گروه صنعت و معدن- به دنبال انتقاد اخیر صنعتگران از نوسانات شدید قیمت ارز و افزایش اختلاف بین نرخ دولتی و آزاد آن، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر یکسان سازی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی تاکید کرده و می‌گوید: دولت هنوز نرخ دلار را در بودجه سال ۹۱ تعیین نکرده و قرار است جلسه‌ای در این خصوص داشته باشد.

مهدی غضنفری در ارتباط با اینکه افزایش نوسانات بازار ارز و قیمت دلار در بازار چه عواقبی می‌تواند داشته باشد و چه راهکاری باید برای بهبود شرایط فعلی اتخاذ شود، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته در شورای پول و اعتبار مصوب شد بانک مرکزی «ارز» کشور را تک‌نرخی کند. وی در گفت و گو با «فارس»، افزود: در حوزه صنعت، معدن و تجارت به نظر بنده تک نرخی شدن مهم تر از این است که بگوییم نرخ دلار ۱۲۰۰ تومان یا ۱۴۰۰ تومان باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت تک نرخی کردن و قابل پیش‌بینی بودن شرایط نوساناتی ارز، گفت: اگر عده‌ای قصد دارند وام ارزی بگیرند یا مواد اولیه بخرند و فعالیت‌های مشابه انجام دهند، باید در بازاری فعالیت کنند که نرخ ارز واحد و قابل پیش بینی باشد. غضنفری با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهور مبنی بر ذخایر بالای ارزی کشور، تصریح کرد: انتظار ما از بانک مرکزی این است که با توجه به منابع ارزی خوب کشور مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار را هر چه زودتر اجرایی کند. به گفته این عضو شورای پول و اعتبار، سیاستی که از طرف فعالان حوزه اقتصاد و وزرای تیم اقتصادی دولت از بانک مرکزی خواسته شده در حقیقت یکسان‌سازی نرخ ارز بوده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار و ثبت رکورد ۱۵۸۰ تومانی، آیا بودجه سال ۹۱ با دلار بالا تصویب می‌شود، گفت: هنوز قیمت ارز در بودجه را دولت نهایی نکرده است.

غضنفری درباره اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز دارد یا خیر، گفت: برنامه دولت این است که جلسه‌ای برای تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۱ داشته باشد تا نرخ واقعی را تعیین کند.