گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: با وجود اذعان برخی مسوولان، بر عدم سرایت بحران جهانی اقتصاد بر پیکره صنایع داخلی، اما آنچه از شواهد برمی‌آید، خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. این نظر را مسوولان برخی از اتحادیه‌های تولیدی بیان می‌کنند. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان آلومینیوم کشور با اشاره به کاهش قیمت محصولات آلومینیومی آن هم در اثر کاهش جهانی قیمت‌ها گفت: هم اکنون قیمت شمش آلومینیوم نسبت به چندماه اخیر بین ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش یافته است.

این کاهش قیمت بوجود آمده در شمش، تولیدکنندگان را مجبور به کاهش ۱۵ تا ۲۰درصدی محصولات خود کرده است. «کیانوش حشمتی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر دلیل وجود عدم توازن بین کاهش قیمت ماده اولیه و محصول نهایی، پاسخ داد: امروز مقاومت‌هایی از سوی یک سری تولیدکنندگان وجود دارد. دلیل این مقاومت‌ها نیز این است که آنها عنوان می‌کنند ماده اولیه خود را در زمان بالا بودن قیمت‌ها خریداری کرده‌اند.

وی پیش‌بینی کرد: این تولیدکنندگان نیز اکثرا تا ۶ ماه آینده تاب مقاومت خواهند داشت و پس از آن مطمئنا به کاهش قیمت‌ها تن خواهند داد. بنابراین به نظر می‌رسد در صورت ادامه شرایط کنونی، قیمت محصولات تولید شده آلومینیومی طی ۶ ماه آینده ۳۰درصد دیگر نیز کاهش پیدا کنند که با احتساب کاهش ۲۰درصدی جاری، صنایع شاهد افت ۵۰درصدی قیمت‌ها خواهند بود.

حشمتی در ادامه با اشاره به کاهش قیمت ورق ایرانیت نیز گفت: قیمت پایه این محصول پیش از این ۴۴۰۰ تومان بود، اما امروز به حدود ۳۹۰۰ تومان رسیده است و انتظار می‌رود این کاهش قیمت همچنان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه به تاثیر بحران جهانی بر صنعت آلومینیوم و میزان فروش محصولات آلومینیومی اشاره کرد و گفت: تولید‌کنندگان این محصول در سال جاری حداقل ۴۰درصد نسبت به سال گذشته با افت فروش رو‌به‌رو هستند، چراکه بازارها کاملا به صورت رکودی درآمده‌اند.

حشمتی در پایان سخنانش با سیاسی خواندن اقتصاد داخلی خاطرنشان کرد: در شرایطی که امروز اقتصاد ما یک اقتصاد کاملا سیاسی است، نباید از کارخانجات و تولید‌کنندگان انتظار افزایش بهره‌وری، کارآیی و راندمان داشت. وی افزود: در این اقتصاد نیمه‌بسته که در بسیاری موارد در تعارض با رویه‌ها و نظام‌های اقتصادی بین‌المللی است و در حال تحمل مسائل تحمیل شده به پیکره آن است، نباید این انتظار است را داشت. بنابراین به دنبال ایجاد این تعارضات بزرگ، صنایع ما باید به یک جنگ اقتصادی تن بدهند.