محمدجواد کرمی بیان کرد: به‌طور مثال تا ۱۰ سال گذشته نانوایی به صورت سنتی قابل تصور بود، ولی بسیاری از افراد که امروزه برای اخذ مجوز به اتحادیه مراجعه می‌کنند به دنبال تاسیس کافه بیکری هستند.

وی افزود: اتحادیه نان‌‌های حجیم و نیمه حجیم حدود ۷ تا ۸ سال پیش با رایزنی با وزارت بازرگانی رسته کافه بیکری را در تهران دریافت کرد. در حال حاضر مجوز کافه بیکری را صادر می‌کنیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ مجوز کافه بیکری در تهران صادر شده است و متقاضی زیادی دارد.

کرمی در ادامه گفت: بعضی شرکت‌ها در بحث کافه بیکری تمرکز کرده که باعث می‌شود بخش آموزشی شرکت فعال باشد و باعث کمک به رشد این صنعت می‌شود. باید نانوایی‌های سنتی محصولات متنوع تولید کنند تا ان‌شاءالله شرایط نانوایی‌‌ها مثل کشورهای پیشرفته هر روز بهتر از دیروز شود.

رئیس اتحادیه نان‌‌های حجیم و نیمه حجیم درباره حمایت دولت از این صنعت گفت: به نظر بنده بخش خصوصی نیاز به حمایت از دولت ندارد. دولت دخالت نکند و اجازه دهد فضا رقابتی شود.

وی عنوان کرد: دولت در صنعت آرد و نان دو نوع رویکرد دارد. نان‌‌های حجیم و صنعتی را از بخش نان سنتی جدا کرده است. به بخش نان صنعتی گندم کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان و به بخش سنتی گندم ۶۶۵ تومانی می‌دهد. این رویکرد نادرست است. این تبعیض‌‌ها اشکال ایجاد کرده است. اگر تا چند ماه آینده قیمت گندم یکسان شود خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد و یک فضای رقابتی ایجاد می‌‌شود.

کرمی خاطرنشان کرد: کار دولت ایجاد یک فضای رقابتی سالم و نظارت بر آن است. که اگر این‌گونه باشد صنعت نان رشد خواهد کرد. اگر همانند گذشته دیدگاه دولت دخالت در قیمت‌گذاری که باعث عقب‌افتادگی صنعت نان می‌شود، باشد همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم بود.

رئیس اتحادیه نان‌‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: بهترین مسیر پرداخت یارانه مستقیم به مردم است. اگر مردم قدرت خرید داشته باشند بازار رقابتی ایجاد می‌شود و تولیدکننده نیز ماشین‌آلات به‌روز و مواد اولیه مرغوب تهیه می‌کند. نیروی آموزش‌دیده استخدام می‌کند که نان با کیفیت به دست مشتری بدهد. وی بیان کرد: مجمع اتحادیه جهانی نان برگزار شد. صنعت نان و شیرینی در دنیا در حال تغییر است. در این صنعت صادرات کشور دچار مشکل است. باید قیمت گندم در کشور به قیمت جهانی آن که حدود ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است برسد. با شرایط فعلی صادرکننده نمی‌تواند به بازار عراق و ترکیه دست پیدا کند.

کرمی گفت: باید گندم با قیمت جهانی وارد کشور شود و دولت هم گندم را به قیمت جهانی به مصرف‌کننده بفروشد. دولت هم می‌تواند یارانه‌‌ را در قالب کود یا هر چیز دیگری به کشاورز بدهد. در غیر این صورت به زودی تمامی بازارهای خارجی را از دست می‌‌دهیم. ابتدا بخش شیرینی و شکلات و سپس در بخش ماکارونی و نان صادرات نخواهیم داشت.

وی در پایان بیان کرد: شرکت‌‌های تولید نان با ماندگاری بالا در کشور هستند که تولید بسیار زیادی دارند و می‌توانند محصولشان را صادر کنند. عراق جزو بازارهایی است که می‌شود بازار نانش  را در دست گرفت. تفکر غلطی که در حوزه گندم و آرد و نان در کشور حاکم است اجازه ورود فعالان اقتصادی را به بازارهای خارجی نمی‌دهد.  ما پتانسیل ورود به بخش صادرات را داریم.