گروه انرژی- درجریان تحقیق و تفحص مجلس از پتروشیمی، معاون وزیر نفت از راه‌اندازی هفت طرح جدید پتروشیمی‌در سال‌جاری خبر می‌دهد که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ‌را به ۶۰میلیون تن می‌رساند و ایران را در یک قدمی‌عربستان قرار می‌دهد. به گفته «عبدالحسین بیات» ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی‌ایران هم اکنون به ۵۲میلیون تن رسیده که با راه‌اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی‌در مجموع حدود هشت میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پلیمری و پتروشیمی کشور افزوده می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌به «مهر» می‌گوید: «تا اسفند ماه امسال با راه اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی‌در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی‌ایران به ۶۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.»

راه‌اندازی کامل مجتمع پتروشیمی‌ «اروند»، مجتمع پتروشیمی ‌«پلیمر کرمانشاه»، فاز اول خط لوله اتیلن غرب، طرح «ان.اف» سوم مجتمع پتروشیمی ‌بندرامام، طرح‌های «بوتن یک» مجتمع پتروشیمی‌ جم، اسکله دوم مایعات پتروشیمی ‌بندرماهشهر، راه‌اندازی مجتمع پتروشیمی‌ کاویان مهم‌ترین پروژه‌هایی است که امسال راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، برنامه پتروشیمی ‌برای افزایش ظرفیت محصولات پتروشیمی‌تا سطح ۶۰ میلیون تن در حالی در دستور کار قرار گرفته است که وجود ظرفیت‌های خالی در این صنعت از جمله چالش‌های اصلی آن است. اگر چه هم اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی‌۵۲ میلیون تن در سال است که از ۴۱ میلیون تن از این میزان استفاده می‌شود. در این شرایط، به نظر می‌رسد که استفاده از ظرفیت‌های خالی صنعت پتروشیمی ‌باید بیش از ظرفیت سازی مورد توجه مقامات مسوول قرار گیرد.