Untitled-3 copy

تداوم مشکل سامانه ثبت درخواست وام ازدواج

به گزارش خبرگزاری ایکنا، سامانه ثبت وام ازدواج در برخی شهرها با مشکل روبه‌‌روست و در شهرهایی هم که دسترسی برقرار است، متقاضیان پس از چند روز تلاش‌‌ بی‌‌وقفه موفق به ثبت تقاضای خود نشده‌‌ و با پیام «در حال حاضر هیچ بانکی در استان انتخابی شما دارای اعتبار نیست» روبه‌رو می‌‌شوند. بر اساس گزارش این خبرگزاری، با گذشت بیش از یک ماه و نیم ازسال ۱۴۰۳ همچنان متقاضیان وام ازدواج در انتظار ثبت‌‌نام در سامانه مربوطه برای دریافت این وام هستند.  براساس تماس‌‌های مخاطبان، این سامانه در برخی شهرها با مشکل روبه‌‌روست و در شهرهایی هم که دسترسی برقرار است، متقاضیان پس از چند روز تلاش‌‌های بی‌‌وقفه موفق به ثبت تقاضای خود شده‌‌اند.

 برای نمونه در شهر تهران سامانه ثبت درخواست هیچ بانک عاملی را معرفی نمی‌‌کند و کاربر با پیام «در حال حاضر هیچ بانکی در استان انتخابی شما دارای اعتبار نیست» مواجه می‌شود.  خبرنگار این خبرگزاری نوشته که برای اطمینان از صحت ادعای مشکل در سامانه ثبت درخواست وام ازدواج، خودش نیز چند بار امتحان کرده و با همین پیغام مواجه شده است. در ادامه این خبرگزاری اعلام کرده است که منتظر و پیگیر پاسخ مقامات مسوول در بانک مرکزی است.

 هزینه‌‌های زندگی دغدغه اصلی جوانان است

امروزه ازدواج، تهیه جهیزیه ساده و اجاره منزل در مناطق شهری معضل اصلی جوانان شده است. از طرفی بسیاری از خانواده‌‌ها نیز برای ازدواج فرزندانشان به وام و تسهیلات قرض‌‌الحسنه، امید بسته‌‌اند.  بنابر این وام ازدواج که قرار است بعد از ثبت محضری ازدواج به زوجین تعلق بگیرد قرار است گره گشای مشکلات و دغدغه‌‌های جمع کثیری از افراد جامعه باشد و برای جوانی که قصد ازدواج دارد و قرار است به پشتوانه وام، ازدواج کند دریافت به موقع وام اهمیت زیادی دارد.

 وام ازدواج، برای شروع زندگی مشترک کافی است؟

حداقلی‌‌ترین امکاناتی که برای آغاز زندگی زوج جوان به آن نیاز دارند؛ وسایل منزل و دسترسی به مسکن مناسبی است که بتوانند زندگی خود را در آن پایه‌‌گذاری کنند. برآورد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد میانگین رهن مسکن حدود 60 متری برای شهرستان‌‌های خارج از تهران در بهار امسال، تقریبا 200 میلیون تومان بوده و برای اجاره همین متراژ مسکن در تهران به طور میانگین به 380 میلیون تومان ودیعه نیاز است. همچنین، با توجه به شرایط گرانی و تورمی که در بازار وجود دارد شاید در نگاه اول خرید جهیزیه فقط با مبلغ وام ممکن نباشد، اما بررسی قیمت کالاها در بازار نشان می‌دهد خرید اقلام ضروری جهیزیه برای شروع زندگی، نزدیک به 100 میلیون تومان (حدود 94 میلیون تومان)‌‌ هزینه دارد. بنابراین، فراهم کردن الزامات ابتدایی ازدواج (اجاره مسکن ۶۰ متری+ اقلام ضروری جهیزیه) برای تهران 474 میلیون تومان و تقریبا در شهرستان‌‌ها حدود 294 میلیون تومان آب می‌‌خورد.

 وام ازدواج وسوسه انگیز است

تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۳ برای هر یک از زوج‌‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 1401.01.01بوده است مبلغ 300 میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و برای زوج‌‌های زیر25 سال و زوج‌‌های زیر23 سال مبلغ 350 میلیون تومان است.  با توجه به مبلغ وام ازدواج در سال 1403 به نظر می‌رسد با اندکی احتیاط زوج‌های جوان می‌توانند از پس مخارج شروع زندگی مشترک بربیایند.  اما نکته مهم زمان دریافت این وام خواهد بود و با توجه به مشکلات موجود غیر‌مالی در شروع هر زندگی بهتر است زوج‌های جوان بتوانند تسهیلات ازدواج خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.

Untitled-2 copy