتتاح می‌شود و این ۲ طرح ۲/۲‌میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه می‌کند. وی افتتاح ۲ واحد احیای فولاد هرمزگان به ظرفیت ۶/۱‌میلیون تن را از دیگر طرح‌های بسیار مهم ایمیدرو ذکر کرد که احتمالا ۲ تا ۳ ماه آینده افتتاح می‌شود. هراتی‌نیک همچنین با تاکید بر توسعه سریع بخش معدن و صنایع معدنی در دولت نهم از سال ۸۷ به‌عنوان سال «جهش بزرگ» در این بخش یاد کرد.