به گزارش مس پرس، عبدالرضا برهانی‌‌‌نژاد ادامه داد: در سال‌جاری بر اساس الزامات سازمان بورس تمامی سود سهامداران از طریق سجام و در یک نوبت الی دو نوبت به سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی پرداخت شد؛ این الزام بورس و مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه مورخ ۲۹/ ۰۴/ ۱۴۰۱ باعث شده تا به میزان ۲۸‌هزار‌میلیارد تومان از وجه نقد شرکت جهت پرداخت سود سهامداران از حساب‌‌‌های شرکت خارج شود.برهانی‌‌‌نژاد با بیان اینکه تاکید می‌‌‌کنیم این پول دارایی سهامداران بوده و شرکت موظف است بر اساس قانون تجارت در مهلت قانونی به سهامداران پرداخت کند افزود: بنابراین شرکت مجبور شد مبالغ موردنیاز را برای پرداخت سود سهامداران از بانک‌هایی که شرکت مس در استان‌‌‌های تهران، کرمان و آذربایجان‌‌‌شرقی به صورت اوراق و سپرده‌‌‌های بانکی داشته خارج کند و به حساب شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی برای انتقال به حساب سجامی سهامداران واریز نماید.

مدیرامور سهام شرکت ملی مس ایران تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی پرداخت سود سهام اعلام شده توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در سامانه کدال، پرداخت سود به سهامداران حقیقی در تاریخ ۲۶/ ۰۵/ ۱۴۰۱ و به سهامداران حقوقی در تاریخ ۰۴/ ۰۸/ ۱۴۰۱ برنامه‌‌‌ریزی شده بود. وی افزود: درهمین راستا شرکت ضمن پرداخت به موقع سود سهامداران حقیقی برای تامین نقدینگی جهت پرداخت سود سهام سهامداران حقوقی به مبلغ بیش از ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان نسبت به آزادسازی اوراق و سپرده‌‌‌های بانکی اقدام کرده که دقیقا در راستای انجام تکالیف قانونی شرکت بوده است. برهانی‌‌‌نژاد گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران برای توسعه پایدار و حضور در فضای رقابتی بین‌المللی نیاز مبرم به انجام پروژه‌‌‌های توسعه محور در راستای افزایش سطح تولید دارد.

وی با بیان اینکه در همین راستا در سال‌های اخیر در چند مرحله نسبت به افزایش حجم سرمایه‌گذاری از محل افزایش سرمایه با توجه به محدودیت‌های تامین مالی اقدام کرده است، اظهار کرد: در ۵ سال اخیر سرمایه شرکت از ۶‌هزار‌میلیارد تومان به ۴۰‌هزار‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیرامور سهام شرکت ملی مس ایران در این رابطه توضیح داد: شرکت به این نتیجه رسیده بهترین روش تامین مالی استفاده ابزار افزایش سرمایه از محل سود انباشته است که مانع خروج نقدینگی شرکت است؛ بنابراین با تصمیم مجمع و توزیع سود در سال ۱۴۰۱ منابع نقدی که در شرکت نزدبانک‌ها سپرده شده بود به جای سرمایه‌گذاری در شرکت به سهامداران پرداخت خواهد شد.

برهانی‌‌‌نژاد اظهار کرد: در سال‌های قبل الزامی برای پرداخت سود سهامداران حقوقی از طریق سایت سجام نبود، بنابراین شرکت با برنامه‌‌‌ریزی و مدیریت نقدینگی سود سهامداران عمده را در چند قسط پرداخت کرده است، لیکن به دلایلی که توضیح داده شد شرکت مجبور به پرداخت یکباره سود سهامداران شد.