رییس مجلس فقط محرم است

گروه انرژی- همزمان با بهانه‌جویی‌های پاکستان در خصوص چانه‌زنی برای کاهش قیمت مورد توافق صادرات گاز به این کشور، ۶ تن از نمایندگان در خصوص جزئیات قیمت گاز صادراتی به پاکستان از وزیر نفت جویا شدند که وی آن را در مجلس هم محرمانه خواند. در نهایت ۶ نماینده قانع نشدند، اما کل نمایندگان مجلس قانع شدند. به گزارش ایلنا، به‌‌‏رغم قانع نشدن شش نماینده سوال‌‏کننده از وزیر نفت درباره قرارداد خط صلح گاز ایران- پاکستان و هند، مجلس به قانع‌‏کننده بودن توضیحات نوذری رای داد.

در ادامه جلسه علنی روز گذشته مجلس سوال مشترک محمدرضا میرتاج‌‏الدینی، حسین نجابت، الیاس نادران، ناصر سودانی، جواد آرین‌منش و محمد ابراهیم نکونام‏، از غلامحسین نوذری وزیر نفت در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدای بررسی سوال مذکور، علی ادیانی مخبر کمیسیون انرژی گفت: توصیه کمیسیون در این‌باره این است که دولت ضمن تامین نیاز داخلی و مدیریت الگوی مصرف در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری به رویکرد صادرات نیز توجه کند و زمینه لازم برای حضور در عرصه بین‌‏المللی و رقابت در صادرات گاز اهتمام نماید.

ادیانی‌‏راد افزود: تاکنون قرارداد صادرات گاز به ترکیه منتقل و اجرایی شده است لذا توجه به چگونگی انعقاد این قرارداد امری ضروری است.

به دنبال اظهارات ادیانی‌‏راد، نوذری در جایگاه ناطقان مجلس قرار گرفت و در پاسخ به سوال مشترک نمایندگان گفت: محور سوال مذکور در چند محور خلاصه شده است که یکی از آنها در مورد قرارداد خط صلح گازی هند و پاکستان است، در این راستا از سال ۸۶ هندی‌‏ها در مذاکرات شرکت نکرده‌‏اند و امروز آخرین پیشنهادهای ما در زمینه امضای قرارداد به طرف پاکستانی داده شده است.

وی با تاکید بر این که هنوز قرارداد جدید را امضا نکرده‌‏ایم، ادامه داد: در توافق دو سال پیش خود با توجه به شرایط بازار گاز تجدیدنظر شده و تغییر نرخ گاز را به پاکستانی‌‏ها اعلام کردیم و قرار شد آنها‏ هم برای بررسی این موضوع با مسوولان کشورشان در مورد متن توافقنامه جدید بحث و گفت‌‏و‌‏گو کنند.

نوذری با بیان اینکه با توجه به اینکه بنای ما با طرف پاکستان بر این است که فرمول محاسبه و قیمت گاز در این توافقنامه جدید محرمانه باشد از ارائه آن خودداری می‌‏کنم، افزود: طی نامه‌‏ای محرمانه این موضوع را به رییس مجلس ارائه می‌‏کنم تا هر چه که صلاح دیدند، انجام دهند.

وی سپس محور دوم سوال مذکور را چگونگی مبنای اصل ۷۷ قانون اساسی و نیاز این امر به اجازه و تصویب مجلس برای امضای جدید دانست و گفت: ما براساس استفساریه‌ای که از شورای نگهبان داشتیم، عمل کردیم که در آن شورای نگهبان اعلام کرده بود اصل ۷۷ قانون اساسی با توجه به اصل ۱۲۵ از قراردادهایی که برای انجام معامله بین ایران و شرکت‌‏های خارجی دولتی که دارای شخصیت حقوقی هستند و نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارند، ولی وزارت می‌‏تواند برخی از این قراردادها را منوط به تصویب مجلس کند.

به دنبال توضیحات نوذری، میرتاج‌‏الدینی به نمایندگی از دیگر نمایندگان با اشاره به گزارش و توضیحات وزیر گفت: این یکی از موضوعات مهمی است که علی‌‏القاعده مجلس باید روزی وارد این قضیه می‌‏شد.

نماینده تبریز افزود: این قرارداد مصداق بارز قراردادهای دولتی و مشمول ۱۲۵ و ۷۷ و ۴۵ قانون اساسی است‏باشد که باید در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود، اما در پیش‌‏نویس این قرارداد این امر لحاظ نشده است.

وی سپس به اصول ۱۲۵ و ۴۵ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: امضای قرارداد ایران با شرکت‌‏های دولتی یا غیردولتی سایر کشورها پس از تصویب مجلس از سوی رییس‌‏جمهوری یا نماینده او اجرا می‌‏شود.

میرتاج‌‏الدینی همچنین با بیان اینکه وزارت نفت باید برای امضای قراردادها از مجلس مجوز بگیرد، گفت: شرکت‌‏های هند و پاکستان، شرکت‌‏های خصوصی نیستند و اگر شرکتی هم باشد غیردولتی است، لذا تفسیر شورای نگهبان نمی‌‏شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه معمولا قراردادها ۲۰ یا ۲۵ ساله بسته می‌‏شود، یادآور شد: اگر قرارداد به این مهمی که قرار است برای ۲۰ سال منعقد شود طبق اصل ۷۷ به مجلس نیاید، پس کدام قرارداد باید به مجلس ارجاع شود.

نماینده تبریز افزود: ما با صادرات گاز مخالف نیستیم؛ بنابراین این تلاش‌‏های دولت در مورد صادرات گاز را قدر می‌‏دانیم، اما با توجه به اینکه ما در کشور گازخیز هستیم فقط یک‌درصد گاز جهان را صادر می‌‏کنیم که رقم خوبی نیست.

میرتاج‌‏الدینی همچنین صادرات گاز را دارای چالش‌‏هایی دانست و گفت: بهینه گاز برای تولیدات پتروشیمی، افزایش ذخایر گاز به ذخایر نفتی برای ذخیره سازی گاز، تولید انرژی حرارتی،‌‏ رونق بخشیدن به فعالیت‌‏های اقتصادی و صنایع انرژی از جمله دغدغه‌ها و چالش‌‏های وزارت نفت است.

نماینده تبریز سپس قیمت را دیگر محور سوال مشترک دانست و افزود: با توجه به سپری شدن زمان زیادی از تدوین فرمول گاز کارشناسان اعلام می‌‏کنند این فرمول دیگر علمی نیست.

عضو هیات‌رییسه مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت نفت و دولت نهم نباید فقط به مسیر تعیین شده این روند که در دولت قبل وجود داشت تکیه کند، بلکه باید مصالح نظام را با توجه به شرایط جهان در نظر داشته باشد، گفت: تحولاتی که اخیرا در جهان شاهد آن هستیم بر قیمت گاز موثر بوده که متاسفانه وزارت نفت آن‌‏ها را در تعیین قیمت گاز برای قرارداد جدید مدنظر نگرفته است.

میرتاج‌الدینی همچنین به نیاز کشورهای هند و پاکستان به گاز، به عنوان بزرگ‌ترین کشورهای متقاضی گاز در جهان اشاره کرد و افزود: نمی‌‏توان قیمت گاز در این قرارداد را بر پایه قیمت نفت وارداتی ژاپن در نظر گرفت، ما در صادرات گازمان نباید انحصاری بیندیشیم، بلکه بازار گاز در دنیا شبیه بازار نفت در دنیا شده است.

در ادامه توضیحات نماینده تبریز، نوذری مجددا در جایگاه ناطقان مجلس حضور یافت و در توضیح به سوالات وی گفت: ۱۶درصد ذخایر گاز جهان را داریم یعنی ۲۸ تریلیون متر مکعب در کشور داریم که ۲۰ تریلیون آن پس از انقلاب کشف شده است.

وزیر نفت افزود: ما قطعا برای ذخایر نفتی نیاز به ذخیره گاز داریم، اما اکنون تکنولوژی جدیدی برای این امر اتخاذ شده است. ما تا پایان برنامه پنجم به تولید ۱۴۰۰میلیون متر مکعب گاز در روز می‌‏رسیم.

وی مصرف داخلی را بین ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون متر مکعب دانست و گفت: ما با ۱۶ درصد ذخایر گاز جهان کمتر از یک‌درصد سهم بازار را داریم آیا این شایسته کشوری است که مقام دوم گاز جهان را دارد؟

نوذری با بیان اینکه ما توان تولید ۳/۴ بشکه نفت را در روز داریم، افزود: این خطا برای گاز رسانی برای استان‌‏هایی مثل کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان نیز هست و امسال تنها سالی است که در این نواحی قطعی گاز نداشتیم.

وی ادامه داد: ما باید این شبکه گازرسانی را به صورت شبکه درختی درآوریم تا استان خراسان جنوبی را نیز پوشش دهیم.

نوذری اطلاعات میرتاج‌الدینی را مربوط به دو سال گذشته دانست و گفت: اطلاعات جدید را به رییس مجلس ارائه کردیم.

در پایان توضیحات وزیر، میرتاج‌الدینی به نمایندگانی از ۵ نماینده دیگر سوال‌‏کننده، پاسخ نوذری وزیر نفت را قانع‌‏کننده ندانست و تاکید کرد: این قرارداد باید به مجلس ارائه شود.

به این ترتیب قانع نشدن سوال‌کنندگان به رای نمایندگان گذاشته شد و مجلس با ۵۵ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر توضیحات وزیر را قانع‌‏کننده دانستند.