تورم در هزینه تعمیر لوازم خانگی

به این ترتیب کاهش نرخ خرید این محصولات به زنجیره تولید و فروش آسیب زیادی وارد کرد. در همین حال بسیاری از تولیدکنندگان به اجبار کالای تولید خود را دپو و انبار کردند تا شاید با تغییر فضای بازار بتوانند آنها را به فروش برسانند. در این میان بزرگ‌ترین مشکلی که در مورد این آسیب اعلام می‌شود، کاهش قدرت  خرید مصرف‌کننده بوده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران با بیان اینکه آمار دقیقی از تغییر تقاضا برای تعمیرات لوازم خانگی در دسترس نیست تاکید کرده مشاهدات نشان از افزایش حدود ۱۰ درصدی مراجعه به تعمیرات در سال‌های اخیر دارد، چرا که قیمت قطعات هم افزایش چشمگیری داشته است.

فرهاد بهشتی گفت: «با گرانی لوازم خانگی، قطعات و تعمیر این لوازم هم دچار تغییر قیمت شده است بنابراین در سال آینده شاهد افزایش قیمت تعمیر لوازم خانگی هستیم.» وی در همین رابطه افزود: «لوازم خانگی جزو اقلامی بود که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت زیادی روبه‌رو شد. تا جایی که فروشندگان لوازم خانگی ادعا دارند خرید کالا توسط مردم کاهش داشته است و تنها افرادی که مجبور به خرید یا تهیه جهیزیه هستند به سمت این بازار می‌روند.» این فعال صنعت لوازم خانگی ادامه داد: «به نظر می‌رسد بیشتر مردم به تعمیر لوازم خانگی خود قانع شده‌اند، البته باید اضافه کرد که تعمیر لوازم خانگی هم به اندازه خرید یک یخچال در سال‌های گذشته برای آنها هزینه برمی‌دارد؛ اما با گرانی‌های به وجود آمده لوازم خانگی از سبد خرید بیشتر خانه‌ها حذف شده است.»

بهشتی پیرامون گران شدن خدمات لوازم خانگی گفت: «طبق قانون هر شش ماه اتحادیه با اعلام وضعیت می‌تواند تقاضای افزایش قیمت داشته باشد. اوایل سال ۱۴۰۱ نرخ جدید توسط هیات‌مدیره وقت اعلام شد و تقریبا ۲۰‌درصد افزایش را لحاظ کردند؛ اما این قیمت‌گذاری قبل از زمانی که تورم به این شکل رشد کند اعلام شد.» وی ادامه داد: «در حال حاضر اعضای اتحادیه به هیات‌مدیره فشار می‌آورند که نرخ‌نامه ابلاغیه ابتدای سال صرفه اقتصادی ندارد. عملا اگر نرخ افزایش پیدا نکند کسبه به طور ناحق این پول را از مردم می‌گیرند. به طور مثال اگر قطعه‌ای کوچک خراب باشد عیبی روی قطعه دیگر می‌گذارند بلکه بتوانند هزینه خود و مغازه را در‌آورند.»

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران خاطرنشان کرد: «تا این لحظه با گرانی لوازم خانگی اتحادیه تعمیرکاران افزایش قیمتی را لحاظ نکرده و نرخ خدمات تغییری نداشته است؛ اما درصدد هستیم در چند هفته پیش رو بررسی شود تا برای اوایل سال تغییر قیمت خدمات داشته باشیم.» این فعال صنفی اضافه کرد: «مشاهدات حاکی از افزایش حدود ۱۰ درصدی مراجعه به تعمیرات در سال‌های اخیر است. چرا که قیمت قطعات هم افزایش چشمگیری داشته است. ممکن است افراد دستگاه‌های دیگری را جایگزین لوازم خود کرده باشند.» بهشتی با بیان اینکه گرانی لوازم خانگی مردم را به سمت تعمیر لوازم برده است، افزود: «معمولا زمانی که قیمت کالا افزایش می‌یابد با توجه به توان خرید، مردم به تعمیر و اصلاح لوازم خانگی که در اختیار دارند گرایش پیدا می‌کنند.»

وی در رابطه با تغییر قیمت قطعات لوازم خانگی نیز گفت: «قطعات هم با گرانی لوازم خانگی دچار تغییر قیمت شد خصوصا قطعاتی که در ایران تولید نمی‌شوند. به طور مثال انواع بوردهای الکترونیکی به صورت استوک و دست دوم تهیه می‌شود و شرکت‌هایی هستند که از کانال‌های مختلف اقدام به واردات قطعات موردنیاز می‌کنند. اگر دستگاهی خارجی باشد بوردهای آن به سختی و با هزینه‌های بسیار گزاف وارد می‌شود. عموما شرکت‌ها بوردهایی را که از گذشته دارند تا جایی که ممکن است، تعمیر می‌کنند.» بهشتی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تهیه مواد اولیه و قطعات لوازم خانگی ادامه داد: «شرایط موجود مانند تحریم‌ها تاثیر بسزایی در این صنعت داشته است. حدود ۷۰‌درصد از لوازم خانگی مردم را برندهای کره‌ای و دیگر برندهای خارجی تشکیل می‌دهد. با توجه به حجم زیادی که در گذشته از این برندها‌ فروخته شده است و بعد از چند سال نیاز به تعمیر و خدمات دارند، برای واردات این قطعات با مشکل روبه‌رو هستیم. واردکنندگان مجبور هستند از کانال‌های دیگر مانند امارات و قاچاق این قطعات را وارد کنند.»

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران در خصوص قاچاق قطعات لوازم موردنیاز این صنف بیان کرد: «کالای قاچاق بسیار بی‌کیفیت است و فاقد خدمات پس از فروش. اکثر افراد پس از خرید کالاهایی که خدمات پس از فروش نداشته‌اند متاسفانه با مشکلات زیادی روبه‌‌‌رو شده که به اجبار در کمیسیون‌های حل اختلاف به بررسی مشکلات و رفع آنها پرداخته‌ایم.» این فعال و تولیدکننده حوزه صنعتی کشور در ادامه به تاثیر مشکلات ناشی از افزایش قیمت ارز بر این صنعت اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه تعداد اعضای صنف ما در سال‌جاری افزایش یافت، اما مشکل اصلی ما نوسانات نرخ ارز است. اوایل سال ۱۴۰۱ نرخ جدید خدمات توسط هیات‌مدیره وقت اعلام شد که تقریبا ۲۰‌درصد افزایش را نسبت به نرخ سال گذشته لحاظ کردند؛ اما این قیمت‌گذاری قبل از زمانی که تورم به این شکل رشد کند انجام شد.

 بر همین اساس در حال ‌‌‌حاضر اعضای اتحادیه به هیات‌مدیره فشار می‌‌‌آورند که نرخ‌نامه ابلاغی ابتدای سال صرفه اقتصادی ندارد و اگر نرخ افزایش پیدا نکند کسبه به‌‌‌طور ناحق این پول را از مردم می‌‌‌گیرند. به‌‌‌طور مثال اگر قطعه‌‌‌ای کوچک خراب باشد عیبی بر قطعه دیگر می‌‌‌گذارند، بلکه بتوانند هزینه خود و مغازه را دربیاورند.» بهشتی در پایان گفت: «این تخلفات اغلب در یخچال، فریزر و کولرهای گازی و روغن‌های تقلبی رخ می‌دهد.  متاسفانه جعل و تقلب در برندهای این لوازم بسیار شایع است. باید برای واردات از کارشناسان و متخصصان هر کالایی استفاده شود. در این راستا متخصصان اتحادیه‌ها می‌توانند کمک دولت باشند تا سرمایه‌های کشور برای واردات کالاهای مرغوب صرف شود.» این درحالی است که طبق مشاهدات میدانی نیز فروشندگان عموما از رکود در بازار گلایه دارند و می‌گویند به خاطر افزایش قیمت لوازم خانگی، مردم بیشتر به تعمیرات روی آورده‌اند و فقط کسانی برای خرید به بازار می‌آیند که مجبور به خرید باشند.