تعیین تکلیف 7 طرح فولادی تا پایان آذر

عکس: آکو سالمی

گروه صنعت و معدن - «تعیین تکلیف ۷ طرح فولادی، جزئیات خودکفایی در تولید فولاد، مکانیزم‌های خرید کالاهای داخلی و ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه داخلی، چشم‌انداز صنعت فولاد و ... بخشی از مهم ترین محورهای خبری رییس هیات عامل ایمیدرو است.خدامراد احمدی، رییس هیات عامل ایمیدرو روز گذشته از غرفه «دنیای اقتصاد» در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات دیدار کرد و در حاشیه این دیدار به سوالات خبرنگار ما در مورد وضعیت طرح‌های فولادی و معدنی پاسخ داد. روند واگذاری طرح‌های فولادی

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت واگذاری ۸ طرح فولادی، اظهار کرد: سیاست کلان کشور، دولت و مجلس در بخش صنایع معدنی این است که کارها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و هر کجا هم که کارها به بخش خصوصی واگذار شده است، تجربه نشان داده است که کارها از سوی این بخش بهتر از دولت انجام شده است. ضمن اینکه بخش خصوصی نسبت به انجام پروژه‌ها راغب تر بوده و اقتصادی‌تر به موضوع نگاه کرده و کار را به سرانجام رسانده است.وی افزود: ما همه طرح‌های نیمه تمام در حوزه صنایع معدنی را می‌خواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم. در گام اول ۸ طرح فولادی که تعهد دولت در استان‌های مختلف بوده، قرار است به بخش خصوصی واگذار شود. یک طرح از این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار و کارهای اجرایی آن در مرحله انجام است.

سه شاخص ارزیابی بخش خصوصی

احمدی در مورد ۷ طرح فولادی دیگر توضیح داد: برای واگذاری این طرح‌ها ما مزایده‌ای در دو مرحله اعلام کردیم. در مرحله اول که شامل شناسایی توانمندی‌های بخش خصوصی است سه شاخص در نظر گرفته شده است. این شاخص‌ها شامل سرمایه لازم، نیروی انسانی متخصص و اجرای طرح در راستای ماموریتی که برای آن تعریف شده، است. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه گفت: با این سه شاخص ما در مرحله ارزیابی بخش خصوصی هستیم. در حال حاضر نیز بالغ بر ۲۵ گروه برای این مجموعه اعلام آمادگی کرده‌اند. احمدی ابراز امیدواری کرد که تا پایان آبان ماه ارزیابی بخش خصوصی برای واگذاری طرح‌های فولادی به پایان خواهد رسید و واگذاری‌ها شروع می‌شود. وی در پاسخ به سوالی در مورد واگذاری طرح‌های فولادی به بانک‌ها، گفت: کنسرسیومی از سرمایه‌گذاری بانک‌ها و بخش خصوصی در این مورد اعلام آمادگی کرده‌اند. مجموعه‌هایی که برای طرح‌های فولادی اعلام آمادگی کرده‌اند، مجموعه‌های توانمندی هستند. پیش‌بینی من این است که تا پایان آذرماه واگذاری ۷ طرح فولادی تعیین تکلیف می‌شود. وی در مورد مصوبه دولت مبنی بر عدم خرید کالاهای دارای مشابه داخلی از سوی دستگاه‌های دولتی نیز اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت توانمندی بخش خصوصی در داخل کشور به مرحله‌ای رسیده است که ما اکثر تجهیزات را می‌توانیم در داخل تولید کنیم.

اولویت با سازندگان داخلی

احمدی از در اولویت بودن سازندگان داخلی برای تامین و ساخت تجهیزات مورد نیاز خطوط تولید صنایع معدنی خبر داد و اظهار کرد: در حوزه اجرایی هم رهبری کارهای اجرایی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. ما حتی اعلام کرده‌ایم در تشکیل کنسرسیوم‌ها نیز رهبری کار باید با بخش داخلی باشد و از تجهیزات و هر توانی که در داخل کشور است استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: برنامه ما این است که به جای اینکه واردات تجهیزات یا کالا را انجام دهیم، خرید دانش فنی کنیم و این کار را در داخل کشور بومی کنیم.

خودکفایی تا سال ۹۲

رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به سوال دیگری در مورد خودکفایی فولاد نیز اظهار کرد: در مورد خودکفایی فولاد دو نگاه وجود دارد. یک مورد میزان تولید فولاد مورد نیاز در کشور است؛ یعنی از واردات کالای فولادی در کشور بی‌نیاز شویم. مورد دیگر این است که خط تولید کالاهای فولادی را در داخل کشور طراحی کنیم. رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه گفت: خوشبختانه در حال حاضر طرح‌های توسعه‌ای ما به شکلی است که تا پایان سال ۹۲ می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که همه نیازهای داخلی حوزه فولاد کشور را تامین کنیم.

ظرفیت ۳۴ میلیون تنی

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور ۲۰ میلیون تن است، گفت: ظرفیت طرح‌های توسعه‌ای فولاد کشور نیز ۱۴ میلیون تن است؛ بنابراین در حال حاضر ۳۴ میلیون تن طرح تمام شده یا در حال اجرای فولادی داریم. مابقی طرح‌ها نیز تعیین تکلیف شده است تا از سوی بخش خصوصی اجرا شود.وی ادامه داد: در رابطه با خط تولید ساخت تجهیزات فولاد، بالغ بر ۶۵ تا ۷۰درصد تجهیزات فولادی در داخل کشور ساخته می‌شود. با توجه به مصوبه اخیر ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه داخل تلاش می‌کنیم توانمندی بخش خصوصی را شناسایی کنیم.

لزوم همکاری بیشتر بانک‌ها

رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به سوال دیگری در مورد قفل شدن بانک‌ها در اعطای تسهیلات و تامین منابع مالی اجرای پروژه‌های فولادی نیز گفت: طرح‌هایی که بخش خصوصی امکان اجرای آن را داشته باشد، واگذار می‌شود. در رابطه با تامین منابع مالی برای بقیه طرح‌ها نیز انتظار ما از شبکه بانکی کشور این است که نگاه آنها به حوزه تولید بلندنظرانه باشد.رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: تاکنون نگاه به بخش تولید راضی‌کننده نبوده است. البته نسبت به گذشته بهتر شده، اما راضی‌کننده نیست. امیدواریم که شبکه بانکی دغدغه تولید‌کننده‌ها را برطرف کنند.

لزوم توجه به بخش معدن

وی در پایان در مورد نقش همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران در توسعه این صنعت نیز توضیح داد: برگزاری این همایش کار ارزشمندی است. به نظر من بهتر است که در دوره جدید برگزاری این همایش محوریت روی بخش معدن و صنایع معدنی باشد. رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: در سال گذشته که اولین سال برگزاری این همایش بود، محوریت روی موضوع فولاد بود و محورهای کار در آن نیز مشخص شد؛ بنابراین در دوره جدید بهتر است به اهمیت معدن و فرآوری معدن توجه شود. وی بار دیگر مهم‌ترین مشکل در بخش معدن را موضوع خام فروشی دانست و خاطرنشان کرد: باید از خام فروشی معدن جلوگیری شود تا ارزش افزوده بالاتری را به دست آوریم.