به همین دلایل استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژی‌بر در جلسه جدید کمیته ملی استاندارد تصویب شد. بر این اساس اجرای این استاندارد برای  هرشخص حقوقی (تولیدکننده/  واردکننده/  صاحب نام تجاری) که به طور مستقیم یا از طریق نمایندگی فروش، مبادرت به فروش وسیله می‌کند و مسوولیت عرضه به بازار را برعهده دارد، اجباری خواهد بود و از تاریخ ۱۲ آبان ماه سال‌جاری لازم‌الاجرا است. هدف از تدوین این استاندارد، تعیین اصول و روش‌‌‌های ارزیابی خدمات پس از فروش وسایل برقی و گازسوز خانگی (انرژی‌بر) است که باید توسط عرضه‌کننده، واسط خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز ارائه شود.

مطالبه مردم است

مدیرکل استاندارد خوزستان با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت خدمات پس از فروش مطالبه مردم است گفت: استاندارد خدمات پس از فروش خودرو و خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژی‌‌‌بر از آبان ماه امسال به عنوان استاندارد اجباری، اجرایی خواهد شد. علی داوودی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اهمیت این طرح برای خریدار گفت: خدمات پس از فروش خودرو و لوازم خانگی انرژی‌‌‌بر از جمله مواردی است که برای مردم بسیار حائز اهمیت است و بعضا مشکلاتی در این خصوص وجود دارد که باید تحت یک رویه درست مورد بررسی قرار بگیرند و خدمات در یک چارچوب صحیح ارائه شوند. وی افزود: با توجه به این مهم سازمان استاندارد به این مباحث ورود کرده است زیرا این موارد از جمله مقوله‌‌‌های مورد انتظار مردم است.

داوودی با ابراز امیدواری برای بهبود سطح کیفیت خدمات پس از فروش در کشور عنوان کرد: این مباحث برای اولین بار است که سازمان استاندارد به آنها ورود کرده است و امیدواریم با توجه به استانداردهایی که در این خصوص تعریف می‌‌‌شود شاهد بهبود و ارتقای سطح کیفی خدمات ارائه‌شده در این حوزه‌‌‌ها باشیم. وی در پایان با تاکید بر پیگیری حقوق مردم افزود: مواردی که مشمول استاندارد می‌‌‌شوند، به عنوان یک حق و مطالبه مردم مطرح شده و اداره کل استاندارد استان نیز پیگیر این حقوق خواهد بود تا بهترین سطح خدمات برای مردم ارائه شود.

دلایل اجباری شدن

از سوی دیگر مدیرکل استاندارد استان گلستان نیز از اجرای اجباری خدمات پس از فروش خودرو و لوازم خانگی خبر داد. سید‌مهدی حسینی در نشست با رئیس اتاق اصناف، معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت و روسای اتحادیه‌‌‌های فروش خودرو و لوازم خانگی گفت: شرایط خاص اقتصادی امروز، افزایش قیمت لوازم‌‌‌خانگی و لوازم خودرو و به ویژه هزینه‌‌‌هایی که خانوار‌‌‌ها در این زمینه متقبل می‌‌‌شوند، سبب شد تا سازمان ملی استاندارد ایران خود را مکلف به ورود استاندارد به حوزه خدمات پس از فروش خودرو و لوازم خانگی و اجباری کردن آن بداند و واحد‌‌‌ها نیز مکلف شوند که این استاندارد‌‌‌ها را رعایت کنند.

جزئیات دستورالعمل جدید استاندارد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی، در بخشی از الزامات اجباری شدن خدمات پس از فروش لوازم خانگی که حقوق مشتری است آمده: عرضه کننده یا واسط خدمات پس از فروش باید الزامات و درخواست‌‌‌های مشتری در زمینه خدمات پس از فروش را طبق دسته‌‌‌بندی کیفیت، هزینه، سرعت ارائه خدمت و تکریم و احترام با استفاده از بسترهای مبتنی بر فناوری اطلاعات‌، طرح ریزی و شناسایی کرده و آن را پیاده‌سازی و محقق کند. همچنین در بخش تدوین و اجرای دستورالعمل‌‌‌های فنی، تعمیراتی و نصب تاکید شده‌: عرضه‌کننده یا واسط خدمات پس از فروش باید نسبت به تدوین دستورالعمل‌‌‌های فنی، تعمیراتی‌، نصب و شیوه‌نامه ارائه خدمات پس از فروش و همچنین تهیه دستورالعمل زمان و نرخ ساعت تعمیرات کلیه وسایل به زبان فارسی جهت ارائه به سرویس‌کاران یا نمایندگی مجاز اقدام کند. عرضه‌کننده یا واسط خدمات پس از فروش باید در دستورالعمل فنی به کالیبره کردن ابزار و تجهیزات اندازه‌گیری سرویس‌کار یا نمایندگی مجاز تاکید کند.

گارانتی یا وارانتی

گارانتی یا وارانتی باید شامل اطلاعات ضروری به شرح زیر باشد:

۱ - علاوه بر تعیین حداقل دوره گارانتی  و وارانتی باید حاوی شرایط کامل گارانتی یا وارانتی و مشخصات کامل وسیله خریداری‌شده باشد.

_ سریال وسیله، شناسه رهگیری‌، مشخصات فنی وسیله، نام تجهیزات و وسایل اضافی موجود با قابلیت نصب و ارائه اطلاعات فنی لازم، نام عرضه‌کننده یا واسط خدمات پس از فروش، تاریخ تولید، شماره تلفن و نشانی واسط خدمات پس از فروش/ نمایندگی مجاز بوده و به نحو مقتضی در اختیار مشتری قرار گیرد.

۲ - وسایلی که شماره سریال آن حذف / مخدوش/ ناخوانا شده است و سوابق آن قابل ردیابی نباشد، شامل گارانتی و وارانتی نخواهد شد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تولیدکننده و توزیع‌کننده صنعت لوازم خانگی کشور با توجه به رکود ایجاد شده در این بازار، امیدوار هستند که تدوین و اجباری شدن خدمات پس از فروش این لوازم باعث شود که این بازار اندکی از این شرایط فاصله گرفته و مصرف‌کننده با خیال راحت‌تر اقدام به خرید این وسایل کند و به این ترتیب شرایط رکود فعلی بازار بهبود یابد.