حواله آزادسازی سیمان به طرح تحول

گروه صنعت و معدن- سه ماه از مرحله نخست خروج سیمان از سبد حمایتی گذشته است با این حال اجرای مرحله دوم و نیز آزادسازی صادرات این محصول در ابهام قرار دارد. مسوولان وزارت صنایع و معادن، در این شرایط خروج این ماده از سبد حمایتی و آزادسازی نرخ آن را منوط به اجرای طرح تحول اقتصادی دانسته‌اند، هرچند زمان عملی شدن چنان طرح عظیمی مشخص نیست.

خبرگزاری فارس در این باره نوشته است: با گذشت حدود سه ماه از اجرای مرحله اول طرح خروج سیمان از سبد حمایتی و به‌‌رغم وعده اجرای مرحله دوم این طرح از ابتدای پاییز امسال، نه تنها فاز دوم عملی نشد بلکه موضوع کاهش عوارض ۱۰۰هزار تومانی صادرات هر تن سیمان نیز همچنان در ابهام قرار دارد.

در این میان برخلاف بحث‌های مطرح شده از سوی تولیدکنندگان مبنی بر کاهش عوارض صادرات سیمان و برگزاری جلسه کمیسیون ماده یک به منظور تصویب نهایی این کاهش، مسوولان وزارت صنایع و معاون عملی شدن این امر را در شرایط فعلی منتفی دانسته و معتقدند عوارض صادرات زمانی باید کاهش یابد که تولید سیمان از میزان فعلی بیشتر شود و علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل، سیمان لازم برای صادرات نیز وجود داشته باشد.

معاون معدنی وزیر صنایع در این مورد می‌گوید: (هموار شدن مسیر) صادرات سیمان تا زمانی که تولید از تقاضا پیشی نگیرد، منتفی است، از سوی دیگر اجرای مرحله دوم طرح خروج سیمان از سبد حمایتی دولت تا زمانی‌که بحث پرداخت یارانه حامل‌های انرژی به صنایع تعیین تکلیف نشود، اجرایی نخواهد شد. به گفته وی مرحله دوم طرح خروج سیمان از سبد حمایتی دولت شامل آزادسازی قیمت این محصول است که تا زمان تعیین تکلیف طرح تحول اقتصادی اجرایی نخواهد شد و دولت همچنان قیمت‌گذار خواهد بود. در مقابل به نظر می‌رسد وزارت بازرگانی که اغلب موضوع تنظیم بازار داخل را مهم‌تر از صادرات می‌داند انعطاف بیشتری در مقابل بحث کاهش عوارض صادرات سیمان دارد به طوری‌که مفتح، معاون وزیر بازرگانی چندی پیش از آغاز صادرات سیمان طی روزهای جاری خبر داده بود. در چنین شرایطی قرار بود جلسه کمیسیون ماده یک با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع، بازرگانی و انجمن سیمان به منظور بررسی موضوع صادرات سیمان و تصمیم‌گیری برای کاهش عوارض صادرات یکشنبه هفته جاری برگزار شود که به این هفته موکول شد.