ایسنا - با توجه به این‌که بازار نفت حداقل تا یک سال آینده چشم‌انداز مثبتی ندارد، باید نسبت به تعیین مبنای نفت خام در بودجه سال ۱۳۸۸ اقدام شود. محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک افزود: بودجه‌ سال گذشته در حالی بر مبنای نفت‌خام ۵۵‌دلاری بسته شد که در آن زمان قیمت‌ها در آستانه‌ ۱۰۰‌دلار بود و روند صعودی داشت، اما امسال قیمت‌ها روند نزولی دارد و در محدوده ۶۰دلار است.

به گفته وی نگاهی به قیمت نفت‌خام در بودجه سایر کشورها می‌تواند به تصمیم‌گیری ما کمک کند. تا کنون نیجریه با وجود این‌که نفت‌خام کشورش بسیار سبک و مرغوب است، بودجه سال آینده خود را در مبنای نفت ۴۵‌دلاری تنظیم کرده است. به نظر می‌رسد لیبی نیز محافظه‌کارانه عمل کرده و با وجود داشتن نفت سبک، برای بودجه خود مبنای قیمت نفت را ۴۰ تا ۴۵‌دلار قرار داده است.

خطیبی با تاکید بر این‌که البته این احتمال وجود دارد که این کشورها نیز در تعیین قیمت نفت‌خام در بودجه خود اشتباه کرده باشند و به این معنا نیست که ما باید پیرو آنها باشیم، گفت: ولی ما نیز باید با نگاه منطقی تصمیم‌گیری کنیم. در حال حاضر قیمت نفت‌خام ایران با نوسانات بازار حدود ۵۴ تا ۵۵‌دلار است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط اقتصادی بد جهان در آینده مشکلات بیشتری نظیر بیکاری ایجاد شود.