سقوط ۵ درصدی ارزش سهام غول توزیع موادغذایی چین

آقای زینگ در این کنفرانس اظهار کرد: در رابطه با فعالیت تحویل غذا، ما انتظار داریم که در سه‌ماه سوم حجم خدمات کاهش یابد، اما همچنان نسبت به سایر بخش‌‌‌های مرتبط با مصرف‌کنندگان انعطاف‌‌‌پذیرتر باشد. ما شاهد نیروهای مخالف کوتاه‌مدت به دلیل شرایط حاد اقتصادی کلان و آب و هوایی بوده‌ایم.

پس از اینکه وانگ زینگ، مدیرعامل شرکت، نسبت به کاهش سرعت تحویل غذا در سه‌ماه آینده هشدار داد، روز جمعه سهام این شرکت در بورس هنگ‌کنگ بیش از ۵‌درصد سقوط کرد. همچنین روز پنج‌شنبه، «میتوآن» گزارش عملکرد قوی سه ماهه دوم خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش درآمد این شرکت بالغ بر ۹۶/ ۶۷ میلیارد یوآن چین (۳۳/ ۹ میلیارد دلار) بود که ۴/ ۳۳‌درصد از ۹۳/ ۵۰ میلیارد یوآن ثبت شده در مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد. این شرکت همچنین در سه ماه دوم به سود ۶۹/ ۴ میلیارد یوآنی دست یافت، در حالی که در سال گذشته بالغ بر ۱۱/ ۱ میلیارد یوآن ضرر کرده بود.

این در حالی است که مناطقی مانند پکن، تیانجین و استان‌‌‌های هبی، شانشی و هنان در ماه ژوئیه باران‌های شدیدی را تجربه کردند که باعث سیل گسترده در این مناطق شد و توفان داکسوری پس از ویران کردن استان‌های جنوبی چین، شمال این کشور را نیز در نوردید. از طرف دیگر تقاضای سرکوب شده مصرف‌کنندگان برای خریدهای حضوری به تدریج آزاد می‌شود و این امر منجر به فشار موقتی در تراکنش‌‌‌های تحویل غذا می‌‌‌گردد، زیرا مردم برای صرف غذا بیشتر بیرون می‌روند. با احیای شرایط اقتصادی و مالی، مصرف‌کنندگان احتمالا بیش از گذشته در بیرون از خانه غذا می‌خورند که این امر می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای تحویل غذا شود.

شرایط آب و هوایی نامساعد چالش‌هایی را برای کسب و کار تحویل موادغذایی به همراه دارد. بسیاری از بازرگانان مجبور شدند تجارت خود را به حالت تعلیق درآورند، در حالی که مصرف‌کنندگان نیز به جای سفارش غذای تازه، غذای بسته‌بندی شده را در آشپزخانه خود ذخیره کردند. وانگ افزود: در برخی شهرها، حتی تحویل غذا به منظور اطمینان از ایمنی رانندگان به حالت تعلیق درآمد. طبق گزارش سال ۲۰۲۲ در خصوص «میتوآن»، این شرکت پیشتاز بازار توزیع غذا در چین است و تقریبا ۷۰‌درصد از سهم بازار در سرزمین اصلی را در اختیار دارد. علاوه بر تحویل غذا، این شرکت فناوری خدمات مختلفی از جمله حمل‌ونقل، تحویل بر اساس تقاضا، رزرو هتل و مسافرت، بلیت سینما، خدمات سرگرمی و سبک زندگی را نیز ارائه می‌کند.

اما شیائولین چن، رئیس بخش بین‌المللی شرکت KraneShare، نسبت به آینده میتوآن خوش‌بین است. این شرکت سرمایه‌گذاری هدف قیمتی ۲۰۵ دلار هنگ‌کنگ برای سهام میتوآن را دارد که نشان‌دهنده افزایش ۲/ ۳۵ درصدی نسبت به قیمت فعلی ۸۰/ ۱۳۲ دلاری آن است. وی در ادامه گفت: آنها به معنای واقعی کلمه سهم زیادی از بازار را در طول پاندمی کرونا به دست آوردند. همچنین آنها موفق شدند بازار شهرهای کوچک‌تر را تصاحب کنند و من معتقدم این برای آنها بسیار سودآور خواهد بود.

بهبود ضعیف چین

طبق گزارش ژوئیه، آژانس رتبه‌بندی اعتباری Fitch Ratings همچنان انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ رشد ۶/ ۵ درصدی داشته باشد، زیرا اقتصاد این کشور به دنبال رشد بسیار ضعیف مصرف در سال گذشته در حال عادی شدن است. این مقدار کمی بالاتر از هدف رشد حدود ۵ درصدی دولت چین است. مدیرعامل Meituan می‌گوید که به رشد بلندمدت در تجارت تحویل غذا اطمینان دارد. به گفته وی حجم سفارش‌ها در سه‌ماه سوم سال گذشته نسبتا در سطح بالایی بود، اما ما فکر می‌‌‌کنیم کاهش موقت رشد حجم سفارش به دلیل عوامل خارجی است. ما به استراتژی عملیاتی خود برای جذب بهتر تقاضا و تحریک بهبود بازار ادامه خواهیم داد.

وانگ در ادامه خاطرنشان کرد: میتوآن همچنین در حال استقرار وسایل نقلیه تحویل خودکار در ناوگان خود است که به طور گسترده در سناریوهای مختلفی به کار گرفته شده‌اند. این در حالی است که شرکت چینی خودروهای خودران Pony.ai نیز در ماه مارس اعلام کرد که با میتوآن برای ساخت وسایل نقلیه بدون سرنشین برای خدمات تحویل غذا همکاری می‌کند. چن گفت که استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تحویل غذا برای «بهبود هزینه‌‌‌ها و خدمات مشتریان» موضوعی کلیدی است. وانگ نیز تصریح کرد: ما از تحقیقات اختصاصی و سرمایه‌گذاری خارجی خود برای کشف مزایای استفاده از هوش مصنوعی و تحویل خودکار و سایر فناوری‌های پیشرفته استفاده خواهیم کرد. در ماه مه، میتوآن یک اپلیکیشن ایمن مشابه را در هنگ‌کنگ راه‌اندازی کرد، زیرا به دنبال بازارهای جدید خارج از سرزمین اصلی چین است.