عیارسنجی «وسینا» در بورس

در دوره سرپرستی حدود هفت ماهه فتحعلی در بانک سینا، طرح راهبردی کسب و کار بانک با رویکرد رقابتی در بازار پول و با هدف افزایش سودآوری، توسعه سهم از بازار، حرکت به سمت افزایش درآمدهای غیرمشاع، توسعه فعالیت‌‌‌های بانکداری دیجیتال، گسترش فعالیت‌‌‌های ارزی و... تدوین شده بود. وی پیش‌بینی کرد که در صورت اجرای کامل برنامه فروش اموال مازاد، وضعیت نقدینگی در کنار بازدهی دارایی‌‌‌ها به‌‌‌صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت که این امر تاثیرات مثبتی هم بر ارزندگی سهام بانک در بورس خواهد داشت. گفت‌وگوی ما با مدیرعامل بانک سینا در فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

 بانک سینا یکی از بانک‌هایی است که همواره از نظر شاخص کفایت سرمایه، در نظام بانکی وضعیت مناسبی داشته است. در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه بانک چقدر است؟

همان‌‌‌گونه که اشاره کردید، از نظر کفایت سرمایه وضعیت بانک سینا مناسب بوده و هست و در حال حاضر مقدار این شاخص ۸/ ۷‌درصد است. بر اساس استانداردهای بین‌المللی کمیته بازل، مقدار مناسب برای این شاخص حداقل ۸‌درصد است اما این نسبت برای عمده بانک‌های کشور بسیار پایین‌‌‌تر از مقدار استاندارد تعیین‌‌‌شده است.

 برای حفظ نسبت کفایت سرمایه بانک در وضعیت مطلوب، چه اقداماتی انجام داده‌‌‌اید؟

در بانک سینا با مدیریت مناسب سرمایه، در کنار کنترل بهینه رشد دارایی‌‌‌های بانک، واگذاری دارایی‌‌‌های سمی و غیرمولد و مدیریت اثربخش ریسک اعتباری، موفق شدیم کفایت سرمایه نظارتی بانک را در وضعیت مطلوبی نگه داریم.

 شنیده می‌شود بانک برنامه‌‌‌هایی نیز برای افزایش سرمایه در دستور کار دارد که احتمالا می‌تواند به بهبود نسبت کفایت سرمایه کمک کند. درست است؟

در خصوص افزایش سرمایه بله، برنامه‌‌‌های مدونی برای افزایش سرمایه ‌داریم که به آن اشاره خواهم کرد؛ ولی باید توجه داشته باشید که بهبود نسبت کفایت سرمایه علاوه بر افزایش سرمایه، از طرق دیگر هم قابل انجام است که به موازات افزایش سرمایه در دستور کار بانک سینا قرار داشته و اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است. در خصوص افزایش سرمایه، برنامه‌‌‌ریزی جامع و مبتنی بر سناریوهای چندگانه تدوین شده است. با توجه به وجود عدم‌قطعیت در برخی پارامترها، جمیع سناریوهای ممکن با رویکرد تحلیلی احصا و پیامدهای اجرای هرکدام محاسبه شده است. برنامه جامع و همه‌‌‌جانبه‌‌‌نگر حرفه‌‌‌ای در این زمینه تدوین شده که از چند بعد تشکیل شده است.

 چه برنامه‌‌‌هایی؟

اولین موضوع مد نظر، ارتقای سودآوری بانک و در نتیجه افزایش سود انباشته بوده است. ارتقای عملکرد شعب بانک و افزایش سودآوری آنها از طریق راه‌‌‌اندازی کلینیک مالی، طرح‌‌‌ریزی اقدامات در خصوص افزایش درآمدهای غیرمشاع به‌ویژه کارمزدهای ارزی و همچنین بانکداری دیجیتال مدنظر قرار گرفت. علاوه بر اینها، توسعه مدل‌‌‌های کسب و کار با بازدهی بالا و البته منطبق با قوانین و مقررات در دستور کار قرار گرفته و در اثر این اقدامات سودآوری بانک به‌‌‌صورت چشمگیری افزایش یافته است. در بعد دیگر، با اقدامات صورت‌‌‌پذیرفته در بخش وصول مطالبات و تسویه مطالبات غیرجاری بانک، هزینه‌‌‌های مربوطه کاهش یافته است. فروش املاک مازاد و تملیکی نیز که به موازات انجام شده است، در کنار مولدسازی دارایی‌‌‌ها و کاهش دارایی‌‌‌های ریسکی، به افزایش سودآوری بانک منجر شده است.

دومین رویکرد، مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذاری بانک در جهت کاهش و حذف تعدیلات نظارتی بوده است. در اثر سرمایه‌گذاری‌‌‌های خارج از حدود مقرر، تعدیلاتی در سرمایه نظارتی بانک رخ داده است. این امر علاوه بر تاثیر منفی در نسبت‌‌‌های احتیاطی بانک، می‌تواند موجب کاهش نسبت کفایت سرمایه بانک شود اما با بهبود پرتفوی سرمایه‌گذاری و کاهش سرمایه‌گذاری‌‌‌های فراتر از حدود مقرر، هم مقدار سرمایه نظارتی و هم کفایت سرمایه بهبود می‌‌‌یابد که این روند قابل مشاهده است.

علاوه بر افزایش سرمایه‌‌‌ که ان‌‌‌شاءالله بانک در سال ۱۴۰۲ تجربه خواهد کرد؛ همان‌طور که عرض کردم، اقدامات دیگری نیز در راستای بهبود کفایت سرمایه بانک صورت گرفته است. با ارتقای نظام مدیریت ریسک در بانک سینا و تدوین و ابلاغ چارچوب‌‌‌های لازم در جهت مدیریت بهینه تسهیلات از جمله تاکید بر بهبود کیفیت وثایق مبتنی بر الزامات مدیریت ریسک اعتباری، اقدامات لازم در خصوص کاهش حجم دارایی‌‌‌های موزون به ریسک انجام شده است.

 در ابتدای صحبت‌‌‌ها به موضوع واگذاری دارایی‌‌‌های غیرمولد اشاره کردید. چه میزان اهداف مورد انتظارتان در فروش اموال مازاد محقق شده است؟

هم‌راستا با سیاست‌‌‌های کلان دولت در خصوص مولدسازی دارایی‌‌‌ها، فروش و واگذاری اموال مازاد و تملیکی نیز جزو یکی از اهم برنامه‌‌‌های بهبود عملکرد بنده به عنوان مدیرعامل بانک بوده که این مساله با جدیت دنبال شده و پیگیری می‌شود. در این بخش موفقیت‌‌‌های خوبی به دست آمده و با ایجاد کمیته‌‌‌های تخصصی فروش، تدوین آیین‌‌‌نامه‌‌‌های لازم و بهره‌‌‌گیری از نیروهای باتجربه و متخصص، این موضوع در مسیر خوب و با کارآیی مناسب در حال پیشرفت است.

با توجه به وجود مشکلات متعدد در بخش عمده‌‌‌ای از اموال تملیکی بانک، واگذاری اموال تملیکی بزرگ و عمده بانک در حال حاضر در مراحل پایانی خود قرار دارد که در صورت اجرای کامل برنامه فروش اموال مازاد، وضعیت نقدینگی در کنار بازدهی دارایی‌‌‌ها به‌‌‌صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت که این امر تاثیرات مثبتی هم بر روی ارزندگی سهام بانک در بورس خواهد داشت و هم ارزش‌‌‌آفرینی مناسبی را برای کلیه ذی‌نفعان بانک فراهم خواهد کرد.

 در حوزه خروج از بنگاه‌‌‌داری چطور؟

الحمدلله بانک سینا در حوزه بنگاه‌‌‌داری به‌‌‌صورت جدی و معنادار، ورود و حضوری نداشته است و بنگاه‌‌‌داری بانک در دستور کار تیم فعلی مدیریتی بانک نیز قرار ندارد.

 مانده منابع و مصارف بانک به چه میزان و سهم بانک در نظام بانکی چقدر است؟

در حال حاضر منابع بانک حدود ۵۸۰‌هزار میلیارد ریال و مصارف آن حدود ۴۷۰‌هزار میلیارد ریال است. از بعد منابع، سهم بانک سینا از منابع شبکه بانکی زیر یک‌درصد است که با برنامه‌‌‌ریزی صورت‌گرفته، در پایان سال ۱۴۰۲ این سهم بالاتر از یک‌درصد خواهد شد. در بعد مصارف، همان‌‌‌گونه که مستحضرید، با هدف کنترل رشد تورم و مهار خلق پول توسط بانک‌ها، در سال‌جاری سیاست‌‌‌های جدید بانک مرکزی در خصوص کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و ایجاد محدودیت‌های ماهانه در رشد دارایی‌‌‌ها ابلاغ شد. در راستای اجرا و التزام به قوانین و بخشنامه‌‌‌های ابلاغی، کنترل و مدیریت بهینه مصارف در دستور کار بانک قرار گرفت.

با توجه به مسوولیت بانک سینا در حوزه بانکداری اجتماعی، محرومیت‌‌‌زدایی و کاهش فقر و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی، اعطای تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه شامل ارائه تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و همچنین پرداخت تسهیلات به معرفی‌‌‌شدگان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در کنار معرفی‌شدگان ودیعه مسکن و طرح ملی جهش مسکن در اولویت اول ارائه تسهیلات قرار گرفت. در این حوزه کارنامه درخشانی برای بانک سینا رقم خورده و در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۷‌هزار میلیارد ریال بابت طرح‌های تبصره ۱۶ (تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، اشتغال‌زایی کمیته امداد و سازمان بهزیستی)، ۹‌هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره۱۸ (طرح ملی جهش مسکن) و همچنین ۸‌هزار میلیارد ریال تسهیلات محرومیت‌‌‌زدایی در قالب تسهیلات بنیاد علوی به هموطنان عزیز پرداخت شده است.

 وضعیت مطالبات معوق بانک چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات پیش روی شبکه بانکی در تحقق اهداف سودآوری و تامین سلامت کاری، افزایش روزافزون نرخ و مانده مطالبات غیرجاری است. غیرجاری شدن تسهیلات اعطایی به دلیل ایجاد اختلال‌‌‌هایی در فرآیند تامین نقدینگی موردنیاز، شناسایی درآمد تسهیلات و همچنین افزایش بهای تمام‌‌‌شده پول، می‌تواند سودآوری و ریسک بانک را تحت‌تاثیر جدی قرار دهد. بانک سینا در حوزه مدیریت مطالبات غیرجاری کارنامه خوبی دارد. در حال حاضر نسبت مطالبات غیرجاری بانک حدود ۷/ ۲‌درصد است. مدیریت پیوسته و دقیق مطالبات در دستور کار بانک قرار دارد؛ علاوه بر این، در زمینه وصول مطالبات نیز در سال گذشته اقدامات با شتاب بیشتری انجام شده است و چند پرونده بزرگ، با پیگیری مجدانه تسویه شده است که منجر به کاهش هزینه‌‌‌های مربوطه شده و تاثیر بسیار چشمگیری در شاخص‌‌‌های عملکردی بانک داشته است.

 با توجه به اینکه توجه به حوزه‌‌‌های اجتماعی و پرداخت تسهیلات به گروه‌‌‌های هدف خاص، در اولویت پرداخت تسهیلات بانک سینا قرار گرفته است، آیا در زمینه دسترس‌‌‌پذیری بیشتر به شبکه بانک و بهینه‌‌‌‌‌‌سازی شعب اقدامی داشته‌‌‌اید؟

در مقوله بهینه‌‌‌سازی شعب اقدامات خوبی انجام شده است. در ابتدا ضمن طراحی یک نظام جدید و مدون آمایش و مبتنی بر داده، نسبت به آمایش سرزمینی شعب هم برای افتتاح شعب جدید به‌ویژه در شهر تهران و هم برای جابه‌‌‌جایی شعب شهرستان‌‌‌ها اقدام شده است. با توجه به تغییر راهبردهای کسب‌و‌کار بانک و ایجاد خطوط بانکداری بر مبنای گروه‌‌‌های مشتریان، شعب بانک نیز بر مبنای این راهبرد مورد آمایش و جانمایی مجدد قرار خواهند گرفت.

همچنین به منظور بهبود عملکرد شعب، واحدهای راهبری شعب و مراقبت عملکرد در معاونت‌‌‌های مالی و برنامه‌‌‌ریزی بانک شکل گرفته و از طریق ارائه تجزیه و تحلیل‌‌‌های لازم در کلینیک مالی و نظام ارزیابی عملکرد، نسبت به اصلاح و بهبود عملکرد اقدام خواهد شد. در نظام آمایش شعب جدید بانک سینا، در خصوص هر یک از شعب پس از تحلیل عملکرد و درنظرگیری قابلیت‌‌‌های آنها و همچنین محاسبه مدت زمان لازم رسیدن شعب به استانداردهای مورد انتظار، تصمیم‌گیری خواهد شد. در سال ۱۴۰۱ با تحلیل نقاط قابل نفوذ بانک سینا، مجوز تاسیس ۱۰ شعبه در شهر تهران از بانک مرکزی اخذ شد. علاوه بر نظام آمایش شعب، بازدید از شعب توسط هیات‌‌‌عامل در دستور کار قرار گرفته و طی هشت ماه در مجموع از ۱۵۵ شعبه بانک بازدید به عمل آمده است.

 یکی از موضوعاتی که در بانک سینا نسبت به متوسط شبکه بانکی می‌توان مورد نقد قرار داد، توجه به بانکداری الکترونیک و دیجیتال است و در این زمینه، شاهد عقب‌‌‌ماندگی بانک در برخی حوزه‌‌‌های دیجیتال هستیم. برای رفع این نقصان، برنامه‌‌‌ریزی خاصی صورت گرفته است؟

در طرح راهبردی کسب‌و‌کار بانک، توسعه بانکداری دیجیتال به عنوان یکی از راهبردهای کلان بانک سینا در نظر گرفته شده و در راستای جاری‌‌‌سازی این راهبرد، گزینه‌‌‌های راهبردی و پروژه‌‌‌های متعددی تعریف شده است. در نخستین پروژه از طرح مذکور، توسعه پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک سینا با عنوان «سیبانک» در دستور کار قرار گرفته که در ابتدای سال‌جاری رونمایی شده است. تفاوت اصلی این پلتفرم با پلتفرم‌‌‌های موجود، تحلیل تجربه مشتریان و ارائه بسته‌‌‌های جذاب از خدمات مورد انتظار مشتریان در این قالب است. در راستای سفارشی‌‌‌سازی ارائه خدمات به گروه‌‌‌های مشتریان عمده و خاص بانک، توسعه پلتفرم‌‌‌های اختصاصی برای آنها نیز در دستور کار قرار دارد؛ با این هدف که صددرصد خدمات موردنیاز آنها در بستر دیجیتال قابل ارائه باشد.

 به‌‌‌طور کلی مهم‌ترین چالش بانک در سال گذشته چه بوده و چه اقدامی برای رفع آن صورت پذیرفته است؟

در سال ۱۴۰۱ چالش‌‌‌های متعددی در محیط کسب‌وکار بانکداری وجود داشته و این چالش‌‌‌ها عمدتا برای تمامی بانک‌های کشور تا حدودی یکسان بوده است؛ اما در برخی موارد با توجه به وضعیت متفاوت بانک‌ها، تاثیرات پیامدهای منفی متفاوت بوده است. اتخاذ سیاست محدودیت رشد دارایی‌‌‌ها برای بانک‌ها و اعمال محدودیت در ارائه تسهیلات به مشتریان، با توجه به مدل کسب‌و‌کار گذشته بانک سینا، چالش‌‌‌های متعددی برای بانک به همراه داشته است. البته این چالش با طی یک جریان پیوسته و تغییر مدل کسب‌وکار بانک مدیریت شد ولی از آن به عنوان یکی از چالش‌‌‌های کسب‌و‌کار می‌توان نام برد.

بروز ناآرامی‌‌‌های اجتماعی و مسائل مرتبط با آن و نیز هدف‌‌‌گیری نظام بانکی از سوی شبکه‌‌‌های معاند، تهدیدهایی را برای بازار پول و بانک‌ها ایجاد کرد که به لطف خدا و با درایت مسوولان، این معضل نیز مرتفع شد. عملکرد برخی بانک‌ها در جذب سپرده‌‌‌های مردم با نرخ‌های فراتر از نرخ قانونی و ایجاد رقابت‌‌‌های ناسالم نیز برای بانک سینا به عنوان بانکی که خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات می‌‌‌داند و هیچ‌گونه تخطی در این زمینه نداشته است، تهدیدهای جدی ایجاد کرد.

 برخی دلیل این رقابت بانکی در نرخ سود سپرده‌‌‌ها را عدم‌تعیین مناسب نرخ سود می‌‌‌دانند. به نظر شما چه نرخی برای سپرده‌‌‌ها با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، مناسب‌‌‌تر است؟

در خصوص نرخ سود سپرده‌‌‌، موضوع دارای پیچیدگی‌‌‌هایی بوده و مستقل از شرایط اقتصاد کلان نمی‌تواند باشد. طبیعتا نرخ سود بالا مطلوب هیچ‌‌‌کس نیست؛ ولی در شرایط فعلی که مهار تورم، به درستی یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌‌های نهاد قانون‌گذار است، نرخ‌های ابلاغی در صورت رعایت و نظارت دقیق، قادر به تحقق اهداف مدنظر هستند.

 بانک سینا در سال گذشته با سه، چهار مدیر و سرپرست مواجه بوده است. این موضوع، بر عملکرد بانک تاثیرگذار بود؟

در بعد داخلی بانک، تغییر و تحولات متعدد مدیریتی در چهار ماه نخست سال گذشته و انتقال تعدادی از کارکنان و مدیران به سایر بانک‌ها نیز به افزایش عدم‌قطعیت محیط داخلی بانک دامن زده بود و به‌رغم وجود مشکلات متعدد در کسب‌و‌کار بانک، هرگونه تغییر و تحول جدی را با دشواری همراه می‌‌‌ساخت. در نهایت این مشکل نیز برطرف شد و اکنون در بانک با شکل‌‌‌گیری همسویی راهبردی که طی چند‌‌‌ماه با ایجاد مشارکت جمعی در تصمیم‌گیری‌‌‌های مهم، اعم از عارضه‌‌‌یابی و توسعه راهبردهای بهبود عملکرد انجام شد، یک چشم‌‌‌انداز مشترک تغییر و بهبود عملکرد در کلیه سطوح شکل گرفته است. در واقع با مدیریت هوشمند در این بخش، تهدید عدم‌تمایل به تغییر و مقاومت و اینرسی در برابر آن، به فرصت همسویی راهبردی برای نیل به اهداف متعالی و دستیابی به چشم‌‌‌انداز جذاب برای بانک تبدیل شده است.

 یکی از موضوعات اثرگذار بر بانک‌ها در سال گذشته، موضوع نوسانات ارزی بوده است. با توجه به اینکه به این موضوع اشاره‌‌‌ای نکردید، آیا این نوسانات بر عملکرد بانک اثر چشمگیری نداشته است؟

در بعد خرید تجهیزات و دارایی‌‌‌های بانک و همچنین خرید ساختمان مرکزی بانک که با هدف ایجاد یک هویت واحد برای بانک دنبال می‌‌‌شد، نوسانات ارزی طی چند مرحله منجر به افزایش هزینه‌های بانک شده است.

 در بانک سینا نسبت درآمدهای غیرمشاع چقدر است؟

درحال حاضر نسبت درآمدهای غیرمشاع بانک به کل درآمدها حدود ۱۵‌درصد است.

 برنامه‌‌‌ای برای بهبود این نسبت دارید؟

قطعا، مستحضر هستید این شاخص به نوعی میزان عدم‌وابستگی کسب و کار بانک به نرخ سود سپرده‌‌‌ها و تسهیلات و در مجموع میزان توسعه کسب‌و‌کار نوین بانک را نشان می‌دهد. در طرح راهبردی بانک، توسعه درآمدهای غیرمشاع اعم از درآمدهای کارمزدی ریالی و همچنین توسعه عملیات ارزی بانک سینا با جدیت دنبال می‌شود و در افق سه ساله، در پایان سال ۱۴۰۴ این نسبت به ۲۱‌درصد خواهد رسید.

 چند بار در طول مصاحبه به موضوع طرح راهبردی کسب‌و‌کار بانک سینا اشاره کردید. ممکن است در خصوص این طرح توضیح دهید و بگویید تدوین این طرح، چه تاثیری بر عملکرد بانک سینا خواهد داشت و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

طرح راهبردی کسب و کار بانک سینا با بهره‌‌‌گیری از یک روش‌‌‌شناسی مدون، علمی و استاندارد، نسخه‌‌‌ای جامع و پویا برای بهبود عملکرد بانک سینا به شمار می‌‌‌آید. این طرح با بهره‌‌‌مندی از رویکرد سیستمی و جامع‌‌‌نگر و مبتنی بر عارضه‌‌‌یابی و تحلیل وضع موجود، طراحی وضع مطلوب، تدوین راهبردها و برنامه‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های بهبود و همچنین نحوه و چگونگی اجرای فرآیند ‌گذار و استقرار نظام مدیریت تغییر و تحول، به‌‌‌صورت بسیار دقیق طراحی شده است.

در طرح راهبردی کسب‌و‌کار بانک سینا، در مرحله اول با بهره‌‌‌گیری از ابزارها و مدل‌‌‌های مختلف، نسبت به عارضه‌‌‌یابی و شناسایی مسائل بانک اقدام شد. دو نکته حائز اهمیت در عارضه‌‌‌یابی بانک وجود دارد. اولی توجه به مشکلات فعلی پیش‌‌‌روی بانک است؛ به این معنی که در توسعه راهبردها صرفا حل مسائل گذشته و فعلی بانک مورد تاکید قرار نگرفته و با نگاهی پیشرو، مسائلی که درآینده نزدیک نیز بانک با آنها مواجهه خواهد داشت و باید پاسخ‌‌‌هایی روشن برای آنها داشته باشد؛ در مساله‌‌‌یابی راهبردی بانک لحاظ شده است.

نکته حائز اهمیت دوم، مشارکت جمعی و استفاده از ظرفیت‌‌‌های داخلی و بهره‌‌‌مندی از ابزارهای متعدد جهت حصول اشباع نظری و اجماع در خصوص مسائل و مشکلات بانک است. اجرای این رویکرد، جاری‌‌‌سازی و اجرای طرح در مراحل بعدی را تسهیل می‌کند.

پس از شناسایی مسائل و مشکلات بانک، نسبت به طرح‌‌‌ریزی راهبردها و گزینه‌‌‌های پیش رو برای حل مسائل و توسعه عملکرد اقدام شد.  در گام بعدی، سنجش میزان بلوغ قابلیت‌‌‌های لازم در بانک انجام و بر اساس سطح شناخته‌‌‌شده، برنامه بهبود و توسعه قابلیت‌‌‌ها در قالب طرح عملیاتی تدوین شد. در طرح عملیاتی به عنوان نخستین خروجی طرح راهبردی کسب‎‌‌‌وکار بانک، با اتخاذ رویکرد پروژه‌‌‌محوری، توسعه قابلیت‌‌‌ها و همچنین استقرار نظام‌‌‌ها و سامانه‌‌‌ها به منظور پشتیبانی از اجرای راهبردها در دستور کار قرار گرفت. در طرح عملیاتی راهبردها، برنامه‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های لازم جهت توسعه قابلیت‌‌‌ها و کسب مزایای رقابتی تدوین شده است ولی اجرای صحیح راهبردها مستلزم انجام انتخاب‌‌‌های دقیق و راهبردی در حوزه بازارها و مشتریان هدف و همچنین اتخاذ روش مناسب شامل راهبردهای بازاریابی، توسعه محصول و تاکتیک‌‌‌های فروش محصولات است که کلیه این موارد در طرح دیگری به نام «طرح بازاریابی» مستخرج از طرح راهبردی کسب‌وکار بانک، تدوین شده است. با توجه به راهبردهای مطروحه، سبد محصولات و خدمات به همراه راهبردهای فروش، رویکرد و مدل آمایش شعب و کانال و همچنین راهبردهای ارتباطی و فرآیندهای توسعه محصولات و خدمات، معرفی شدند.

در سمت دیگر، با درنظرگیری اهداف راهبردی بانک، ترجمان اجرای موفق راهبردهای بانک و فروش محصولات و خدمات مطروحه در طرح بازاریابی، انجام و طرح مالی سه‌‌‌ساله همبسته با طرح راهبردی کسب‌وکار تهیه شده است. در طرح مالی، مقادیر هدف شاخص‌‌‌های عملکردی و همچنین بودجه‌‌‌ریزی کلان سه‌‌‌‌‌‌ساله بانک جهت کنترل راهبردی و کمی اجرای طرح، تدوین شده است.

پس از اتمام مراحل مربوط به طراحی طرح راهبردی شامل طرح‌‌‌های عملیاتی، بازاریابی و مالی، طراحی و استقرار زیرساخت‌‌‌ها و نظام‌‌‌های لازم جهت اجرا و پشتیبانی اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت.  در نهایت با توجه به لزوم توانمندسازی و آموزش همه‌‌‌جانبه کلیه کارکنان به منظور مشارکت حداکثری و ایجاد چشم‌‌‌‌انداز مشترک جهت تغییر و ایجاد همسویی راهبردی، نقشه راه توسعه مهارت و اجرای دوره‌‌‌های آموزشی توانمندساز مرتبط با طرح راهبردی کسب و کار به همراه نظام‌‌‌ها و سامانه‌‌‌های قابل استقرار طرح‌‌‌ریزی شد. با بهره‌‌‌مندی از مدل‌‌‌های همه‌‌‌جانبه‌‌‌نگرانه در تحول سازمانی، تلاش شده است در جریان تدوین طرح راهبردی کسب و کار بانک سینا، کلیه موارد لازم اعم از راهبردها، سامانه‌‌‌ها، مهارت‌‌‌ها و ساختارهای لازم در کنار سبک پیاده‌سازی، ایجاد چشم‌‌‌انداز مشترک، تعمیق راهبرد تا کلیه سطوح بانک و ایجاد مشارکت حداکثری کلیه کارکنان به‌‌‌صورت جدی مدنظر قرار گیرد. در اثر اجرای دقیق و صحیح طرح راهبردی کسب‌وکار بانک، شاهد تغییر اثربخش بانک سینا به سمت یک بانک حرفه‌‌‌ای، با قابلیت‌‌‌ها و مزیت‌‌‌های رقابتی و همچنین برخوردار از کسب و کار نوین، هوشمند و ارزش‌‌‌آفرین برای کلیه ذی‌نفعان خود خواهیم بود.

 در سال گذشته چه میزان از پیش‌بینی سود را محقق کرده‌‌‌اید و چه پیش‌بینی‌‌‌ای برای سال‌جاری دارید؟

در سال گذشته حدود هفت‌هزار میلیارد ریال سود محقق شد. در طرح راهبردی بانک، یک طرح مالی سه‌‌‌ساله به عنوان برآیند اجرای برنامه‌‌‌های بهبود عملکرد تدوین و دستاوردهای مورد انتظار در هر سال احصا شده است. مطابق طرح راهبردی بانک، در پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۴‌هزار میلیارد ریال سود برآورد شده است. در اثر اجرای راهبردهای بانک و استفاده از مدل‌‌‌های نوین و پیچیده کسب‌و کار، این مبلغ سود قابل دستیابی خواهد بود.

 در خصوص حوزه سهامداری و بحث ذی‌نفع واحد، چه اقداماتی انجام شده است؟

در این خصوص دو اقدام عمده انجام شده است: نخست در راستای اجرای بخشنامه‌‌‌های ابلاغی بانک مرکزی در خصوص رعایت حدود و ضوابط تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، اصلاح مالکیت سهامدار عمده و فروش مازاد سهام در دستور کار قرار گرفت. در این راستا سهام مازاد مالک واحد یعنی بنیاد مستضعفان و شرکت‌های تابعه به صندوق توسعه ملی واگذار شد. در بعد دیگر، با هدف افزایش حدود بانک از جمله ذی‌نفع واحد، برنامه افزایش سرمایه بانک در دستور کار قرار گرفته است که همان‌‌‌گونه که اشاره کردم، در سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. همچنین ایجاد خط کسب‌وکار بانکداری اختصاصی با هدف شناسایی و تامین نیازهای سهامداران عمده بانک راه‌‌‌اندازی شده است.

 اکنون که یک ماه از شروع سال جدید سپری شده است، چه اهداف مهمی را برای ۱۱ ماه پیش رو مدنظر دارید؟

با توجه به تدوین طرح راهبردی کسب‌و‌کار بانک و ارائه برنامه جامع و یکپارچه برای کلیه واحدهای بانک در افق سه ساله ۱۴۰۲ لغایت ۱۴۰۴، مجموعه اهداف کمی و کیفی جامعی در بانک تدوین شده است و طبیعتا تحقق اهداف توسط نظام‌‌‌های کنترلی طراحی‌‌‌شده در طرح مذکور، پیگیری خواهد شد.

در مجموع با درنظرگیری اهداف متعدد طرح راهبردی بانک، می‌توانم بگویم بهینه‌‌‌سازی مدل کسب‌و‌کار بانک در راستای نیل به جریان‌‌‌های درآمدی پایدار و قابل اتکا، کاهش ریسک و آسیب‌‌‌پذیری و همچنین افزایش ‌‌‌تاب‌‌‌آوری سازمانی در کنار ارائه خدمات کامل و یکپارچه به گروه‌‌‌های مشتریان، اهداف عمده‌‌‌ای است که دنبال خواهد شد. می‌توان گفت در حالت کلی در شبکه بانکی، حاشیه سود بسیار پایین بانکداری سنتی و مبتنی بر واسطه‌‌‌گری وجوه و همچنین تمرکز بسیار بالای عملیات بانک به روش‌های سنتی در ارائه خدمات بانکی به مشتریان، سلامت عملکردی و شاخص‌‌‌های سودآوری بانک‌ها را با چالش‌‌‌های بسیار جدی روبه‌‌‌رو ساخته است.

در این راستا به نظر می‌رسد نوآوری و بهره‌‌‌گیری از ابزار‌‌‌های نوین در ارائه خدمات بانکی متناسب با نیاز کسب و کار‌‌‌های مختلف در اقتصاد کشور، افزایش هوشمندی به‌‌‌واسطه استقرار نظام‌‌‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و دستیابی به قابلیت‌‌‌های شخصی‌‌‌سازی و سفارشی‌‌‌سازی خدمات به مشتریان و همچنین تعامل موثر با بازارهای رقیب و مکمل می‌تواند راهکارهای مناسبی برای برون‌‌‌رفت بانک‌ها از شرایط بحرانی مذکور باشد که این موارد در برنامه‌‌‌های بانک سینا گنجانده شده است.